919 läst · 4 svar
919 läst
4 svar
Obruten mark skall fyllas upp, men hur ???
Lurar starkt på att köpa upp ca 3000 kvm obruten industrimark av kommunen, och sen gräva/grusa upp den, eller rättare sagt, en del av tomte till att börja med.
Nu är det småväxter å sly på plats.
Grejen är att det finns "färdig" mark att köpa för ca 250kr / kvm,
den är alltså uppgrusad grovt som dom sa.
Sen finns det obruten för 80kr / kvm.
Frågan är....klarar man att gräva, och sen grusa upp det för 170kr / kvm ?
Har en egen gammal Cat 12 tons grävmaskin och lurar på att köpa en gammal tipp bil för att hämta material med.
Marken skall hårdgöras så det går att åka lastbil 65 ton.
Vad behöver jag i botten...vad blir nästa lager....duk?
Nu är det småväxter å sly på plats.
Grejen är att det finns "färdig" mark att köpa för ca 250kr / kvm,
den är alltså uppgrusad grovt som dom sa.
Sen finns det obruten för 80kr / kvm.
Frågan är....klarar man att gräva, och sen grusa upp det för 170kr / kvm ?
Har en egen gammal Cat 12 tons grävmaskin och lurar på att köpa en gammal tipp bil för att hämta material med.
Marken skall hårdgöras så det går att åka lastbil 65 ton.
Vad behöver jag i botten...vad blir nästa lager....duk?
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Jag kan ingenting men är det småyta så hade jag nog kört på färdig mark och obruten om man ska ha mycket. Man får ju räkna in att man ska köpa maskiner och material sen ska man ha soppa och sen får man ju räkna lite "timpeng" på det. Dock kan man ju räkna åt andra hållet att man har gjort en inventering.
Så vill man leka i sandlådan igen så hade jag nog köpt obruten mark för att få det som man vill och haft roligt med polarna en sommar. Bara man kan få ett bra avtal så man kan fixa material för en bra peng.
80kr för en bit mark låter annars billigt. Dock blir det ju stora summor om man ska ha sig en lite lekplats.
Så vill man leka i sandlådan igen så hade jag nog köpt obruten mark för att få det som man vill och haft roligt med polarna en sommar. Bara man kan få ett bra avtal så man kan fixa material för en bra peng.
80kr för en bit mark låter annars billigt. Dock blir det ju stora summor om man ska ha sig en lite lekplats.
Ta in ett pris från en firma som kan göra det. Om de är billigare än 510,000kr så borde du ju själv kunna göra det ännu billigare.
Vår ridbana (som det går att köra lastbil + släp fyllda med bergkross på) är på 1200kvm och kostade oss 67,500kr inkl moms och vi behövde inte göra något annat än att markera ut den.
Det va en en grässäng med sandjord under och vi behövde ingen duk.
Vår ridbana (som det går att köra lastbil + släp fyllda med bergkross på) är på 1200kvm och kostade oss 67,500kr inkl moms och vi behövde inte göra något annat än att markera ut den.
Det va en en grässäng med sandjord under och vi behövde ingen duk.
det är väl som vanligt olika priser beroende på var i landet man bor, men vi hade en gigantisk larvare här som grävde bort stubbar och förna på ca 600 m2, och sen fyllde vi ut med ca 200 m3 grus (väldigt blandat restmaterial från en utgrävning) som grävaren grovplanerade ut. Enligt firman är vi uppe i ca 30.000 kr (sen tillkommer arbete med finplanering och ytterligare material i olika storlekar). Vi räknar med ca 10.000 kr till i kostnad. Kanske är annorlunda läge i ditt fall, men hade jag en maskin hade jag inte tvekat på den billigare marken, grävt ut själv och sedan beställt material som jag planerat ut själv. Kul, billigt och man får det som an vil ha det.
Skillnaden blir ju 170kr / kvm...räcker dom 170 till en kvm ?
Eller rättare sagt, det måste bli billigare, annars finns det ingen idé å hålla på.
Dom faktiska kostnaderna går inte att komma ifrån
Diesel
Kross
Duk ?
Räkna/slå ut det på timmar gör vi inte, det får gå under mental balsam att sitta och skaka i maskin på fritiden.
Köpa in en gammal lastbil till grustransporterna, sen sälja den igen.
Dessutom har jag en far som förmodligen INTE behöver övertala att köra lastbil/ grävmaskin
Eller rättare sagt, det måste bli billigare, annars finns det ingen idé å hålla på.
Dom faktiska kostnaderna går inte att komma ifrån
Diesel
Kross
Duk ?
Räkna/slå ut det på timmar gör vi inte, det får gå under mental balsam att sitta och skaka i maskin på fritiden.
Köpa in en gammal lastbil till grustransporterna, sen sälja den igen.
Dessutom har jag en far som förmodligen INTE behöver övertala att köra lastbil/ grävmaskin
Liknande trådar
-
Olika fasföljd i skåp kontra elcentral. Hur skall faserna märkas?
El -
Hur skall jag tänka vid lutande av mark?
Vatten & Avlopp -
elkabel i mark som skall asfalteras över till uteblysning
El -
Byggmästaren som skall sälja när det är klart vill höja marken 2m
Bygglov -
Om ni skall bilda en gemensamhetsanläggning på annans mark, gör det nu!
Juridik