Maskintok skrev:
Nja det ska vara att man en gång i tiden lagt dräneringen ut i en bäck.
själva brunnen är inget större problem.
Men jag ser ingen anledning att betala större summor för kammare när man kan gjuta själv..
Appappapp! Har du certifierat ditt gjuteri?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja det ska vara att man en gång i tiden lagt dräneringen ut i en bäck.
själva brunnen är inget större problem.
Men jag ser ingen anledning att betala större summor för kammare när man kan gjuta själv..
Att gjuta själv i ett land där man inte ska ha cement tillverkning blir svårt, låt det bero
 
  • Gilla
Moogie
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Att gjuta själv i ett land där man inte ska ha cement tillverkning blir svårt, låt det bero
:crysmile:njä det kommer nog att ordna sig för detta lilla
 
A
K karlmb skrev:
En tank behöver också kontrolleras....
Tror fan jag låter bli att uppge att jag har avlopp om detta blir verklighet..får bli förbränningstoa kanske:seenoevil:
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Tror fan jag låter bli att uppge att jag har avlopp om detta blir verklighet..får bli förbränningstoa kanske:seenoevil:
Det lär vara kännt om du har avlopp, om du haft tömning av trekammarbrunnen vet ju kommunen om det och har du lämnat din fastighetsdeklaration vet ju staten om det...

Sånna här dumheter behöver vi prata med våra riksdagsmän om, avloppstillstånden och avloppsdeklarationen får orimliga följder och riskerar att tvinga folk till sämre lösningar miljömässigt (som sluten tank) och det är knappast önskvärt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Det lär vara kännt om du har avlopp, om du haft tömning av trekammarbrunnen vet ju kommunen om det och har du lämnat din fastighetsdeklaration vet ju staten om det...

Sånna här dumheter behöver vi prata med våra riksdagsmän om, avloppstillstånden och avloppsdeklarationen får orimliga följder och riskerar att tvinga folk till sämre lösningar miljömässigt (som sluten tank) och det är knappast önskvärt.
mycket vettigt.
Men tyvärr bottnar det hela i vilken värld vi vill bo i.. den där vi straffas för att finnas till eller den där människan är fri inom rimliga gränser att leva ett fritt liv från statens förtryck...
Att betala för slamtömning är inga problem utan det är just detta med hot och straff för något som jag anser är helt odemokratiskt...
Och det finns partier som vill införa detta.. det är så illa att man kan bli sjuk...
 
  • Gilla
Moogie och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Tror fan jag låter bli att uppge att jag har avlopp om detta blir verklighet..får bli förbränningstoa kanske:seenoevil:
Ska du ha en vedeldad förbränningstoa då, att vänta tills det blåser så du har råd och möjlighet att köra den eldrivna förbränningstoan verkar opraktiskt.

Får man inte ha 3kammare med infiltration tror jag att man får återgå till TC, dvs vanligt skithus.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Ska du ha en vedeldad förbränningstoa då, att vänta tills det blåser så du har råd och möjlighet att köra den eldrivna förbränningstoan verkar opraktiskt.

Får man inte ha 3kammare med infiltration tror jag att man får återgå till TC, dvs vanligt skithus.
vedeldad så klart.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Får man inte ha 3kammare med infiltration tror jag att man får återgå till TC, dvs vanligt skithus.
Jo....

Vad har egentligen en miljöinspektör för rättigheter att gå in på en privat tomt och inspektera?

Man kan ju tänka sig att det blir en massa "skithus" av det här fast trekammarbrunnen är kvar....

Civil olydnad....
 
A
P paralun skrev:
Jo....

Vad har egentligen en miljöinspektör för rättigheter att gå in på en privat tomt och inspektera?

Man kan ju tänka sig att det blir en massa "skithus" av det här fast trekammarbrunnen är kvar....

Civil olydnad....
Ja frågar du den så har den en jäkla massa rättigheter..
Annars så har de ingen makt över privat mark.. Där avloppet ligger oftast så är det väl hemfridszon... :thinking:
 
Maskintok skrev:
vedeldad så klart.
Jag har sett att separett har en sådan (burn 9000)men trodde att det bara var ett sätt att komma förbi kommun byråkrater som nekar komposterande toaletter i tättbebygda områden, ingen vettig människa vill väl bränna fekalier så. Skulle man elda upp skiten så finns det exempel på en ekoby strax söder Linköping som har tillstånd att bränna fekalierna i vedpannan.
 
A
P paralun skrev:
Jo hittade svaret själv och de har massor med §§§ att göra vad de vill.... så det är kört.

[länk]
Nä de får inte kränka hur som de vill..
intrånget gäller även att respektera vissa zoner... Inte ens polis står över hemfridszon så där får de nog allt finna sig i att backa..
 
A
F fribygg skrev:
Jag har sett att separett har en sådan (burn 9000)men trodde att det bara var ett sätt att komma förbi kommun byråkrater som nekar komposterande toaletter i tättbebygda områden, ingen vettig människa vill väl bränna fekalier så. Skulle man elda upp skiten så finns det exempel på en ekoby strax söder Linköping som har tillstånd att bränna fekalierna i vedpannan.
Vad gör man inte för att slippa statens förtryck? ;)
 
Maskintok skrev:
Vad gör man inte för att slippa statens förtryck? ;)
Statens? Jag uppfattar att det är kommunerna som tolkar lagar och regler på väldigt olika sätt nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.