Hej, detta forum har mycket om dålig lukt, mögel i reglar osv. innan husköp t.ex. Men jag saknar erfarenheter av renoveringarna. Hur får man bort ingjutna tryckimpregnerade reglar? Vanliga reglar som ligger på betongen är ju bara att såga i bitar och slänga ut. Låter man det ingjutna ligga kvar och använder ventilering att motverka lukten? Har någon valt golvvärme i samband med Nivellgolv? Ni ser att mina frågor inte har svar i forumet, eller så letar jag fel.

Allt tryckt mot betong eller ingjutet måste bort. Det kommer att börja lukta och mögla beroende på att betongen suger fukt från marken.
Reglarna är bara att bila bort och behandla betongen med saneringsmedil/fungicider,

K
Jag har nyligen gett mig på ett sovrum med ingjutna reglar. Jag köpte Julas billigaste borrhammare. Borrade ett antal hål tvärs över regeln, så att den nästan gick av på mitten. Sedan slog jag ner kofot i det borrade spåret och bände upp regeln. I vissa fall var regeln bitvis dold under lite betong, där använde jag bilningsmejseln till borrhammaren.

Ingjutna reglar måste bort kan jag konstatera i efterhand. Mina var impregnerade och luktade fruktansvärt starkt, och ännu värre när de låg ute på gräsmattan efter lite regn.

Vi hade ingen fukt eller mögel, så efter noggrann dammsugning las ett Nivellgolv, ingen ventilation eller golvvärme. Har eventuellt funderingar på en enkel hemmabyggd ventilationslösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.