Det drar väldigt kallt i våra köksskåp som står mot en väster/norrvägg. Hur kallt förstod vi dock inte förrän jag stoppade in termometern i ett av skåpen tillsammans med kastrullerna. Efter 24 timmar visade termometer +8.2 grader vid +1 utomhus. Detta kan inte vara friskt.

Vad är den bästa gissningen:

1. Kylan kommer från grunden, eftersom det är en krypgrund.
2. Kylan kommer från ytterväggen som byggaren "glömt" att isolera.

Om det skulle vara från krypgrunden, är detta normalt? Är det så dåligt isolerat att vi kan hävda det som ett dolt fel mot säljaren, som i detta fall även är byggnadsherre? Det är inga billiga el-räkningar vi får med denna konstruktion samt att värmen kommer från direktverkande el. (Oljeelement)

Jag har krupit ner i grunden för att eventuellt kunna se glipa mellan blindbotten och väggen men inte funnit någon sådan.

Alla tips, råd och reflektioner mottas tacksamt. Ni som har krypgrund, hur kalla är era golv (och köksskåp), samt hur mycket isolering har ni i golvet.
 
Gämför tempen i överskåparna (om du har några) mot den i underskåpen! Det borde ge en ledning i var problemet sitter. Om båda skåpen är lika kalla så borde det vara väggen.
Vi har också kalla skåp men då snackar vi 14-15 grader när det är minus 20 ute.

/Jögga
 
Ja...självklart är det så. Nej, överskåpen är inte lika kalla därför kan jag dra slutsatsen att kylan kommer underifrån...
Tack för hjälpen att tänka. ;)
 
Totte_S
Vi har oxå rejält kallt i vårt nordöstra kökshörn, oinredd källare under som i princip är att jämföra med krypgrund. Vi kommer att ha ett skafferi i det hörnet så får vi lite glädje av kylan . För närvarande 6-7 grader på kallaste stället... enstaka minusgrad ute. ;)
Kommer att isolera skafferiväggarna ordentligt, och senare fixa til golvisoleringen underifrån. Blir väl varmare i skafferiet då , men funderar på att sätta en kanal till skafferiet från källaren, har även en uteluftkanal till skafferiet.
 
Går det inte att isolera sockeln?
Om nu kölden kommer nerifrån så borde det bara vara att to bort sockellisten och fylla på med isolering för att sedan spika upp sockeln igen.
 
När är huset byggt och vad har du för isolering i väggen?

Jag hade glipa i isloeringen mot grunden innan jag bytte kök men jag fick det inte svinkallt.

Låter som du har en köldbrygga till utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.