646 läst · 14 svar
646 läst
14 svar
Öppna BRF-laddstolparna till laddnätet
Vi har fyra fina laddstolpar med pinsamt låg nyttjandegrad.
Just nu tar vi 4 kr / kwh till de boende, vilket någon nyttjar. Andra BRF tar mindre till boende.
Vi använder ReandGo och vår kontakt med dom är rätt begränsad, dom skickar pengar till oss...
Just det momentet fungerar! Dom tar 39 öre per kwh så vi får 3:61 tillbaka per kwh.
Vi är i valet att öppna till det publika laddnätet, 4 kr/kwh.
Vår BRF är i en mindre stad utan betal-parkering.
Vårt hus är centralt och man promenerar lätt till centrum från vårt hus och från parkeringen.
Men om man ska till centrum parkerar man aldrig hos oss, det finns gott om parkering närmare.
Vilken erfarenhet har ni av att öppna era laddstolpar till laddnätet? Ni som har gjort det?
Just nu tar vi 4 kr / kwh till de boende, vilket någon nyttjar. Andra BRF tar mindre till boende.
Vi använder ReandGo och vår kontakt med dom är rätt begränsad, dom skickar pengar till oss...
Just det momentet fungerar! Dom tar 39 öre per kwh så vi får 3:61 tillbaka per kwh.
Vi är i valet att öppna till det publika laddnätet, 4 kr/kwh.
Vår BRF är i en mindre stad utan betal-parkering.
Vårt hus är centralt och man promenerar lätt till centrum från vårt hus och från parkeringen.
Men om man ska till centrum parkerar man aldrig hos oss, det finns gott om parkering närmare.
Vilken erfarenhet har ni av att öppna era laddstolpar till laddnätet? Ni som har gjort det?
Tack! Din åsikt är värdefull och uppskattad! Det är ett experiment, en prövning!
Jag tror inte heller på varken köbildning eller anstormning!
Det bor rätt många människor i vårt område. Många trapphus i allmännyttan på andra sidan gatan som inte har någon stans nära att ladda.
Vi har aldrig diskuterat prissättningen. Snart är det reducering i styrelsen då reduceras åsikterna och då kan ämnen hanteras fortare.
Jag tror inte heller på varken köbildning eller anstormning!
Det bor rätt många människor i vårt område. Många trapphus i allmännyttan på andra sidan gatan som inte har någon stans nära att ladda.
Vi har aldrig diskuterat prissättningen. Snart är det reducering i styrelsen då reduceras åsikterna och då kan ämnen hanteras fortare.
Både ja och nej! Vi har en måttligt stor parkeringsplats där de boende får hyra en plats.
Vi har gästparkering för besökare och i linje med dessa finns två stolpar placerade för laddning av elbilar.
Vi har inte bjudit in någon. Just nu är laddningen endast för de boende.
Laddstolparna syns från vägen, om man vet var man ska titta och om man är uppmärksam.
Om vi öppnar dom publikt kommer dom synas i appen för de som har elbillar.
Vi har gästparkering för besökare och i linje med dessa finns två stolpar placerade för laddning av elbilar.
Vi har inte bjudit in någon. Just nu är laddningen endast för de boende.
Laddstolparna syns från vägen, om man vet var man ska titta och om man är uppmärksam.
Om vi öppnar dom publikt kommer dom synas i appen för de som har elbillar.
Vilken del av landet är ni i? Elpriset beror ju på elområden så därför är det relevant. Jag tycker 4kr/kWh är högt för boende. Jag kom precis från en resa efter norrlandskusten och snabbladdade då efter för vägen för 4,5kr/kwh (riktigt fort alltså, en premiumtjänst) samt kunde ladda på orten jag besökte (Sundsvall) för 1,9kr/kWh.
Rimligt att inte hymla med!
SE3 är området för oss, enligt kartan!
Det är möjligt att vi kommer att justera priset för boende. Det låter rimligt det med!
Ingen har haft åsikt om prissättningen, annat än på denna sidan i denna tråden!
Men som jag skrev inledningsvis, nyttjandegraden på stolparna är näst intill obefintlig...!
SE3 är området för oss, enligt kartan!
Det är möjligt att vi kommer att justera priset för boende. Det låter rimligt det med!
Ingen har haft åsikt om prissättningen, annat än på denna sidan i denna tråden!
Men som jag skrev inledningsvis, nyttjandegraden på stolparna är näst intill obefintlig...!
Just det här med pris är ju speciellt. Om man inte använder dem själv så är det ju en icke-fråga, tvärtom så om man sitter i styrelsen och inte bryr sig nämnvärt så är ju högre desto bättre för det blir ju intäkter för er.
Men om man ska använda dem så spelar det roll och då blir det ju så att vissa laddare är totalt ointressanta för elbilister om de är i deras tycke fel prissatta.
Hur mycket tar ni för en parkering per månad?
Men oavsett, jag tror det inte är en dum idé att testa att hyra ut dem publikt. Skulle det slå fel så tar ni ju bort dem från kartan och blir av med de-icke-boende. Men även då tror jag mer på 2-3kr/kWh om ni inte ska få tomt även då...
Men om man ska använda dem så spelar det roll och då blir det ju så att vissa laddare är totalt ointressanta för elbilister om de är i deras tycke fel prissatta.
Hur mycket tar ni för en parkering per månad?
Men oavsett, jag tror det inte är en dum idé att testa att hyra ut dem publikt. Skulle det slå fel så tar ni ju bort dem från kartan och blir av med de-icke-boende. Men även då tror jag mer på 2-3kr/kWh om ni inte ska få tomt även då...
Parkering kostar 100 kr per månad.
Där laddstolparna står är det fri parkering, så att säga. Tanken är att man ska stå där på natten eller medan man laddar. Det fungerar bra tycker jag. Ibland står där vanliga bränslebilar vid någon elstolpe, men det är i sin ordning att stå där en stund.
Dessa saker kanske ändrar sig i framtiden, men det är en nulägesanalys om hur det är just nu.
Vi tänker inte brottas med problem som inte finns!
Problemen får komma först och blir det stökigt och ohållbart får vi hantera saker efter hand.
Dina synpunkter och insikter är värdefulla! Tack så mycket!
Där laddstolparna står är det fri parkering, så att säga. Tanken är att man ska stå där på natten eller medan man laddar. Det fungerar bra tycker jag. Ibland står där vanliga bränslebilar vid någon elstolpe, men det är i sin ordning att stå där en stund.
Dessa saker kanske ändrar sig i framtiden, men det är en nulägesanalys om hur det är just nu.
Vi tänker inte brottas med problem som inte finns!
Problemen får komma först och blir det stökigt och ohållbart får vi hantera saker efter hand.
Dina synpunkter och insikter är värdefulla! Tack så mycket!
Om ni tar 100kr/parkering så maxar ni ju inte intäkterna (olika BRF:er har ju olika approcher) och det skulle också kunna tala för att ha ett mer kostnadsneutralt pris för laddning, säg 1,75-2kr/kWh för de boende, sedan kanske ha 3,5kr/kWh för externa.
Stockholms-BRF:er som tar marknadspris för parkering (säg 1000-3000kr/parkeringen) har ju ofta en annan syn då de ser alla intäkter de kan få från bilister som ett sätt att hålla nere avgifterna för de boende. Då 100% av de boende betalar avgifter för boendet, medan kanske 5-25% har parkering så förlorar ju alltid bilisterna då i frågan om parkeringshyran ska maxas eller ej.
Stockholms-BRF:er som tar marknadspris för parkering (säg 1000-3000kr/parkeringen) har ju ofta en annan syn då de ser alla intäkter de kan få från bilister som ett sätt att hålla nere avgifterna för de boende. Då 100% av de boende betalar avgifter för boendet, medan kanske 5-25% har parkering så förlorar ju alltid bilisterna då i frågan om parkeringshyran ska maxas eller ej.
Tack! Vi ligger lågt längs hela linjen.
Låg avgift jämfört med andra BRF i vårt område. Låg omsättning på lägenheter.
Vi har också en "investeringsskuld" som vi håller på att bättra på och det gör vi med höjd avgift samt bättre kostnadskontroll.
Jag har väldigt dålig koll på vad strömmen faktiskt kostar för föreningen.... Men det är inte värre än att det går att ta reda på! Här avses den faktiska kostnaden med nätavgifter och annat inkluderat.
Låg avgift jämfört med andra BRF i vårt område. Låg omsättning på lägenheter.
Vi har också en "investeringsskuld" som vi håller på att bättra på och det gör vi med höjd avgift samt bättre kostnadskontroll.
Jag har väldigt dålig koll på vad strömmen faktiskt kostar för föreningen.... Men det är inte värre än att det går att ta reda på! Här avses den faktiska kostnaden med nätavgifter och annat inkluderat.
Jag tror inte ni ligger så farligt högt med ert kilowattpris. Det är viktigt att föreningarna tar ut marknadspris för parkeringarna och särskiljer detta från bostadsaffären. Annars är det risk att föreningen gynnar medlemmar med bil, och det är knepigt eftersom man måste behandla alla medlemmar lika. Föreningen får således inte sponsra medlemmar med bil. Priset bör också spegla installationskostnad och pris för och utbyte av laddstolpen i framtiden.
4kr per kwh med en vanlig elbil som tar 2kwh per mil är redan där uppe i 8kr per mil.
Så återigen att gå plusminus noll mot medlemmar är väl rimligt.
100kr per parkeringsplats är väl mer att spegla självkostnadspris för att ladda.
Men såklart högre pris utåt för elen.
Det blir lite tanskevurpa att hyra parkeringsplats för sin bil men sen stå på gratisparkering för att ladda och ändå betala 4kr per kwh.
Jag som elbilsägare hade hellre betalat 100kr för vanlig bil och 150kr för en plats med laddare och sen. Runt 2kr per kwh dvs lite mer än självkostnadspris för elen.
50kr extra blir 600kr per år plus ca 50öre per kwh.
En person som kör 5mil per dag och enbart laddar hos er betalar då er ca 600+500kr per år enbart för elen sen ytterligare 1200kr för parkeringsplatsen.
Kan ni dessutom lägga högre pris på dagen
Säg 3kr per kwh så premierar ni nattladdning också
För er del så borde det även vara av intresse att folk ska ladda på natten.
Så återigen att gå plusminus noll mot medlemmar är väl rimligt.
100kr per parkeringsplats är väl mer att spegla självkostnadspris för att ladda.
Men såklart högre pris utåt för elen.
Det blir lite tanskevurpa att hyra parkeringsplats för sin bil men sen stå på gratisparkering för att ladda och ändå betala 4kr per kwh.
Jag som elbilsägare hade hellre betalat 100kr för vanlig bil och 150kr för en plats med laddare och sen. Runt 2kr per kwh dvs lite mer än självkostnadspris för elen.
50kr extra blir 600kr per år plus ca 50öre per kwh.
En person som kör 5mil per dag och enbart laddar hos er betalar då er ca 600+500kr per år enbart för elen sen ytterligare 1200kr för parkeringsplatsen.
Kan ni dessutom lägga högre pris på dagen
Säg 3kr per kwh så premierar ni nattladdning också
För er del så borde det även vara av intresse att folk ska ladda på natten.
Redigerat:
Alexn72, 50kr extra i månaden så täcker ju inte investeringen i laddare och deras drift. Det är 600kr/år och totalt över tio år 6000kr. Det får man inte mycket för, är det en utomhusparkering och det behöver grävas så blir installationskostnaden mer än så per laddare. Så det går inte ihop om inte BRF-ser detta som en tjänst till de boende, likt en egen lekplats eller träd på gården osv.
Att jag argumenterar för att sänka priset per kWh bygger på att om ingen använder den så är priset inte lågt i alla fall. När man har fått igång vanan och användadet hos fler då kanske man kan höja om man vill öka intäkterna.
Men skillnaden ligger nog i hur BRF tänker. Som Frsto skriver så tycker vissa att det är viktigt att maximera sina intäkter för att på så vis vara rättvis. Medan andra tycker att det är mer rättvist att de som vill ha bil ska kunna ha det till låga kostnader. Tar man inträde vid grönytor så att man inte sponsrar vissa medlemmars större intresse för det än andra osv. Alla kan ha sin egen åsikt vad som är rimligt gällande rättvisan.
Att jag argumenterar för att sänka priset per kWh bygger på att om ingen använder den så är priset inte lågt i alla fall. När man har fått igång vanan och användadet hos fler då kanske man kan höja om man vill öka intäkterna.
Men skillnaden ligger nog i hur BRF tänker. Som Frsto skriver så tycker vissa att det är viktigt att maximera sina intäkter för att på så vis vara rättvis. Medan andra tycker att det är mer rättvist att de som vill ha bil ska kunna ha det till låga kostnader. Tar man inträde vid grönytor så att man inte sponsrar vissa medlemmars större intresse för det än andra osv. Alla kan ha sin egen åsikt vad som är rimligt gällande rättvisan.
Alex72! Du blandar ihop saker! Kanske jag skriver dåligt?
Parkeringsplatserna kostar 100 kr/månad. Där finns faktiskt ström för kupévärmare, vilket ingen använder men strömmen finns och det ingår i de 100 kronorna.
De fyra parkeringsplatserna vid laddstolparna är avgiftsfria, men det är meningen att man ska stå där när man laddar. De boende betalar redan för sin plats medan utomstående inte betalar alls redan sen tidigare. Dom hälsar på.
Det finns inga som "fulparkerar" hos oss. Vi bor avigt till, om än centralt, men det är långt till allt och folk är lata. Skola, affär, arbetsplats finns allt nära... men det gör även närmare och tillika gratis parkering.
Det är olika med förutsättningarna i olika föreningar och det är alltid intressant att ta del av hur andra löser liknande situation!
Parkeringsplatserna kostar 100 kr/månad. Där finns faktiskt ström för kupévärmare, vilket ingen använder men strömmen finns och det ingår i de 100 kronorna.
De fyra parkeringsplatserna vid laddstolparna är avgiftsfria, men det är meningen att man ska stå där när man laddar. De boende betalar redan för sin plats medan utomstående inte betalar alls redan sen tidigare. Dom hälsar på.
Det finns inga som "fulparkerar" hos oss. Vi bor avigt till, om än centralt, men det är långt till allt och folk är lata. Skola, affär, arbetsplats finns allt nära... men det gör även närmare och tillika gratis parkering.
Det är olika med förutsättningarna i olika föreningar och det är alltid intressant att ta del av hur andra löser liknande situation!
Liknande trådar
-
Öppna inspektionslucla till krypgrund
Grund & Markarbeten -
Hur öppnar jag upp för att installera en dörrlucka till krypgrund?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hantera skorsten när öppna upp till nock
Tak & Vind -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Hur öppnar jag panelen till termostat? Gammalt ElectroHelios KF 236-3
Vitvaror