Vet att det här varit uppe otaliga gånger och jag tycker mig ha sökt och läst i alla fall en del här på forumet, men det är fortfarande några saker jag inte blir klok på.

Kort summerat så tycker jag att tillverkarnas dokumentation ofta lämnar en del att önska vad gäller information och jag undrar hur man ska tolka information som står och kanske framförallt inte står i manualer och produktblad.

Bakgrunden är att vi renoverat vår gillestuga och då satt nytt innertak. Takhöjden är låg (ca 200 cm) och vi vill därför inte ha lampor som sticker ner från taket. Tanken blir då downlights men i och med uppbyggnaden av innertaket så är möjligheterna/marginalerna små. Se bild nedan för mått och illustration.

Sektionsillustration av gillestugans innertak med måttangivelser för isolering och plats för downlights.

Från undersida på panelen till plankan som håller isoleringen så är det ca 48 mm. Det finns inga möjligheter att ändra något i detta. Ska en inbyggd downlight funka så krävs så klart att den inte kräver större höjd än 48 mm och även att eventuellt drivdon antingen är lägre än typ 20 mm (eller vad som nu går att lirka in mellan gips och planka) eller kan placeras längre ifrån downlighten (el kommer dras i flexslang i kabelkanal vid övergång mellan tak och vägg).

Bara som ett exempel så tittar jag i manualen för Malmbergs MD-99 och ser då detta:
Diagram som illustrerar installation av downlights i olika takkonstruktioner med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ur det så läser jag att
* Vid installation i isolering så kan man antingen köra utan skyddskopp eller installera i apparatdosa med höjd om minst 50 mm.
* Vid installation där kontakt inte sker med isolering eller brännbart material så finns ingen info om krav på utrymmets storlek

Och för motsvarande från Hide-a-Lite 1218 Multi's manual
Illustrationer av installationsanvisningar för downlights med mått och kravspecifikationer.
Skapa konto

* kan installeras i apparatdosa (inga krav på storlek) enligt 5a
* kan installeras i tak utan apparatdosa (ingen info om storlek eller krav på utrymmets dimensioner) enligt 5b
* kan installeras i utrymme med isolering om man använder Hide-a-Lite's egen skyddskopp eller annan skyddskopp med minsta mått höjd 40 mm och diameter 65 mm.

Men i Hide-a-Lite Bright Eye Multi 3 så finns information som denna
Diagram över installation av downlight utan isolering, med angivna dimensioner.
Skapa konto

Här finns alltså ett krav på hur stort utrymmet minst ska vara vid installation i utrymme utan isolering.

Hur ska man tolka avsaknad av denna typ av info i manualerna för MD-99 och 1218 Multi? Innebär det att inga sådana krav finns? Så skulle jag kunna installera dessa direkt i mitt fall? Om svaret är nej skulle jag kunna installera 1218 Multi om jag använde en ROT-dosa (finns några som precis går in på höjden).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.