Jag skulle vilja få in en dusch under mitt snedtak och mer takhöjd skulle då behövas. Vad tror forumet om att på något sätt tunna/ta bort isoleringen på ungefär 1 kvadrat av taket mellan två takstolar? Kommer det bli tydligt från utsidan att snön smälter där först, kallt i rummet etc?

Läste att man kunde lägga isolering (någon form av frigolit) utanpå råsponten (huset har tegeltak), skulle det funka att göra det fast kanske bara just där jag tagit bort isoleringen på insidan?

• Gilla
Braksvenne
  • Laddar…
Efter lite googlande verkar det som att VIP-skivor eller kanske Aerogel (?) skulle kunna ersätta befintlig isolering på insidan och funka? Någon som testat?

Det verkar, som jag ser det, som ett osmart sätt att lösa ett problem.
Kan du inte lägga upp en ritning över våningen där duschen skall installeras,
och dessutom en sektion.
Så kanske du kan får försalg på ett enklare sätt att lösa problemet.

Ja det kanske inte är så lätt med den där med tunn isolering... Här är lite bilder på tänkt badrum. Badkaret och handfatet är i en takkupa. Duschen till vänster under snedtaket.
Ritning av tänkt badrum med badkar och handfat i takkupa, samt duschen under snedtaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från hallen.
3D-skiss av ett badrum med badkar och handfat under snedtak och dusch till vänster.
Skapa konto

Och här är utifrån. Yttertaket är inte inritat utan det man ser är innertaket. "Puckeln" till höger skulle då vara den nämnda förtunningen av isoleringen. Detta skulle i sin tur innebära att väggen mot hallen inte behöver flyttas vilket kanske är det andra alternativet. Det känns dock krångligt då det dels minskar ytan i hallen och dels gör att två dörrar måste flyttas/minskas.
3D-skiss av ett badrum med badkar under takkupa, dusch under snedtak och "puckel" av tunn isolering.
Skapa konto

Har mätt lite nu och det verkar som det bara är 10 cm isolering där i snedtaket (byggår 1910) så vinsten med att göra isoleringen tunnare blir liten. Får tänka vidare helt enkelt. :thinking::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.