3 343 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Obruten ångspärr vägg-karm?
När jag har plastat in väggarna har jag plastat rakt över fönstren, därefter har jag skurit ur för fönstret men lämnat plast kvar motsvarande smygen. Denna plast har jag vikt in mot fönstret.
"Känns det bra i magen finns det stöd i lagen".
"Känns det bra i magen finns det stöd i lagen".
[quote author=MathiasS link=board=Fonster;num=1070527612;start=0#1 date=12/04/03 at 11:02:28]När jag har plastat in väggarna har jag plastat rakt över fönstren, därefter har jag skurit ur för fönstret men lämnat plast kvar motsvarande smygen. Denna plast har jag vikt in mot fönstret.
quote]
Gjorde likadant + att jag lade en "ram" av plast inne i fönstret innan jag vek in väggplasten
quote]
Gjorde likadant + att jag lade en "ram" av plast inne i fönstret innan jag vek in väggplasten
Skönt att man isolerar med lin så man slipper plasten...
Det lär inte vara så himla viktigt med diffusionsspärr i väggar. Det viktigaste är att det är vindtätt. Undersökningar visar att fukten inte tar sig särskilt många millimeter in i väggmaterialet om man inte har extremt kalla väggar och extra hög luftfuktighet så det kondenseras på insidan av väggen. Målarfärg och vissa tapeter är också nästan vattentäta.
Innertak på övervåningen utsätts vintertid för betydligt högre lufttryck än väggar på bottenvåningen och det är snarare där man skall lägga ner ansträngningarna.
Det lär inte vara så himla viktigt med diffusionsspärr i väggar. Det viktigaste är att det är vindtätt. Undersökningar visar att fukten inte tar sig särskilt många millimeter in i väggmaterialet om man inte har extremt kalla väggar och extra hög luftfuktighet så det kondenseras på insidan av väggen. Målarfärg och vissa tapeter är också nästan vattentäta.
Innertak på övervåningen utsätts vintertid för betydligt högre lufttryck än väggar på bottenvåningen och det är snarare där man skall lägga ner ansträngningarna.
Det blir väl inte bättre om ånga kondenserar inne i isoleringen och fuktar upp väggreglarna? Går ångan in i väggen, vilket den gör om det inte finns någon ångspärr (av plast, färg eller annat) finns ju alltid risken att den inte hinner ut utan kondensera någonstans på vägen
Jag tänker då inte använda plast någon annanstans än i badrummet, har huset stått 200 år utan plast i väggarna så kommer det nog klara sig i framtiden också !
Finns det någon som sett väggar i ett normalt hus (ej badrum) ruttna inifrån p.g.a kondensering mitt i väggen, eller är det bara skrämselpropaganda ?
Finns det någon som sett väggar i ett normalt hus (ej badrum) ruttna inifrån p.g.a kondensering mitt i väggen, eller är det bara skrämselpropaganda ?
Det kommer säkert att fungera jättebra om du inte ändrar något på huset. Skulle du däremot få för dig att isolera det, täta eller ändra ventilationen så ändrar du samtidigt förutsättningarna för hela huset och då kanske det är dags att tänka om.Haagbard skrev: