Hej vi hyr ett hus från typ 30-talet. I huset är det ett så kallat öppet värmesystem med en pip på taket som det brukar vara. Det sitter en vattentank på vinden under pipen. Mao så går det knappt att få något tryck i systemet och det visar inte ens något på mätaren(vet inte ens om den funkar). Det stora problemet nu är ju att det skvalar i ena elementet på övervåningen. Det är 3stycken. 2 i sovrum och 1 i kattvinden som varmvattenberedaren och tanken till värmen sitter i. När jag försöker lufta elementet i sovrummet så suger den luft. Om jag nu inte går ner och fyller på samtidigt så att det blir tryck av vattenflödet. Det är ju såklart inte hållbart i längden. Men när jag väl har luftat och fyllt så att det rinner på taket så skvalar det fortfarande i elementet. Ventilerna på elementen uppe är såna här gamla i mässing(slotsventiler?) och öppnar som de ska. Den ena började läcka i somras, så den ska hyresvärden byta ut.
Sen kan man ju undra vem som satt in systemet från första början. Det går ingen värme in till köket och bara lite till elementet på toaletten. Elpannan sitter innanför badrummet och den slingan går in i badrummet och vidare till 2 element i köket. Kan ju tillägga att ja vi eldar ganska mycket då systemet jävlas så pass mycket. Men det viktiga är att ha lite extra värme på övervåningen då vi eldar nere med täljstenskamin och vedspis i extrema fall. Mvh Niclas
Sen kan man ju undra vem som satt in systemet från första början. Det går ingen värme in till köket och bara lite till elementet på toaletten. Elpannan sitter innanför badrummet och den slingan går in i badrummet och vidare till 2 element i köket. Kan ju tillägga att ja vi eldar ganska mycket då systemet jävlas så pass mycket. Men det viktiga är att ha lite extra värme på övervåningen då vi eldar nere med täljstenskamin och vedspis i extrema fall. Mvh Niclas
Öppet system visar aldrig eller nästan inget på en manometer, det är bara höjden från manometern och kärlet på vinden som avgör trycket.( Kanske det är ett gammalt system med med självcirk från början ) . Det är säkert ett rör från det, ner till källaren eller annat ställe. När det är fullt på vinden kan det rinna en del i det röret så nivån hamnar på rätt ställe. Svårt att lufta på 1 tr upp, då trycket är i princip noll där. Fylla upp och kanske öka farten på en cirkpump kan gå. Kanske bara 1 - 2 meter mellan höjden på ett element och kärl. Skvallerröret från kärlet är inte grovt och då finns det kanske bara någon deciliter som ska trycka ut luft.
Att skylla problemet på den som byggt anläggningen är nog att börja i fel ände.
På din berättelse märks att det finns kunskapsluckor att fylla. Börja ödmjukt att fylla dessa så får du nog igång systemet.
Ett öppet system har exakt det tryck som vattenpelarens höjd ger, varken mer eller mindre. Du ska inte spola i vatten för att försöka få mer tryck. Det är skadligt och behövs inte.
Du ska inte lufta med cirkulationspumpen (eller pumparna) gåendes om du inte vet exakt hur systemet ser ut och vad det får för verkan.
Med avslagen pump kommer vattenytan i elementet att se ut exakt som i ett dricksglas, en väl definierad gräns mellan vatten och luft. Inget skum, inga bubblor.
Öppna luftningsventil och släpp ut luft, inget vatten. När första vattnet kommer vet du att elementet är fullt med vatten.
Återigen, tänk dricksglas...du har vatten ända upp till kanten...eller luftningsventilen.
Fyll bara så mycket vatten som krävs för att behålla nivån i expansionskärlet.
Att spola mer är skadligt.
När alla element är luftade kan du starta pumpen en kort stund för att om möjligt flytta luftbubblor i rören om de är tokigt dragna så de inte självmant släpper upp luften. Stäng av och lufta elementen igen.
Nu bör det fungera.
Har du spolat i stora mängder nytt vatten så kommer gaser lösta i vattnet att släppa när vattnet värms upp. Då kan man få lufta igen. Därför vill man inte fylla mer vatten än absolut nödvändigt.
På din berättelse märks att det finns kunskapsluckor att fylla. Börja ödmjukt att fylla dessa så får du nog igång systemet.
Ett öppet system har exakt det tryck som vattenpelarens höjd ger, varken mer eller mindre. Du ska inte spola i vatten för att försöka få mer tryck. Det är skadligt och behövs inte.
Du ska inte lufta med cirkulationspumpen (eller pumparna) gåendes om du inte vet exakt hur systemet ser ut och vad det får för verkan.
Med avslagen pump kommer vattenytan i elementet att se ut exakt som i ett dricksglas, en väl definierad gräns mellan vatten och luft. Inget skum, inga bubblor.
Öppna luftningsventil och släpp ut luft, inget vatten. När första vattnet kommer vet du att elementet är fullt med vatten.
Återigen, tänk dricksglas...du har vatten ända upp till kanten...eller luftningsventilen.
När alla element är luftade kan du starta pumpen en kort stund för att om möjligt flytta luftbubblor i rören om de är tokigt dragna så de inte självmant släpper upp luften. Stäng av och lufta elementen igen.
Nu bör det fungera.
Har du spolat i stora mängder nytt vatten så kommer gaser lösta i vattnet att släppa när vattnet värms upp. Då kan man få lufta igen. Därför vill man inte fylla mer vatten än absolut nödvändigt.
Hej ja precis. Problemet är då att elementet suger luft. Och jag kan inte förstå var vattnet tar vägen. Jag har letat och hittar inget rör som det skulle rinna ifrån. Sen det som jag undrar över hur de byggt systemet är att det är en salig blandning av gammalt och nytt. Nästan all värme går upp och det saknas såna där ventiler där som man balanserar värmen på i utgången av elemntet. Har provat att helt enkelt stänga ventilerna. Men värmen kommer ändå inte in till tex köket. Det är som att värmen går runt runt till enbart det öppna kärlet och bara lite ljummet kommer i köket. Eftersom att det är mycket av de gamla ledningarna som sitter, så funderar jag om de helt enkelt kan vara igensatta. MvhB Bjober skrev:Att skylla problemet på den som byggt anläggningen är nog att börja i fel ände.
Nu bör det fungera.
Medlem
· Västernorrland
· 10 908 inlägg
är expansionskärlet fullt på vinden så borde det rimligen komma vatten ur avluftningen på elementet. Man kan dock med fördel slå av cirkulationspumpen för att underlätta men det är sällan ett krav.
Om pumpen sitter olämpligt i systemet så att expansionskärlet hamnar på trycksidan så kan det bli undertryck i systemet, med risk att det suger in luft. Om man stänger av pumpen vid luftning så ska det trotts det gå att lufta. Är den lämpligt placerad behöver inte pumpen stängas av. Det finns ingen anledning att ha balanseringsventiler på returen om det bara är ventiler på elementen. De tillför inget.
Med rätt vattennivå i systemet och avslagen pump ska det inte kunna suga in luft i elementet. Kan du ha någon till okänd pump?Niclas.A skrev:Hej ja precis. Problemet är då att elementet suger luft. Och jag kan inte förstå var vattnet tar vägen. Jag har letat och hittar inget rör som det skulle rinna ifrån. Sen det som jag undrar över hur de byggt systemet är att det är en salig blandning av gammalt och nytt. Nästan all värme går upp och det saknas såna där ventiler där som man balanserar värmen på i utgången av elemntet. Har provat att helt enkelt stänga ventilerna. Men värmen kommer ändå inte in till tex köket. Det är som att värmen går runt runt till enbart det öppna kärlet och bara lite ljummet kommer i köket. Eftersom att det är mycket av de gamla ledningarna som sitter, så funderar jag om de helt enkelt kan vara igensatta. Mvh
Har du fler pannor än nämnda elpanna?
Jag tänker om man av någon anledning har installerat 2 separata system som inte är ihopkopplade.
Normalt ska inte varmt vatten cirkulera genom expansionskärlet på vinden men i vissa fall om det är överfyllt så kan det ske. Normalt ska bara vatten komma in och ut i röret i botten på kärlet.
Ingen extra pump. Ja jag blir inte klok hur den kan suga luft. Har funderat om det blir något typ av sug ur röret på taket eller något. Låter jättekonstigt men jag kan inte lista ut själv vad som händer.B Bjober skrev:Med rätt vattennivå i systemet och avslagen pump ska det inte kunna suga in luft i elementet. Kan du ha någon till okänd pump?
Har du fler pannor än nämnda elpanna?
Jag tänker om man av någon anledning har installerat 2 separata system som inte är ihopkopplade.
Normalt ska inte varmt vatten cirkulera genom expansionskärlet på vinden men i vissa fall om det är överfyllt så kan det ske. Normalt ska bara vatten komma in och ut i röret i botten på kärlet.
Jag beskrev varför det blir så.
Med ett öppet system och en pump som snurrar kraftigt, kan det bli vacum på sugsidan. Öppnas då en luftning kan det sugas in luft. Att kärlet skulle tömmas av att pump suger/trycker, tror jag inte mycket på. Däremot om pumpen är monterad, så den trycker mot exspansionröret upp till kärlet. Så kan ett övertryck på den statiska sidan av pumpen, trycka upp vatten i kärlet och nivån ökar, varvid överstöm ut i skvalleröret blir.
Nej, det kan den inte alls. Om du inte har en läcka i systemet.
Här är lite bilder om någon blir klokare av det. Man ser de två rören som går ner från kärlet och sen går ner vid elpannan.