Hej,

Nu har vi bytt fönster till 3-glas vändbara från Elitfönster på tre rum. Huset är byggt 1963 med träpanel. Jag passade på att tilläggsisolera samt byta gamla stående paneler till nya stående/liggande. Liggande över och under fönstren för att ge huset en ny karaktär.

Nya fönstern har fått ett djupt på ca. 8 cm från panelerna. Först monterade jag båda överbleck och underbleck med bredd 15 cm men det visade sig att jag inte kunde vända fönstret helt och hållet. Testade med överbleck med bredd 10 cm med samma resultat. Efter att kollat på andra hus märkte jag att många har inte alls överbleck fast fönstren sitter kant till fasaden. Nu tänkte jag att helt skippa överbleck och bara använda underbleck med 15 cm bredd till alla fönster.

Bilderna visar hur jag har det idag. Vad tycker ni? Alla tips är välkomna!
 
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsmässigt kan jag inte svara på vad som gäller, men det är ju helt klart snyggast utan överbleck!
 
så här gjorde jag, inget överbläck men en såkallad vattbräda med profillist under
ps ej färdigmålat
 
  • DSC03142.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
zno skrev:
Konstruktionsmässigt kan jag inte svara på vad som gäller, men det är ju helt klart snyggast utan överbleck!
Ja. Det håller jag med dig. Det är det jag är efter...
 
Lmob skrev:
så här gjorde jag, inget överbläck men en såkallad vattbräda med profillist under
ps ej färdigmålat
Snyggt. Men jag ser att du har utåtskjutande tak som fungerar på sätt och vis som överbleck. Det har vi också men ganska obefintligt, ca 10 cm. Det kanske räcker som överbleck. Sedan jag kan tänka mig att ha som du eller bara en bräda svartmålad runt fönstret.
 
  • Gilla
Westeren
  • Laddar…
Enligt den här tråden är meningen med överblecket (droppblecket) att transportera ut fukt som hamnar mellan väggen och fasaden ovanför fönstret. Det är ingen som kör blecklöst som har fått problem med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.