P
P paralun skrev:
(sen var det ju precis sådana här ärenden som fick England att göra en Brexit eftersom EU blev alltmer överstatligt)
Storbritannien (inte bara England; Skottland ville förresten vara kvar i EU) gick ur EU för att väljarkåren blev lurad av lömska populister som inte drog sig för att ljuga rejält under valkampanjen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Banjohöger...möe sa en höra! Jag klickade på länken, och kunde konstatera att uttrycket myntats av en skribent från det svenska landskap där landsbygden och dess befolkning är ojämförligt minst lantlig.
Jag misstänker att skribenten tillhör banjohögern själv …
(Eller åtminstone en falang av den som är lite mer åt operahållet).
Att den svenska regleringsmanin, inte bara på detta område, främst drabbar landsbygdsbor beror på att vi gör mer själva, och det är att göra saker som regleras. Förstås. Stadsbor har i mindre utsträckning egen brunn eller eget avlopp, det finns kommunalt att betala för, och därmed också betala för att VA-huvudmannen sköter regelefterlevnaden åt kunderna.
Ju tätare människor bor desto färre är det som sköter det praktiska runt allting. De andra behöver inte vet något om hur det fungerar.
Därför kommer få personer som inte är direkt berörda uppröras över det här horribla förslaget.
Ja, det är det sorgliga i det hela. Jag tror att om man går ut "på stan" och frågar folk vad de tycker om förslaget så kommer de att svara att "det är väl bra att avloppen kontrolleras, så inte miljön blir förstörd".

Ungefär samma slags svar som man skulle få om man frågar om deras inställning till obligatorisk elbesiktning.

Det är ett utslag av den svenska nolltoleransen som genomsyrar hela samhället.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Helt ok och rimligt.
Kanske det. Å andra sidan har det väl gått bra rätt länge utan att ens fastighetsägare själva har behövt göra något i den stilen?

Finns det någon undersökning om hur stort problem enskilda avlopp är?
Innan man inför ny byråkrati för att lösa ett problem bör man ha bra koll på vad problemet är.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Finns det någon undersökning om hur stort problem enskilda avlopp är?
Innan man inför ny byråkrati för att lösa ett problem bör man ha bra koll på vad problemet är.
Det finns statliga utredningar av den där typen slapp rapportskribent uppskattar antalet enskilda avlopp och multiplicerar med schablontal för kväve- och fosforutsläppen från ett hushåll och får stora skrämmande tal. Det är så obegåvat men på den nivån ligger det. Det är som att naturvetenskap inte finns i denna sfär människor, allt är vara slagord i en illa dold ideologisk kamp.
 
  • Gilla
andersda och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Storbritannien (inte bara England; Skottland ville förresten vara kvar i EU) gick ur EU för att väljarkåren blev lurad av lömska populister som inte drog sig för att ljuga rejält under valkampanjen.
Njau jag skrev England och jag vet inte om man ska skylla på lömska populister?
De var nog mer klarsynta som inte längre klarade av allt som EU skulle lägga sig i för varje land och vara en överstatlig församling, jag stödjer helt grundtanken med EU och då är det inte bra när England drog sig ur.
Grundtanken var ju att England, Frankrike samt Tyskland skulle ha ett gemensam punkt att mötas så skulle man slippa eviga bråk.

Sen i dagens sken så tror jag att EU får stora problem och Brexit var nog bara början och sedan rullar tragedin på nu med Ukraina. Vattendirektivet och avloppskontroller är ett exempel på att det har spårat ur rejält.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Grundtanken var ju att England, Frankrike samt Tyskland skulle ha ett gemensam punkt att mötas så skulle man slippa eviga bråk.
Nu var ju inte Storbritannien med i EU (eller kol- och stålunionen om vi ska vara sådana) när det grundades, så det där har du nog fått om bakfoten.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jo, vilket tjötande men det är ganska skoj.;)
Fram med historieboken.
EU/EG skapades ju från början utifrån att man måste skapa ett gemensamt forum för de eviga trätobröderna England, Frankrike och Tyskland.
Sen har då EU utvecklas till en överdimensionerat "monster" som ska lägga sig i precis allt och skapa överstatliga direktiv som förvisso kan tolkas olika av enskilda länder.
Jag kan tänka mig att det finns länder i världen som även de har blivit "galna" av alla EU direktiv?
 
A
P paralun skrev:
Jo, vilket tjötande men det är ganska skoj.;)
Fram med historieboken.
EU/EG skapades ju från början utifrån att man måste skapa ett gemensamt forum för de eviga trätobröderna England, Frankrike och Tyskland.
Sen har då EU utvecklas till en överdimensionerat "monster" som ska lägga sig i precis allt och skapa överstatliga direktiv som förvisso kan tolkas olika av enskilda länder.
Jag kan tänka mig att det finns länder i världen som även de har blivit "galna" av alla EU direktiv?
njä
Nederländerna, Luxemburg, Frankrike, Belgien, Italien, Västtyskland skapade denna union..
Sedan har det vuxit till detta monster som äter sig fram som en parasit.
 
A
Storbritannien anslöt väl 1973 till EG.. :thinking:
 
P paralun skrev:
Fram med historieboken.
Ok. Kol- och stålunionen bildades på franskt initiativ för att man hade ett stort naturresursunderläge mot Tyskland. För att etablera en militärstrategisk balans band man därför upp ett antal västeuropeiska länder kring en delad naturresursmarknad.

Denna tämligen sinistra organisation utvecklades till det makalöst framgångsrika frihandelsområdet EG och senare den byråkratiska kolossen EU.

Hur du får in Storbritannien i detta är svårbegripligt, tvärtom fanns länge en avoghet att släppa in britterna, inte bara från dem att gå med. Storbritanniens liberala grundanslag passade illa med den kontinentaleuropeiska viljan till centralplanering. Föga förvånande var det just under britternas minst liberala period de väl gick med.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Och hur tror ni semester, allmän skolgång, allmän hälsovård,allmäna pensioner, föräldraledighet, pappaledighet osv, osv har kommit till & genomförts?
Genom att ett antal i.ioter suttit på kammaren och gnällt?
Inte genom byråkratisk pappersvändning som bekostas av en avgränsad grupp i samhället.
De saker du räknar upp har alla samhällsekonomisk nytta, förutom att de höjer levnadsstandarden för ganska många individer (dock ej för alla).
Samma sak kan knappast sägas om kontrollbehovet som som trådens ämne är ett uttryck för.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hade man varit emot det hade utredningen kommit till andra slutsatser. Man skrivet nämligen i utredningsdirektiven vad utredingen ska komma fram till och inte komma fram till.
Det är normalförfarandet. Regeringen tillsätter en utredning där det framgår av utredningsdirektivet vad utredningen ska rekommendera (men lite lagom luddigt formulerat så att det inte är helt uppenbart för alla). När det sen blir dags för beslut så kan regeringen peka på att saken är ordentligt utredd så allt är klappat och klart. Alla som invänder då kan avfärdas som kverulanter som inte sa till i tid.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Att idiotförslag stoppats tidigare är inte sällsynt.
Men det är inte heller ovanligt att idiotförslag leder till idiotlagstiftning.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jo jag har skrivit det i under ton..
Det är vattendirektivet som är på tapeten just nu.. Och det sätter käppar i hjulen för mer än avlopp..
snart så får det bli en avloppstank här istället.. För dessa pengar som dessa typer vill ha så får jag många tömningar per år...
Får du ha en avloppstank på din fastighet? Vad säger kommunens miljökontor om det?
 
P pmd skrev:
Men det är inte heller ovanligt att idiotförslag leder till idiotlagstiftning.
Vanligt vet jag inte, men energideklarationerna för småhus är ju en typisk skrivbordsprodukt med mycket litet eller inget praktiskt värde som lagts på villaägarna
Avloppstillstånd och avloppsdeklarationen lär ha väldigt liten "nytta" och borde stoppas innan regelverk/lag och byråkrati växer och blir en omättlig parasit på oss invånare.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.