50 eller 70 plint?

• 50

• 70

Logga in och rösta för att se resultatet.
God kväll!

Håller på och bygger oss en farstukvist, men undrar lite över val av plint.

Har inhandlat 70cm plintar, och med lite makadam och en betongplatta under plinten behöver jag gräva ca 85cm plinthål. Min kära far kom förbi (anläggare sedan 35år tillbaks) och undrade om jag la grunden till ett parkeringshus... Han tycker att jag ska spara på kroppen och använda 50cm plintar istället, gräva lite mindre.
Borde ju såklart lita på min kära far, yrkesman och allt. Men har även haft nöjet att sommarjobba med honom i min ungdom, och vet med mig att det ibland går lite fort ute på bygget, när mottot är snabbt snabbt snabbt...
Jag gör hellre riktigt direkt än att behöva göra om.

Bärigheten är ju same same, kommer hålla oavsett. Det jag nojjar över är frostfritt djup, vill inte få någon tjälskjutning. Ska isolera med markisoleringsskivor runtom plintarna, 60cm ut runtom på ca 20cm djup.

Hålet på bild är ca 80cm djupt.

Självklart är jag medveten om att plintavstånden är... i underkant! Men hellre sova gott och veta att skiten står kvar när det blåser. 95cm mellan plintarna.

Använda 50 eller 70 plint?

• Pågående arbete för att anlägga en stig med stenplattor framför en grön husvägg med en brunt dörr och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen grävd kvadratisk grop i trädgård med jordhög och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, antingen grundlägger du frostfritt eller så tar du bort matjorden och nöjer dej med det, att sätta 70 cm plintar gör ju inte nån nytta om tjäldjupet inte är mindre än 70cm på platsen

• Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.