Hej

Fick anmärkning på en obromsad släpkärra om att fjädringen på båda sidorna är stum.
Har provat med mkt 5-56 och domkraft för för att få till fjädringen och jag får ju axeln att röra på sig men hur mkt ska den röra sig?
Hur provar bilprovningen egentligen fjädringen?

-/Christian
 
  • fjädring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick en muntlig tillsägelse, och inte en formell anmärkning, att fjädringen på min bromsade kärra var ovanligt stum. De bände lite med en kofot och tyckte att fjädringen rörde sig mindre än den brukar göra på släpkärror.

De rekommenderade mig att lasta på något tungt på kärran och åka ut på en dålig grusväg, för då brukar det släppa enligt besiktningsgubbarna.
 
....antingen släpper det eller så går axelröret av.....:)
 
Är axeln stum så är antingen gummit i axeln torra och helt slut, eller så har axeln rostat ihop.. har man (o)tur så får man det att släppa med massa olja eller en guppig väg och lyckas få igenom besiktningen.. Kan hålla ett tag tills axeln går av på motorvägen...

Är axeln stum är det bara att byta enligt mig.
 
Kolla så att gummibussningarna inte är fyllda med skit, då kan det bli stumt.
Blås rent i gummibussningarna med tryckluft och sedan ingen olja där för det binder bara skiten.
 
Sådana axlar som stummnat brukar va bortom räddning, kolla på en ersättningsaxel.
 
Det finns företag som renoverar axlar. Det blir i alla fall billigare än en ny axel. http://www.malarslapet.se/ är ett exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.