Hej!
Har en bergvärmepump som heter thermia diplomat optimum 10.
Den står i pannrum som ligger i samma byggnad som vårat garage, i pannrummet finns ett element och i garaget så finns det två element.
Från pannrummet som ligger i samma byggnad som garaget, så leds värmen via en kulvert på cirka 10 meter till vårat hus som har två våningar.
Jag funderar på om cirkulationen till kulverten och huset skulle behöva ökas på något sätt.
För just nu står det på värmepumpens display att det är 53 grader ut på framledning, men när jag kollar på temp mätare som finns installerade på rören för framledning i själva huset visar dem 43 grader.
Går det att öka cirkulationen på något sätt i värmepumpens inställningar?
Eller borde jag strypa elementen i pannrummet och gargaget så att det kanske blir mer cirkulation till huset?
Eller går det installera en extra cirkulationspump på röret mot kulverten eller i huset eller blir det tokigt eftersom värmepumpen använder "optimum cirkulation"?
Har en bergvärmepump som heter thermia diplomat optimum 10.
Den står i pannrum som ligger i samma byggnad som vårat garage, i pannrummet finns ett element och i garaget så finns det två element.
Från pannrummet som ligger i samma byggnad som garaget, så leds värmen via en kulvert på cirka 10 meter till vårat hus som har två våningar.
Jag funderar på om cirkulationen till kulverten och huset skulle behöva ökas på något sätt.
För just nu står det på värmepumpens display att det är 53 grader ut på framledning, men när jag kollar på temp mätare som finns installerade på rören för framledning i själva huset visar dem 43 grader.
Går det att öka cirkulationen på något sätt i värmepumpens inställningar?
Eller borde jag strypa elementen i pannrummet och gargaget så att det kanske blir mer cirkulation till huset?
Eller går det installera en extra cirkulationspump på röret mot kulverten eller i huset eller blir det tokigt eftersom värmepumpen använder "optimum cirkulation"?
Det låter som att ni har flera pumpar. Den primära pumpen, den vid värmepumpen, ska ha ett högre flöde än den sekundära pumpen, den till elementen.
Men rita upp hur systemet set ut annars, så får du bättre tips.
Vad är det för fram och returtemp vid värmepumpen, respektive inomhus vid t.ex. en fördelare?
Sen får man inte glömma att tempmätare ofta visar ett par grader fel, speciellt om man inte har riktiga dykrör och liknande. En vanlig ds18b20 trmpmätare kostar liksom ca 20kr styck, precisionen blir ju lite därefter. Men oftast tillräckligt bra för all reglering.
Vad är det för fram och returtemp vid värmepumpen, respektive inomhus vid t.ex. en fördelare?
Sen får man inte glömma att tempmätare ofta visar ett par grader fel, speciellt om man inte har riktiga dykrör och liknande. En vanlig ds18b20 trmpmätare kostar liksom ca 20kr styck, precisionen blir ju lite därefter. Men oftast tillräckligt bra för all reglering.
Det finns en cirkulations pump inbyggd i värmepumpen som har någon slags optimum teknik och reglerar flödet själv.B BSOD skrev:Det låter som att ni har flera pumpar. Den primära pumpen, den vid värmepumpen, ska ha ett högre flöde än den sekundära pumpen, den till elementen.
Sen har vi en till i huset som används till golvvärme i badrummet men den borde inte störa något tycker jag för den visar samma temperatur som till elementen i huset.
men jag kom på en grej nu, jag tar en av mätarna jag har i huset och sätter på rören i garaget så borde man ju se ifall det är ungefär samma. Dem är rätt gamla så kan ju vara så att dem visar lite fel.
Pumpens fart regleras av datan ( bara skit ) och går ner i fart, så kommer de delar längst bort att inte få det flöde som behövs. Bara ställa om pumpen i VP till konstant drift, bocka av auto i datan och ställ % till 100 och provajlundqvist123 skrev:Det finns en cirkulations pump inbyggd i värmepumpen som har någon slags optimum teknik och reglerar flödet själv.
Sen har vi en till i huset som används till golvvärme i badrummet men den borde inte störa något tycker jag för den visar samma temperatur som till elementen i huset.
men jag kom på en grej nu, jag tar en av mätarna jag har i huset och sätter på rören i garaget så borde man ju se ifall det är ungefär samma. Dem är rätt gamla så kan ju vara så att dem visar lite fel.
Jo jag är ju fundersam på den där varvtalsstyrningen om det är boven, provar ändra så cirk pumpen borde gå på max, ställde min flöde till 10v(max) så får vi seJ jonaserik skrev:
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart bättre då jag satte konstant flöde på cirk pumpen, som bonus vart det varmare i elementen uppe i slutet av slingan som tidigare var kall, ett element som aldrig fungerat hoppade igång till och med 👍jlundqvist123 skrev:
Liknande trådar
-
Hur stänger jag cirkulationspumpen? Och hur ökar jag trycket?
Värme allmänt -
Måste man höka över hyresdragningar via autogiro?
Juridik -
Felsöka villafiber via Telenor
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hjälp med styrning via Wi-Fi relä och lokal brytare
Villalarm & Hemautomation -
Tokvarm cirkulationspump och vred med okänd funktion
Värme allmänt