2 857 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Överbleck
Vi drar snart igång ett fasad och fönsterbyte på huset och i samband med detta byter jag ut över- och fönsterblecken.
Men när jag tittar runt i grannskapet är det sällan några hus har överbleck. När och varför används överbleck? Är det vid en viss hustyp, fasadtyp eller beror det på fönstrets placering?
Vi sätter en liggande v-fasspont på huset, som är ett funkishus med platt tak och ett väldigt litet taköverhäng. Är detta en anledning till att fönstren bör förses med överbleck?
Men när jag tittar runt i grannskapet är det sällan några hus har överbleck. När och varför används överbleck? Är det vid en viss hustyp, fasadtyp eller beror det på fönstrets placering?
Vi sätter en liggande v-fasspont på huset, som är ett funkishus med platt tak och ett väldigt litet taköverhäng. Är detta en anledning till att fönstren bör förses med överbleck?
Ja, jag tycker att ett väldigt litet taköverhäng (en smal takfot med andra ord) gör det viktigare med överbleck eftersom risken för att vatten kommer åt fönstret uppifrån är större än det hade varit om överhänget vore större.
Jag har t.ex. sett helt nybyggda hus, där takfoten är ganska nära fönstrets ök och taköverhänget är ganska rejält, så fönster på sidan är väl skyddade mot regn. Så på dessa hus har dom satt överbleck endast på fönster på gaveln, då dessa inte har samma skydd av taköverhänget.
Jag kommer strunta i ÖB på garagefönster av denna anledning, det blir endast ÖB över garageporten.
Jag kommer strunta i ÖB på garagefönster av denna anledning, det blir endast ÖB över garageporten.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Om det aldrig regnar mot fönstrets överkant behövs inget bleck. Är fönstret däremot utsatt för regn kan man få en tråkig överraskning när man tar bort fönsterfodret i framtiden (som att väggen bakom fodret är rutten trots att fodret ser OK ut). Been there, done that.