Hej!
Jag tänkte skapa ytterligare en tråd om relining. Du som bor i ett hus med äldre gjutjärnsrör - hur har du tänk kring relining och stambyte? Ska man byta efter en viss tid eller ska man vänta på att man får problem?

Sundahem var här i veckan och filmade i mina rör. Jag tog tillfället i akt och lät dem filma. Slipade säljare och påkostad marknadsföring: för relining med strumpmetoden skulle de ha 200 000 kr för att stoppa in en plaststrumpa i mina gamla avloppsrör. Totalt 25 meter och det beräknades ta 5-6 dagar! Allvarligt talat: vad är det för ett j**** pris? Det är alltså 8 000 kr per meter eller 33 000 per dag (på två gubbar).

Jag tänker så här: mitt hus är från 1963. Ett våningsplan med källare. Merparten av gjutjärnsrören går i källaren. När vi tittade i rören fanns det så klart rost och korrosion, men de såg i bättre skick än de skräckexempel man hört om. Jag har inga problem med stopp i avloppen eller lukt. Rören håller så klart inte för evigt. Säljaren sa själv, när jag pressade honom, att det här är en "säkerhetsåtgärd". Jo, visst - metoden är säkert bra, jag tror att dom gör ett bra jobb och att den håller över lång tid. Ett regelrätt stambyte är ju dyrare och mer omständligt. Men en "säkerhetsåtgärd" för 200 000 kr som innebär att de lägger en plaststrumpa på 5-6 dagar motsvarande 25 meter? Det går helt över mitt förstånd. Skulle man ta det på avbetalning på 10 år är det 1900 i månaden ungefär. Det är en dyr försäkring.

Alla ni händiga där ute, som är insatta, hur hade ni gjort om ni s.a.s inte kunnat göra ett stambyte? Det måste ju finnas bra alternativ som inte är så förbaskat dyrt men med samma typ av metod.

I övrigt så har jag i princip aldrig hört talas om att folk har fått väldigt problem med just sina avlopp. Gamla vattenledningar som spricker är ju betydligt vanligare eller andra typer av fukt- och vattenskador.

Tankar och idéer?

Har ingen egen erfarenhet av relining, men Sundahem ska vara en av de dyrare reliningfirmorna. Det kan alltså vara värt att ta in några offerter till.

Rickard.
Mina föräldrar gjorde en relining på ett 2plan plus källare och det tog 2 eller möjligtvis 3 dagar. Minns inte summan exakt men det var under 100 000kr exkl rotavdrag.

H
Det går inte se på ett avloppsrör om det är dåligt eller inte. (Om det inte är riktigt dåligt med stopp osv som du doc inte hade)

Går det inte att gräva upp rören och erätta med nya i plast eller är det en inredd källare så det blir för dyrt?

• Gilla
Filip_uppland
  • Laddar…
Relineing prissätts lite som fjärrvärme. Det kollar vad alternativet kostar och lägger sig lite billigare.

Jag har ingen erfarenhet av relineing i villor, endast flerbostadshus och där kan man väl räkna med ca 2000 kr/lpm för mindre jobb med seriös utförare och tjockare strumpa. Dock är det sämre konkurrens på villa-sidan, inga återkommande kunder, mindre jobb, mer ställ- och säljtid osv.

Men 200 000 känns ovärt. Det är inte billigare än ett vanligt stambyte skulle jag säga. För 200 000 får du fräschare avloppsrör och inget mer. Samma gamla kök/bad, tappvatten mm. 200 000 räcker ändå till ett normalt badrum och lite nya stammar.

En bra medelväg i mitt tycke är att byta stående stam när man gör våtrum/kök/ytskikt och sen kan man relinea liggande i plattan om man av någon anledning inte vill bila plattan.

• Gilla
Filip_uppland
  • Laddar…
Jag hade hit en firma som erbjöd gratis filmning och offererade relining. Anledningen var att vi misstänkte fel under källargolvet, det kom ibland en skum lukt i ett rum i källaren.

Han som filmade hade någon ”Kalle anka” utrustning. Han lyckades inte komma förbi någon krök. Men hövdade att det var hög tid för relining. Troligen en korrekt slutsats utan att titta på rören, de är från ca 1930.

Han berättade att det skulle ta ca 3 dagar att göra jobbet. Ca 15 m rör, en golvbrunn. Några grenkopplingar där vertikala (bytta) stammar ansluter. Offerten var på drygt 250 000. Inte aktuellt.

Nu har vi brutit upp golvet och lokaliserat felet ( har en annan tråd om det, har råttinvasion under det uppreglade golvet). Felet var ett påstick på stammledningen som pluggades med betong 1960, när rummet gjordes om från garage till rum. Röret har spruckit vid pluggningen, så att det rinner ut ca 1dl vatten varje gång man spolar på en toalett, och stora råttor har haft fri väg. Detta påstick fanns på den del han lyckades filma,men syntes aldrig på hans filmning...

• Gilla
Filip_uppland
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Det går inte se på ett avloppsrör om det är dåligt eller inte. (Om det inte är riktigt dåligt med stopp osv som du doc inte hade)

Går det inte att gräva upp rören och erätta med nya i plast eller är det en inredd källare så det blir för dyrt?

Nej, precis. Jag läste också det: att det inte räcker med att filma. För egen del blev jag överraskad över att det inte såg värre ut. Klart att det fanns rost och sådant. Rören är ju gamla.

Jag har ett stående gjutjärnsrör som går från ovanplanet ner i källaren...sen ligger resten i betonggolv. Källaren är inte boyta utan det är framförallt en tvättstuga, ett pannrum och en liten "verkstad" som berörs.

Men oavsett: 200 000 för att trycka in en plaststrumpa på 25 meter, som tar 5-6 dagar - som en "säkerhetsåtgärd" - aldrig i livet

H hempularen skrev:
Jag hade hit en firma som erbjöd gratis filmning och offererade relining. Anledningen var att vi misstänkte fel under källargolvet, det kom ibland en skum lukt i ett rum i källaren.

Han som filmade hade någon ”Kalle anka” utrustning. Han lyckades inte komma förbi någon krök. Men hövdade att det var hög tid för relining. Troligen en korrekt slutsats utan att titta på rören, de är från ca 1930.

Han berättade att det skulle ta ca 3 dagar att göra jobbet. Ca 15 m rör, en golvbrunn. Några grenkopplingar där vertikala (bytta) stammar ansluter. Offerten var på drygt 250 000. Inte aktuellt.

Nu har vi brutit upp golvet och lokaliserat felet ( har en annan tråd om det, har råttinvasion under det uppreglade golvet). Felet var ett påstick på stammledningen som pluggades med betong 1960, när rummet gjordes om från garage till rum. Röret har spruckit vid pluggningen, så att det rinner ut ca 1dl vatten varje gång man spolar på en toalett, och stora råttor har haft fri väg. Detta påstick fanns på den del han lyckades filma,men syntes aldrig på hans filmning...
250 000? Haha, det är ju skrattretande. Jag betalar inte en krona över 130 papp för den här s.k. säkerhetsåtgärden. Jag hade lust att sparka ut säljaren från Sundahem när han ville ha 200 000 för att stoppa en strumpa i mitt rör på 25 meter. Rentav ett oförskämt pris om man jämför med ett stambyte som tar längre tid och där vvs-gubbarna får göra bra mycket mer hantverk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.