Jag känner mig helt vilsen och behöver massor med hjälp!
Jag har en öppen spis i ”gillestugan” som dom som byggde huset för 40 år sen inte hade råd att färdigställa. Det är ett ”hål i väggen” bara. Inne i hålet finns rökgång och tegelsten och murputs. Jag gissar att jag först måste ta kontakt med en sotare. Jag antar jag kan få skriftligt av honom på det som behöver göras! Han kan väl förmodligen också tipsa om vilka firmor som gör sånt jobb!

Det är som sagt bara ett hål i väggen nu, ska jag låta mura upp någonting utanför hålet? Vad kan man göra, olika alternativ? Är det braskamin jag ska låta sätta dit? Eftersom jag dels är lite rädd för eld själv och dessutom har katter vill jag ha något säkert. D v s där elden hålls inom något hölje men ändå avger värme.

Ska man elda med trä, vilken sort är bäst då? Eller ska man elda med någon sorts briketter? Vad är bäst? Beror kanske på vad jag väljer för sorts spis förstås.....? :-/ Men ändå, vad är bäst? Jag vill ju självklart få så lite restprodukter som möjligt. ::) Jag skulle vara jättetacksam för goda råd om olika alternativ. Goda råd om allt jag behöver tänka på.... :)

Hej.
Så här kan du göra
Låt sotaren provtrycka rökkanalen
Om den är ok kan du börja fundera på vilken eldstad du vill ha, Fristående kamin är nog billigast för din del, det finns dock murspisar som till det yttre är mkt lika en öppen spis men ger ändå god värme och är kattsäkra.
Läcker den, vilket inte är ovanligt får du täta den, sotaren vet vilka som hjälper dig med det, billigast är inte bäst.
När du kollar in eventuella kaminer spisar tag då med lite papper hem så du kan mäta upp alla friavstånd som krävs (så att den nya soffa tex inte börjar ryka).
Den affär som säljer spisarna kan hjälpa dig med både tätning och montage.
Glöm inte plåt el motsv på golvet och sotarens efterbesiktning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.