2 014 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Önskar lite input på vilken väg man bör ta - pålning vs. fylla upp med bättre massor?
Önskar lite input på vilken väg man bör ta här...
Det gäller grundläggning för ett garage 10x7m med carport 6x7m.
Planen är gjuten platta med 200mm isolering samt 100mm betong och 4 plintar till carportdelen.
Tomten vi har är uppfyld med uppskattningsvis 2m massor för ca 5 år sedan. Väldigt blandat med sand, lera, grus, sten m.m. Har haft en grävare ute som gjorde en provgrop och han "kom ner till fast mark efter ca 1,7m".
Utifrån dessa uppgifter bad jag firman (A) som ska göra husgrunden räkna på detta åt mig.
Fick följande förslag:
1, Endast markarbete, gräva ur 2m djupt och ersätta med 520 ton 0/90, 40 ton av nått finare för avjämning: 160.000:-
2, Färdig grund enligt ovan (200mm isolering, 100mm betong): 266.000:-
Har även vart i kontakt med en annan markentreprenör som efter att ha inspekterat gropen nu tycker jag borde kolla på pålning. Ringde och kolla lite närmare på pålning och fick följande priser:
Etablering 4000:-
Start per påle 300:- (12 pålar till plattan på 10x7 skulle räcka tyckte han)
Sedan 250:-/meter
Vad jag nu funderar på här är följande:
1, Om firma A säger att det räcker att gräva ur 2m och sedan fylla upp med bättre bärande massor, bör det inte då räcka att påla runt 2m/påle? Att påla är ju lite lotteri annars kan ja tycka. Man vet inte hur långt ner pålarna går förns man börjar banka...?
2, Om man pålar, räcker det att göra grundläggning med typ 0/90 i ett mer "normalt" djup? 0,5m ner fick jag ett pris beräknat på innan vi viste om vilka faktiska förhållanden som fanns i marken.
Mvh K
Det gäller grundläggning för ett garage 10x7m med carport 6x7m.
Planen är gjuten platta med 200mm isolering samt 100mm betong och 4 plintar till carportdelen.
Tomten vi har är uppfyld med uppskattningsvis 2m massor för ca 5 år sedan. Väldigt blandat med sand, lera, grus, sten m.m. Har haft en grävare ute som gjorde en provgrop och han "kom ner till fast mark efter ca 1,7m".
Utifrån dessa uppgifter bad jag firman (A) som ska göra husgrunden räkna på detta åt mig.
Fick följande förslag:
1, Endast markarbete, gräva ur 2m djupt och ersätta med 520 ton 0/90, 40 ton av nått finare för avjämning: 160.000:-
2, Färdig grund enligt ovan (200mm isolering, 100mm betong): 266.000:-
Har även vart i kontakt med en annan markentreprenör som efter att ha inspekterat gropen nu tycker jag borde kolla på pålning. Ringde och kolla lite närmare på pålning och fick följande priser:
Etablering 4000:-
Start per påle 300:- (12 pålar till plattan på 10x7 skulle räcka tyckte han)
Sedan 250:-/meter
Vad jag nu funderar på här är följande:
1, Om firma A säger att det räcker att gräva ur 2m och sedan fylla upp med bättre bärande massor, bör det inte då räcka att påla runt 2m/påle? Att påla är ju lite lotteri annars kan ja tycka. Man vet inte hur långt ner pålarna går förns man börjar banka...?
2, Om man pålar, räcker det att göra grundläggning med typ 0/90 i ett mer "normalt" djup? 0,5m ner fick jag ett pris beräknat på innan vi viste om vilka faktiska förhållanden som fanns i marken.
Mvh K
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Tycker alt 1 är lite dyrt, jag har betalat 290 kr för schakt och 325 kr för fyll (per kubikmeter).
Däremot färdig grund för lite drygt 100 000 tycker jag är ett bra pris.
Kan ju dra iväg om schaktmassorna är väldigt dåliga så att firman måste betala dyrt för att tippa det... Kan vara där skillnaden ligger. Ibland kan dom hitta ett annat projekt t.ex. nån pulkabacke eller ljudvall som behöver skräpmassor.
Tänk på att priset för plattan går upp betänkligt om du ska påla, eftersom varje påle behöver extra armering och betong.
Däremot färdig grund för lite drygt 100 000 tycker jag är ett bra pris.
Kan ju dra iväg om schaktmassorna är väldigt dåliga så att firman måste betala dyrt för att tippa det... Kan vara där skillnaden ligger. Ibland kan dom hitta ett annat projekt t.ex. nån pulkabacke eller ljudvall som behöver skräpmassor.
Tänk på att priset för plattan går upp betänkligt om du ska påla, eftersom varje påle behöver extra armering och betong.
Priset jag fick var uträknat på 250:-/ton utlagt och klart. 1,7 ton motsvarar ca 1 kubik om jag är rätt informerad vilket då ger mig ett kubikmeterpris på 425:- att jämföra med ditt pris på 615:- så dyrt vet jag inte?
Massorna har jag plats att ta hand om, det finns yta att fylla längs med en av tomtgränserna vilket jag nämnt för dom att jag vill göra.
Massorna har jag plats att ta hand om, det finns yta att fylla längs med en av tomtgränserna vilket jag nämnt för dom att jag vill göra.
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Jag tänker på hur garaget var byggt till vårt förra hus. Där stod ytterväggarna på plintar, med betongbalkar mellan, de stack up 10 - 15 cm. Sedan var golvet utfört som plattsättning med cementplattor, vet ej vad som fanns under plattorna, men definitivt inget gjutet golv.
Om du grundlägger de bärande väggarna ordentligt, så kanske man kan nöja sig med ett bärlager på 30 - 40 cm under resten av golvet, och då inte gjuta ett helt golv som ju kan spricka om marken rör sig. Skulle plattorna sätta sig med åren så är det ju inget jättejobb att lägga om dem om 10 - 15 år.
Om du grundlägger de bärande väggarna ordentligt, så kanske man kan nöja sig med ett bärlager på 30 - 40 cm under resten av golvet, och då inte gjuta ett helt golv som ju kan spricka om marken rör sig. Skulle plattorna sätta sig med åren så är det ju inget jättejobb att lägga om dem om 10 - 15 år.
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Hela huvudbyggnaden var förresten också byggd med plintar med betongbalkar, och sedan låg det betongplattor på dem, så det var en krypgrund helt utan organiskt material. Ovanpå var det ett vanligt trähus. Byggt 1984.
En av anledningarna till att pålarna bör slås ned djupare är ju att plattan sprider vikten på hela ytan. Pålarna koncentrerar på några få punkter så bärigheten i dessa punkter måste vara mycket högre