Hej,

jag är inte så händig men har förstått att jag behöver ha upp den här brunnen för att fixa till spygatten utanför källaren som det är stopp i. Har lagt ganska mycket tid på att få bort all fogmassa och försöker nu slå in en stämgaffel för att bända upp locket men får inte upp det. Hur gör jag?

• Rund brunnslock av metall med avskrapad fogmassa på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BigR
Hej Eike, välkommen till forumet!

Jag tycker det ser ut som att locket är fastskruvat. Skrapa lite mer och skruva upp dom iså fall.

Det sitter två skruvar som håller fast locket. Tyvärr brukar de rosta fast och man får slutligen borra upp dem. Man kan försöka med rostlösare eller värma skruvarna så att de släpper. Se bara till att ha korrekt skruvmejsel och tryck hårt på skruven när du lossar den.

Stort tack, ni hade givetvis helt rätt. Får gå och köpa mig en bättre skruvmejsel imorgon men slutar säkert med att det behöver borras.

wildeside
Prova med en slagskruvmejsel

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag körde några dygn med rostlösarolja och slagskruvmejsel från Biltema. Fungerade riktigt bra efter misslyckanden med stora varianter av vanliga skruvmejslar.

Bronken
Bra verktyg är alltid till bra hjälp.
Stämgaffel hör inte till kategorin bra verktyg - i alla fall inte för demontering.

Jag har varit bortrest så det tog lite tid men nu är locket äntligen öppet. Då till nästa nybörjarfråga - efter att ha grovdammsugit insåg jag att det verkar ligga fullt med tjock lera även i kröken, det vill säga längst ned i denna brunn. Antar att det bästa vore att få upp muttern men den sitter som sten. Finns det några andra lösningar eller är det enklast att ringa en spolbil?

• Öppen brunn fylld med tjock lera och synlig krök längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.