Hej alla, jag har ett problem som jag bara har ett antal inte fullt så enkla lösningar på men jag hoppas att någon kan komma upp ned nått nytt och slå mej med häpnad! :) Problemet är att jag i mitt hus i Portugal har ett antal bevattningssystem som alla betyder en risk för stora vattenläckage. Här i Portugal är prissättningen progressiv så att när man kommer upp i antal kubikmeter så blir det attans så dyrt. Skulle ett läckage ske då jag är borta en vecka så blir det en mindre förmögenhet. Det som gör det svårlöst är att inkommande vattenledning till huset endast är tillgängligt rent fysiskt där mätaren sitter i muren runt fastigheten och där finns det då heller ingen el tillgänglig. I första hand vill jag ha något som övervakar förbrukningen, i andra hand något som kan larma och så klart arra bäst om systemet sen skulle kunna stänga av flödet!

Omöjligt att lösa enkelt gissar jag eller har någon en briljant lösning? :)
 
Vattenmätaren i muren, lika som i Spanien, men röret kommer väl in i huset någonstans och det är där du ska sätta en flödesvakt som larmar, lämpligt då att samtidigt sätta dit en magnetventil som du kan stänga av på distans om det larmar.
 
J jonaserik skrev:
Vattenmätaren i muren, lika som i Spanien, men röret kommer väl in i huset någonstans och det är där du ska sätta en flödesvakt som larmar, lämpligt då att samtidigt sätta dit en magnetventil som du kan stänga av på distans om det larmar.
Hej och tack för svaret men det är just det som är problemet ... Det finns inte nått jag hittat som antyder vart vattnet kommer in till huset. Absolut inget ..... Jag har letat. Kanske måste det bli med slagruta! ;)
 
Det brukar finnas en ventil inne normalt för att stänga av, beror lite på åldern av huset. Inkommande rör kan komma upp i en garderob/bakom en lucka elle så, har du kollat alla utrymmen , små som stora, även på utsidan huset. Det är ju ingen frysrisk i landet, så den kan vara på utsidan med. Har sett det tidigare.


EDIT kolla med grannarna om dom vet om vilken röris som brukar serva i området.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det brukar finnas en ventil inne normalt för att stänga av, beror lite på åldern av huset. Inkommande rör kan komma upp i en garderob/bakom en lucka elle så, har du kollat alla utrymmen , små som stora, även på utsidan huset. Det är ju ingen frysrisk i landet, så den kan vara på utsidan med. Har sett det tidigare.
Jo det borde kanske finnas nått någonstans .... Men jag har nog kollat det mesta. Huset är från 2006 så det är ju relativt sett hyfsat modernt. Jag har faktiskt ritningsunderlag men dom är bara schematiska och avslöjar inget om exakt var och hur rördragningar och el ser ut.
 
Det blir att schematiskt att försöka förstå hur det är draget. Nu är huset inte så gammalt så kanske rörisen finns kvar som gjorde rören. Finns det något på ritningen som säger vem som byggt huset, dom vet vilken röris det är. Blir att att leka detektiv för att hitta rätt, men går säkert. Det fordras bygglov även i Portugal, så kanske det finns uppgifter hos kommunen, hur många ägaree före dig. Är det direkt av första ägaren eller flera före. Kanske mäklaren kan vara biståndig med uppgifter.
 
J jonaserik skrev:
Det blir att schematiskt att försöka förstå hur det är draget. Nu är huset inte så gammalt så kanske rörisen finns kvar som gjorde rören. Finns det något på ritningen som säger vem som byggt huset, dom vet vilken röris det är. Blir att att leka detektiv för att hitta rätt, men går säkert. Det fordras bygglov även i Portugal, så kanske det finns uppgifter hos kommunen, hur många ägaree före dig. Är det direkt av första ägaren eller flera före. Kanske mäklaren kan vara biståndig med uppgifter.
Jo kanske det är värt böket. Hittar man en bra plats är det ju relativt enkelt och görbart att fixa en bra lösning. Jag är nummer tre som ägare så det skall nog gå att spåra upp den som byggde huset ifrån början. Skall nog ta och kolla runt lite!
 
Gör det och återkom, det kan finnas andra problem hos vissa. Och är det bra om det finns några tips, vilken väg man kan ta för att få info om hus. Det är ungefär lika i Spanien.
 
J jonaserik skrev:
Gör det och återkom, det kan finnas andra problem hos vissa. Och är det bra om det finns några tips, vilken väg man kan ta för att få info om hus. Det är ungefär lika i Spanien.
Det skall jag! Tack för tips och trevligt stöd!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.