H
Vi har fräst in en elkabel i väggen i vår hall och behöver nu återställa den. På väggen ligger någon typ av vävtapet som målats flera gånger. Vävtapeten verkar vara fäst på ett jättetunt papper som i sin tur sitter på vad jag tror är puts (ej säker dock) och därefter är väggen murad.

Jag funderar på två alternativ för att återställa – vilket tror ni är bäst? Tar tacksamt emot andra tips om det finns bättre alternativ.

1. Täppa igen hålen med husfix, därefter helspackla väggen och sedan måla den. Med risken att OM tapeten släpper måste man sätta på tunna gipsskivor – något jag verkligen inte vill då det inte kommer bli snyggt med golv-och dörrlister om väggen går ut ytterligare 6 mm.

2. Ta bort tapeten, därefter fylla hålen med husfix, sedan helspackla väggen och måla. Med risk att det är svårt att få bort tapeten och att puts följer med.Tycker tapeten verkar sitta rätt bra, men samtidigt har den ju släppt på vissa ställen där kabeln frästs in.

• Fräst spår i en vägg med synlig elkabel, täckt av delvis borttagen vävtapet och exponerad puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på en vägg med fräst spår för elkabel och delvis borttagen vävtapet som exponerar underliggande puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll igen rännorna med gipsbruk och bredspackla sedan väggarna.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H
Needas Needas skrev:
Fyll igen rännorna med gipsbruk och bredspackla sedan väggarna.
Ja det är verkligen ett lockande alternativ! Skulle vara mycket smidigare vad jag förstår. Rätt orolig bara att tapeten ska släppa och att man då är tvungen att skruva på renoveringsgipsskivor på väggen...

E
Om du ändå ska bredspackla så kan du ju riva ner tapeten redan nu där den sitter löst. Eller försöka limma fast den igen

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ kan ju vara att spackla och sen sätta ny vävtapet eller renoveringstapet

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H
P Pappa1986 skrev:
Ett alternativ kan ju vara att spackla och sen sätta ny vävtapet eller renoveringstapet
Har 5 dörrar och fyra garderobsdörrar i hallen så det känns tyvärr lite omständigt med renoveringstapet tror jag.

hsd
Det är besvärligt att få det snyggt, hur man än gör så kommer det att synas då mönstret på vävtapeten inte går att slapa i fräsningen
Enda sättet, om Du vill ha vävtapet ,är att fylla spåret med gipsspaclel eller något annat och därefter lägga ny vävtapet på hela väggen

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H
hsd hsd skrev:
Det är besvärligt att få det snyggt, hur man än gör så kommer det att synas då mönstret på vävtapeten inte går att slapa i fräsningen
Enda sättet, om Du vill ha vävtapet ,är att fylla spåret med gipsspaclel eller något annat och därefter lägga ny vävtapet på hela väggen
Jag vill inte ha vävtapet. Vill bara ha en målad vägg med "vanlig" yta. Men är osäker på om man ska ta bort vävtapeten eller ej innan man bredspacklar.

Husfix är alltså en dålig idé för detta. Gipsbruk som föreslogs tidigare är mycket mycket trevligare på alla sätt och vis. Och spackel på det. Att riva ner vävtapeten verkar rätt vettigt, och sedan bredspackla.

• Gilla
havskatt
  • Laddar…
H
S Svante Svenson skrev:
Husfix är alltså en dålig idé för detta. Gipsbruk som föreslogs tidigare är mycket mycket trevligare på alla sätt och vis. Och spackel på det. Att riva ner vävtapeten verkar rätt vettigt, och sedan bredspackla.
Tack för svar. Varför är husfix sämre än gipsbruk? (Har aldrig spacklat annat än mindre hål tidigare).

H
Eller snarare vad är så bra med gipsbruk kanske? :)

Tycker absolut att riva tapeten ifall det ska bredspacklas. Jag har försökt bredspackla vävtapet med resultatet att hela tapeten släppte och trillade ner.

Andra roliga förslag som kan funka beroende på din still och hur elkabeln går är en fin bröstpanel. En snygg plywoodvägg gillar jag också, popis bland arkitekter.

• Gilla
havskatt
  • Laddar…
H
M manbat skrev:
Tycker absolut att riva tapeten ifall det ska bredspacklas. Jag har försökt bredspackla vävtapet med resultatet att hela tapeten släppte och trillade ner.

Andra roliga förslag som kan funka beroende på din still och hur elkabeln går är en fin bröstpanel. En snygg plywoodvägg gillar jag också, popis bland arkitekter.
Ja det vill man ju verkligen undvika, så kanske ändå är bäst att ta bort vävtapeten, hoppas den inte sitter så hårt så det blir jättesvårt att få bort den bara. Tack för input!

• Gilla
manbat
  • Laddar…
H
Har försökt lossa lite på tapeten och det känns som att den sitter ganska löst. Men måste man även ta bort det (typ papper?) som tapeten fäster på (det som finns i den svarta ringen) för att inte riskera att det ska kunna släppa efter att man bredspacklat?. Det verkar nämligen sitta lite hårdare på materialet under, så lite rädd att massor följer med om jag försöker ta bort även det.

• Delvis borttagen tapet där underliggande papperslager framträder inom svart markerad cirkel.
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
H havskatt skrev:
Tack för svar. Varför är husfix sämre än gipsbruk? (Har aldrig spacklat annat än mindre hål tidigare).
Jag minns inte exakt och alla detaljer men husfixet är en cementprodukt och är därför skithård och ett rent helvete att slipa och släta till när den väl sitter. Gipsbruket däremot är betydligt enklare att släta till. Jag har ett svagt minne av att det är lättare att få gipsbruket där man vill ha det också. Däremot funkar inte gipsbruket utomhus.

• Gilla
havskatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.