Hej,
toastolen har börjat rinna. Mitt första problem, vet någon hur man öppnar cisternen? Kan skruva upp ringen en bit men måste tydligen få bort knappen innan jag kan ta ur den. Kan lyfta knappen några cm, men det går inte att skruva den och vågar inte dra för hårt. Någon som känner igen den och vet?

• Toalettcisterntopp med spolknapp mot blommig tapet. Fråga om hur man tar bort knappen för att öppna cisternen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Simsgrodan skrev:
Hej,
toastolen har börjat rinna. Mitt första problem, vet någon hur man öppnar cisternen? Kan skruva upp ringen en bit men måste tydligen få bort knappen innan jag kan ta ur den. Kan lyfta knappen några cm, men det går inte att skruva den och vågar inte dra för hårt. Någon som känner igen den och vet?
Är väl bara att dra knappen rakt upp så lossnar den

GoC GoC skrev:
Är väl bara att dra knappen rakt upp så lossnar den
”är väl” känns lite för osäkert. Någon som känner att han/hon vet? Har dragit sönder saker innan för att jag trott att det bara var att dra,

Det är så här långt jag får upp den med ganska mycket kraft, känns som att tar jag i mer går något sönder. Ingen som vet om någon dold spärr eller liknande? Jämför jag med bilden i länken ovan så verkar det inte finnas något vertikalt spår i tappen som håller knappen, den går lätt att rotera. Eller är det något annat fabrikat, Gustavsberg? Den fanns när vi flyttade in och hittar inga markeringar som säger mig fabrikat eller modell.

En hand håller en vit knapp ovanpå en vit yta, eventuellt en spolvred för en toalett, med tappliknande design utan synligt vertikalt spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tror att det är en Ifö

S Simsgrodan skrev:
Det är så här långt jag får upp den med ganska mycket kraft, känns som att tar jag i mer går något sönder. Ingen som vet om någon dold spärr eller liknande? Jämför jag med bilden i länken ovan så verkar det inte finnas något vertikalt spår i tappen som håller knappen, den går lätt att rotera. Eller är det något annat fabrikat, Gustavsberg? Den fanns när vi flyttade in och hittar inga markeringar som säger mig fabrikat eller modell.

[bild]
Du skall nog inte ta loss knappen.
Skruva loss ”hela paketet” inklusive tryckknappen. Skall gå med handkraft genom att vrida på den yttre ringen.
Kolla i denna filmen
https://www.byggahus.se/forum/threa...tnar-och-laecker-nog-lite.357437/post-3466960

GoC GoC skrev:
Du skall nog inte ta loss knappen.
Skruva loss ”hela paketet” inklusive tryckknappen. Skall gå med handkraft genom att vrida på den yttre ringen.
Kolla i denna filmen
[länk]
Ja, det fungerade, stort tack! Jag skruvade inte länge nog när jag prövade. Verkar som youtube-filmen kan ge mig bra tips också hur jag stoppar läckaget. 🙂
Kan tillägga att jag följde hans beskrivning för att fixa inloppsventilen. Efter ca 20 minuter var problemet löst! Mycket bra video men kanske lite tur att det var exakt samma modell som vi har.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.