2 804 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Överblivet material, parkeringsplats?
Hej, har lite (ganska mycket) makadam 8-11 som har blivit över. Jag har en asfalterad parkering på tomten men den rymmer bara en bil i bredd.Hade en idé att man kanske kunde utnyttja den makadam som blivit över. Duger nog med en grusad/makadammad parkering, men om man skulle, vilja asfaltera eller lägga sten i framtiden så skulle jag vilja "förbereda" för det.
Så hur djupt ska jag gräva? Behöver jag komplimentera med annat material?
Tacksam för idéer.
Så hur djupt ska jag gräva? Behöver jag komplimentera med annat material?
Tacksam för idéer.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Som bärlager för parkeringsplats tror jag inte att det räcker, du behöver sannolikt grunda med något grövre (0-200) först men du kan toppa med det material du har.
För att få en riktig och körbar parkering som inte sjunker undan skulle jag, beroende på markförhållanden, gräva minst 30cm, fylla och vibra ner rejält.
För att få en riktig och körbar parkering som inte sjunker undan skulle jag, beroende på markförhållanden, gräva minst 30cm, fylla och vibra ner rejält.
Det som saknas i 8-11 är ju nåt som binder ihop dvs 0-8 så det är risk för att det kan bli lite löst om du använder bara 8-11.
Jag hade nog grävt ca 30cm och fyllt med 0-40 ,eventuellt en fiberduk i botten beroende på marken.
Du kan ju ta en kubik 0-2 eller 0-4 och blanda i din 8-11 så binder den säkert ihop.
Jag hade nog grävt ca 30cm och fyllt med 0-40 ,eventuellt en fiberduk i botten beroende på marken.
Du kan ju ta en kubik 0-2 eller 0-4 och blanda i din 8-11 så binder den säkert ihop.
Helt rätt.
Du måste ha finare material (0-8) överst för att inte asfalten skall pressas ner mellan stenarna i 8-11 fraktionen. Speciellt viktigt att lägga fint material och padda extra hårt är det där hjulen kommer att rulla. Annars får du garanterat nersjunkna "hjulspår" med tiden.
Visst kan du lägga ner betonggrejor längst ner men var beredd på att de kanske kommer att röra på sig om de är stora. Slå helst sönder dem i mindre bitar och lägg dem längst ut där du inte kommer att få någon belastning.
Du måste ha finare material (0-8) överst för att inte asfalten skall pressas ner mellan stenarna i 8-11 fraktionen. Speciellt viktigt att lägga fint material och padda extra hårt är det där hjulen kommer att rulla. Annars får du garanterat nersjunkna "hjulspår" med tiden.
Visst kan du lägga ner betonggrejor längst ner men var beredd på att de kanske kommer att röra på sig om de är stora. Slå helst sönder dem i mindre bitar och lägg dem längst ut där du inte kommer att få någon belastning.
Tack för alla bra svar. Gräver ca 30 cm, lägger markduk och hämtar ett lass med 0-4 för att blande upp mitt 8-11 med. Lägger 25 cm av det blandade matrialet och toppar med 5 cm 8-11. Måste man padda eller räcker det med att köra med bilen fram och tillbaka några ggr?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 865 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 865 inlägg
Funkar bra att köra med bilen men det tar ett bra tag innan det packats ihop och du får räkna med att jämna till ytan några ggr. Jag gjorde så på min parkering för 2 år sedan. handgrävde bort gräs och jord ca 25cm, fiberduk och ett lass samkross på det. i år blec det lite 8-11 makadam över som jag har lagt dit då samkrossen inte ser så kul ut.
Hej
Om du tänker asfaltera, glöm 8-11. Det går inte att packa ihop det. Ska du blanda ihop 8-11an med 0-8 ska du tillföra 55-60% 0-8 för att få en bra kornkurva.
Gör som en del andra föreslagit.
ev Markduk, 25cm 0-40, 5cm 0-18. Padda var 10cm. Tänker du inte asfaltera direkt kan du lägga på ett tunt lager 2-3cm av 8-11an för syns skull som du sedan tar bort vid ev asfaltering. Nu har du en bra grund för asfaltering.
Detta är taget från NCCs hemsida.
Gör underarbetet själv
Om den nuvarande garageuppfarten består av naturmaterial eller singel måste detta tas bort för att den nya asfalten inte ska spricka.
Underlaget ska vara av krossat slitlager 0-16 eller bärlager 0-32. Materialet under
slit-/bärlager bör ha tillräcklig bärighet och vara dränerande för att undvika tjälskador.
För att undvika vattenpölar bör lutningen vara minst 1 % ( 1 cm/meter).
Tänk på att asfaltens tjocklek är 3-4 cm. Ge därför utrymme för detta mot kantsten, plattor, garageport mm.
För att undvika att växter kommer upp genom asfalten i framtiden måste ev. ogräs bekämpas någon vecka i förväg och ta bort alla rötter.
Hälsningar Andreas
Om du tänker asfaltera, glöm 8-11. Det går inte att packa ihop det. Ska du blanda ihop 8-11an med 0-8 ska du tillföra 55-60% 0-8 för att få en bra kornkurva.
Gör som en del andra föreslagit.
ev Markduk, 25cm 0-40, 5cm 0-18. Padda var 10cm. Tänker du inte asfaltera direkt kan du lägga på ett tunt lager 2-3cm av 8-11an för syns skull som du sedan tar bort vid ev asfaltering. Nu har du en bra grund för asfaltering.
Detta är taget från NCCs hemsida.
Gör underarbetet själv
Om den nuvarande garageuppfarten består av naturmaterial eller singel måste detta tas bort för att den nya asfalten inte ska spricka.
Underlaget ska vara av krossat slitlager 0-16 eller bärlager 0-32. Materialet under
slit-/bärlager bör ha tillräcklig bärighet och vara dränerande för att undvika tjälskador.
För att undvika vattenpölar bör lutningen vara minst 1 % ( 1 cm/meter).
Tänk på att asfaltens tjocklek är 3-4 cm. Ge därför utrymme för detta mot kantsten, plattor, garageport mm.
För att undvika att växter kommer upp genom asfalten i framtiden måste ev. ogräs bekämpas någon vecka i förväg och ta bort alla rötter.
Hälsningar Andreas
Liknande trådar
-
Finns det ingen hantering i landet för att skänka eller sälja överblivet byggmaterial eller verktyg?
Socialt & Projekt -
Grund till växthus av överblivet material
Växthus -
Överblivet byggmaterial
Byggmaterial & Byggteknik -
Spara överblivet material?
Byggmaterial & Byggteknik -
Diverse överblivet grundmaterial (platta på mark)
Säljes, Uthyres & Skänkes