F fribygg skrev:
Vanligt vet jag inte, men energideklarationerna för småhus är ju en typisk skrivbordsprodukt med mycket litet eller inget praktiskt värde som lagts på villaägarna
Avloppstillstånd och avloppsdeklarationen lär ha väldigt liten "nytta" och borde stoppas innan regelverk/lag och byråkrati växer och blir en omättlig parasit på oss invånare.
Jo men avloppsavgiften betalar nog handläggare hos kommuner som endera inte ser något behov av en VA-plan eller inte har råd. VA-planen ska ju alla ha enligt vattendirektivet.

Sen i ett vidare perspektiv så efter Akkas-gruvan och efterspelet så vill nog många S-märkta politiker totalt förändra hela miljölagstiftningen för den har helt spårat ur.
 
P
P paralun skrev:
Sen är ju den "stora våta drömmen" för miljöfolket att vi sätter igång och gräver för miljarder och tvångsansluter alla fastigheter till VA-bolagets reningsverk. Vi har ju oändligt med pengar....
Ja, helst ska det inte bo folk utanför städerna. Med förtätning i städerna och minskad befolkning på landsbygden minskar miljöförstörelsen. Ju trängre vi bor desto bättre.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
aha så det var EU som skapade direktiv om detta för att det skulle implementeras i svensk lag? ;)
(. Ja, EU funderade länge på vad de skulle hitta på för att förstöra mer för just Sverige. Sverige fick förstås inte vara med i processen.)
döda landsbygden ytterligare
Det märks ganska tydligt att staten har flera händer som inte pratar med varandra.
och det är lätt för många av de husägare som någon annan redan betalat för indragning av kommunalt avlopp för.
Alla som har kommunalt avlopp betalar en anslutningsavgift.
 
P
P paralun skrev:
Jo för kanske 10 år sedan så var slamtömmarna mycket mer aktiva där våran tank ligger, de kom med råd samt började med en märkning med senaste tömning (en gul skylt). De senaste åren har de slutat med det och gör enbart tömningen och åker iväg.
Har kommunen bytt tömningsentreprenör?
 
P pmd skrev:
Har kommunen bytt tömningsentreprenör?
Jo det har de säkert som de flesta gör.
Gula skylten med senaste tömning var iaf en bra info.
 
A
P pmd skrev:
(. Ja, EU funderade länge på vad de skulle hitta på för att förstöra mer för just Sverige. Sverige fick förstås inte vara med i processen.)

Det märks ganska tydligt att staten har flera händer som inte pratar med varandra.

Alla som har kommunalt avlopp betalar en anslutningsavgift.
Jo men att vara kaxig för att någon betalat anslutningen är ingen bra sak.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är som att naturvetenskap inte finns i denna sfär människor, allt är vara slagord i en illa dold ideologisk kamp.
Illa dold, tycker jag inte att den är. Jag tvivlar på att mer än en bråkdels procent av befolkningen känner till det här avloppslagförslaget. Själv hade jag ingen aning om det förrän jag såg den här tråden, och jag brukar berömma mig om att ha hyfsad koll på statliga och kommunala dumheter.

Det är en bra strategi att hålla en låg profil tills det är dags för ett lagförslag. Vid det laget brukar det ofta vara för sent att stoppa galenskaperna.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Illa dold, tycker jag inte att den är. Jag tvivlar på att mer än en bråkdels procent av befolkningen känner till det här avloppslagförslaget. Själv hade jag ingen aning om det förrän jag såg den här tråden, och jag brukar berömma mig om att ha hyfsad koll på statliga och kommunala dumheter.

Det är en bra strategi att hålla en låg profil tills det är dags för ett lagförslag. Vid det laget brukar det ofta vara för sent att stoppa galenskaperna.
instämmer.
Jag tackar ödmjukast för informationen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Njau jag skrev England och jag vet inte om man ska skylla på lömska populister?
Ja, det ska man, åtminstone delvis. En grundlig analys blir mer komplicerad än så, men det bli klatschigare att formulera sig som jag gjorde i inlägg #181. ;)

Här finns en grundligare analys. Utbildning och ålder spelade också roll. Högutbildade röstade för att vara kvar i EU i högre utsträckning än lågutbildade och fler unga ville vara kvar än äldre. Inget av detta borde förvåna någon.
https://www.bbc.com/news/uk-politics-36616028
Sen i dagens sken så tror jag att EU får stora problem och Brexit var nog bara början och sedan rullar tragedin på nu med Ukraina. Vattendirektivet och avloppskontroller är ett exempel på att det har spårat ur rejält.
Varför har det spårat ur rejält? Finns det ett grundläggande fel i vattendirektivet, eller är det svenska miljöbyråkrater som tolkar det på sitt eget extrema sätt?

Här är en bild som kan illustrera ordet "extrem".
https://www.iffs.se/media/1910/Culture-Map_WVS6.jpg
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
EU/EG skapades ju från början utifrån att man måste skapa ett gemensamt forum för de eviga trätobröderna England, Frankrike och Tyskland.
Nej, Storbritannien var inte med från början. (England har f.ö. bara varit med i EU som en del av Storbritannien, och inte på egen hand).

Storbritannien försökte gå med i EU under 1960-talet (två gånger) men släpptes inte in förrän de Gaulle inte längre var president i Frankrike. De Gaulle hade ett rationellt skäl för att inte släppa in Storbritannien – brittiskt jordbruk var mycket mer effektivt än franskt. Det var de Gaulles Frankrike som hittade på EUs jordbruksstöd …
Först 1973 kunde Storbritannien bli medlem i EU.

(Byt EU mot lämplig tidigare använd bokstavskombination på passande ställen i texten ovan).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen i ett vidare perspektiv så efter Akkas-gruvan och efterspelet så vill nog många S-märkta politiker totalt förändra hela miljölagstiftningen för den har helt spårat ur.
Menar du gruvkoncessionen för brytning i Kallak? På vilket sätt tror du att S vill ändra miljölagstiftningen pga den?
Vill de införa strängare regler för mineralprospektering så att de har bättre chanser att få MPs stöd i riksdagen?
 
A
P pmd skrev:
Menar du gruvkoncessionen för brytning i Kallak? På vilket sätt tror du att S vill ändra miljölagstiftningen pga den?
Vill de införa strängare regler för mineralprospektering så att de har bättre chanser att få MPs stöd i riksdagen?
tvärtom.
De vill luckra upp miljöbalken så att tillstånd kan ges lättare
 
P pmd skrev:
Menar du gruvkoncessionen för brytning i Kallak? På vilket sätt tror du att S vill ändra miljölagstiftningen pga den?
Vill de införa strängare regler för mineralprospektering så att de har bättre chanser att få MPs stöd i riksdagen?
Jo men först har man då under lång tid harvat igenom själva miljöprövningen och minsta möjliga påverkan sen eftersom det är sameland ska man plötsligt ha ett nytt regelverk och det blir för mycket för de flesta politiker (utom MP).

Vi kan även ta Cementa där man på fullaste allvar riskerade att stoppa samtliga stora byggen i Sverige.

Sen ser jag en stor risk för "Sveriges Klondyke" dvs LKAB/SSAB's Hybritprojekt att det blir stora problem med att bygga vidsnurror i norr så att man får ihop tillräckligt med el för att driva vätgasgenereringen..
 
P
Maskintok skrev:
tvärtom.
De vill luckra upp miljöbalken så att tillstånd kan ges lättare
Då riskerar de ju att tappa MPs stöd. :surprised:
 
A
P pmd skrev:
Då riskerar de ju att tappa MPs stöd. :surprised:
äntligen (y):cool:
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.