Jag har en fråga angående denna öppna spis eller om man kallar det för kamin?
Jag har nyligen köpt hus och har ingen kunskap vad gäller öppen spis, därför hoppas jag att någon kan hjälpa mig ☺

Det brinner jättefint i den men det känts lite som att man eldade för sakens skull och veden slukas snabbt upp av elden.
Den värmer bra men dock bara precis i närheten av den.
*Den kanske bara är till för att vara fin/mysig och inte tänkt att värma upp huset med?

*Eller kan det vara något spjäl som ska göras något med?

Testade fläkten som står på kanten men det funkade inte alls.
Huset värms upp med luftvärmepumpar, men skulle vara trevligt att även kunna värma upp med ved.

Det finns två hus på gården och i lillstugan finns en kanin (bild 2) som värmer jättebra och där funkar kaminfläkten på en gång.

Några tips till en totalt okunniga person?
Jag kan lägga upp fler bilder.

• Brinnande ved i en öppen spis med stängd spjäll och en oanvänd kaminfläkt på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bilder av en järnspis i ett hem, den övre bilden visar spisen från sidan och den nedre från framsidan.
Sitter brännplåten i kaminen? Man måste elda någon timme innan allt är genomvarmt och börjar avge värme med keddyn är min erfarenhet iaf

G GVR4 skrev:
Sitter brännplåten i kaminen? Man måste elda någon timme innan allt är genomvarmt och börjar avge värme med keddyn är min erfarenhet iaf
Håller med, det är en del lagg.... Som referens, jag eldade lite igår. Ca 21 grader inne i huset. Efter 2-3h så var det strax över 28 grader. Jag använde totalt 6 st vedklabbar under perioden. I morse var murstocken fortfarande lite lite varm, ca 8h efter. Din tora kamin ser ju ganska så fläskig ut, så det känns som att det är mer massa och därmed mer material som ska värmas upp, i gengäld så kommer den avge värme längre tid. Sedan så finns det väl olika typer av insatser till murstocken som kan ha kommit dit efter hand som gör att murstocken får svårare att värmas upp.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
Kaminfläkten måste stå på luckorna till kassetten om den ska fungera.
Och sen kan man inte påstå att denna modell av keddykassett har speciellt hög verkningsgrad

galento
Kan ju nämna att vi värmer hela huset ( förutom toan där dörren är stängd ) med ved
nu via en Tirolia köksspis och det gäller att få luften i huset att cirkulera. När vi köpte
huset blev det ju enormt varmt i bara köket men efter att ha monterat en kanalfläkt
med div rör / slangar cirkulerar nu luften i huset. Fläkten har både hastighetsstyrning
och termostat så vi eldar på kvällen och lägger i lite ved innan vi lägger oss så
cirkulerar fläkten den varma luften hela natten tills termostaten bryter på inställt värde.

galento
Ps glömde skriva att detta gäller nu med plusgrader , blir det minusgrader
får vi hjälpa till med llvp eller element.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.