Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Detta är just nu mer ett mekaniskt problem men provar ändå i detta forum då folk här möjligen har erfarenhet av att öppna elmotorer....
Har i en en annan tråd fått hjälp med mitt strulande löpband (löser ut jordfelsbrytaren) och då kommit till hypotesen att det är bältesmotorn som är orsaken.
För att komma åt att undersöka den har jag tagit loss den ur löpbandet och frågan nu är hur jag kan öppna höljet på motorn för att blåsa den ren ordentligt, inspektera etc...
På båda axlarna sitter delar monterade (ett drivhjul för bältet respektive en vikt för jämnare gång gissar jag) och i vart fall vikten tror jag måste tas bort innan höljet kan öppnas - se mina bilder och ge gärna några tips hur jag bör göra...
Det finns två hål i vikten respektive drivhjulet som jag försökt fota in i men lite svårt att se vad det är för sorts mejsel/nyckel som bör användas - några tips om det??
Har i en en annan tråd fått hjälp med mitt strulande löpband (löser ut jordfelsbrytaren) och då kommit till hypotesen att det är bältesmotorn som är orsaken.
För att komma åt att undersöka den har jag tagit loss den ur löpbandet och frågan nu är hur jag kan öppna höljet på motorn för att blåsa den ren ordentligt, inspektera etc...
På båda axlarna sitter delar monterade (ett drivhjul för bältet respektive en vikt för jämnare gång gissar jag) och i vart fall vikten tror jag måste tas bort innan höljet kan öppnas - se mina bilder och ge gärna några tips hur jag bör göra...
Det finns två hål i vikten respektive drivhjulet som jag försökt fota in i men lite svårt att se vad det är för sorts mejsel/nyckel som bör användas - några tips om det??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tycker det syns ganska tydligt att det är insex.
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Ok tack - skall leta upp några sådana nycklar och se om jag har rätt storlek.
Den lilla tappen i mitten av svänghjulet BORDE väll garantera att den bara kan sättas tillbaka på rätt (= balanserat) sätt så borde inte vara något problem att få tillbaka den igen hoppas jag...
Den lilla tappen i mitten av svänghjulet BORDE väll garantera att den bara kan sättas tillbaka på rätt (= balanserat) sätt så borde inte vara något problem att få tillbaka den igen hoppas jag...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
"Tappen" i svänghjulet är nog en plattkil, vardagligt kallad krysskil. Den är för att svänghjulet inte ska rotera på axeln. Balanserat är det nog utan kil också.
Om bandet har något att göra med USA eller fjärran östern så kan det vara tum mått på insexgreppet.
Protte
Om bandet har något att göra med USA eller fjärran östern så kan det vara tum mått på insexgreppet.
Protte
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Hur får jag loss den där "kilen" - räcker då inte att bara få loss skruvarna antar jag för att få bort hjulet
Måste för övrigt skaffa längre insexnycklar - de måste ha ett skaft som är minst typ en decimeter för att nå ner i svänghjulet (och på andra sidan för att gå fri från höljet då hålen sitter nära detta) så inga av de jag har passar - får bli en tur till Claes i veckan...
Måste för övrigt skaffa längre insexnycklar - de måste ha ett skaft som är minst typ en decimeter för att nå ner i svänghjulet (och på andra sidan för att gå fri från höljet då hålen sitter nära detta) så inga av de jag har passar - får bli en tur till Claes i veckan...
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Känns som om jag borde ha spenderat lite tid på att meka med mopeder i min ungdom
Vad är en "dämpare" i detta sammanhang.... om du menar det jag kallar svänghjulet trodde jag inte det gick att få bort så länge kilen sitter där de sitter?!
Vad är en "dämpare" i detta sammanhang.... om du menar det jag kallar svänghjulet trodde jag inte det gick att få bort så länge kilen sitter där de sitter?!
Det stora hjulet agerar svänghjul och dämpar / jämnar ut gången lite (du var inne på det själv i trådstarten).
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Tack
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Ofta brukar låsskruven trycka mot krysskilen, så får du ut låsskruven så ska det gå dra av svänghjulet och kilen ramlar loss, (eller klämmer i axelns spår)
Skulle vara lite tveksam till insexnyckel från CO, se om du får tag på en Bondhus och bryt bort kulan som är i änden. Men se till att det är rätt dimension (metrisk - tum).
Protte
Skulle vara lite tveksam till insexnyckel från CO, se om du får tag på en Bondhus och bryt bort kulan som är i änden. Men se till att det är rätt dimension (metrisk - tum).
Protte
Medlem
· Stockholm
· 579 inlägg
Kan nu rapportera att efter rengöring av elmotorn fungerar löpbandet igen utan att lösa ut jordfelsbrytaren - tack alla som kom med förslag och råd!