Tja
Vi har en ganska stor öppenspis i sovrummet. Mysigt värre, men jag tycker inte den ger så bra värme sett till hur mycke man eldar och funderar på insatskamin eller att helt enkelt klä "golv & väggar" med täljsten i spisen.
Är täljstenstanken rent kass och inget fortsätta fundera på?

Ja, iden är kass.
Montera en insatskamin istället :)

• Gilla
gaia
  • Laddar…

Bästa svaret

En eller två eldkråkor kan hjälpa dig på vägen till att få upp värme transporten ut i rummet.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ja, iden är kass.
Montera en insatskamin istället :)
Tack! Insats plus montage var så jäsikens dyrt så därför flummade jag iväg :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T topmount skrev:
En eller två eldkråkor kan hjälpa dig på vägen till att få upp värme transporten ut i rummet.
1000 tack för tips. Har aldrig sett eller ens hört talas om detta. Skall utforskas mer :)

7698432438.jpg

En bra insats slår en eldkråka många gånger om.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Det går att värma ett rum med öppen spis såväl med som utan spiskråka. Men som du märkt går det åt mycket ved. Vill du få det en liten aning bättre värmemässigt och fortfarande ha en öppen spis kan spiskråkan vara en poäng. Täljsten kan till att börja med inte lagra värme bättre än tegel. Så det kommer inte att förbättra något. Vill du på allvar förbättra effektiviteten måste du se till att spisen inte längre är öppen. Antingen med luckor eller med en komplett insats.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
En bra insats slår en eldkråka många gånger om.
Ja. Jag förstår att insatsen är att föredra. Men kostnad för en sådan blir för mig 25000:-
Beställde precis en spiskråka i smide: 2500:-
Sen när man räknar hem en insats blir en annan fråga. Öppenspisen är ju inte en huvud värmekälla, utan bara ett välkommet tillskott i dessa tider...

A Avemo skrev:
Det går att värma ett rum med öppen spis såväl med som utan spiskråka. Men som du märkt går det åt mycket ved. Vill du få det en liten aning bättre värmemässigt och fortfarande ha en öppen spis kan spiskråkan vara en poäng. Täljsten kan till att börja med inte lagra värme bättre än tegel. Så det kommer inte att förbättra något. Vill du på allvar förbättra effektiviteten måste du se till att spisen inte längre är öppen. Antingen med luckor eller med en komplett insats.
Tack för input. Billigaste lösningen blev en "kråka" så jag har investerat i en sådan.

Har nu testat spiskråkan :) Min ovetenskapliga mätning gav detta:

48yQ1d8
Eldning öppenspis med ca 20 vedträn (björk) 30 cm i 2 timmar värmde rummet från 17 grader till 17.8 grader under den tiden. Kallaste delen är hörnet i ytterväggen. 16 grader till 16.3 under 2 timmar. Ute temp 7 grader.

tC59QnV
Idag med kråka och 30 min eldning, 5st 30 cm björkved trän. Från 17 grader till 18 grader. Kallast yttervägg 16 grader till 17 grader . 2 grader ute temp. Toppnotering ut luft från kråkan: 291 grader...

Effektiv :)

• Öppen spis med eld, ljusstakar, figurin, fotografiramar, gröna växter och en kaklad höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen spis med rester av aska, tegelstenar, och en gjutjärnskamin, inne i ett rum.
    Skapa konto
  • Hand håller infraröd termometer visande 29.1°C med suddig bakgrund av eld.
    Skapa konto
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
2 timmar senare har jag 20 grader i rummet och "fis-eldat". Inte pyr eldat utan lagt på lite ved åt gången :)

Har en kråka också, har funderat på att sätta någon form av mekanisk lösning för ökat luftflöde genom kråkan. Inget stort men liten datorfläkt typ.

Norrtull Norrtull skrev:
Har en kråka också, har funderat på att sätta någon form av mekanisk lösning för ökat luftflöde genom kråkan. Inget stort men liten datorfläkt typ.
Jag funderar på det med.

Frågan är bara hur snyggt jag kan göra det. Ska prova att det är lönt att ens ge sig på ett bygge. Kalla det prototyp 1 :crysmile:
Testar i helgen. Återkommer med funktionsdugligheten.

Det spårade väl ut totalt för mig... (igen). Fastnade på @Norrtull 's idé att sätta in en fläkt i spiskråkan. Och den måste ju kunna styras. Så det blev en tripp ut på Amazon och införskaffade dessa 2 pryttlar.
Fläkt 55 mm x 55 mm:
https://www.amazon.se/gp/product/B09X9ZMBF1/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Voltregulator (eller vad det heter):
https://www.amazon.se/gp/product/B0BDFWM6MK/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
CPU-kylare med flänsar och fläkt, koppartuber, röd kabel, vit kontakt.
Skapa konto
Svart AC/DC adapter med spänningsvisare, justeringsknapp och europeisk kontaktdon.
Skapa konto

• Haha
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.