A
F fribygg skrev:
Statens? Jag uppfattar att det är kommunerna som tolkar lagar och regler på väldigt olika sätt nu.
vem har tagit hem direktivet?
Inte var det kommunerna..
samt att detta ska tas upp i riksdagen först..
Så jag kan inte se att kommunerna är riktigt i första ledet...
 
Hittade mer där man då är av den bestämda åsikten att utsläpp från enskilda avlopp inte ger någon miljöpåverkan mer än ytterst lokalt.

Citat:
Problemet med övergödning och små avlopp är således starkt överdrivet. Lokalt finns naturligtvis sjöar och mindre vattendrag som påverkas negativt av näringsutsläpp från små avlopp.
https://www.avloppscenter.se/kunska...-allmanna-rad-bor-tas-fram-om-fosforkrav.html

Så precis som jag är inne på så är det mer att uppfylla EU's vattendirektiv till varje pris.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
B
@paralun det där var ju intressant! Speciellt med tanke på att de säljer avloppsdetaljer, och således skulle ha nytta av rigorösa avloppsregler.

Jag tror snarare på lokala regler, med skarpare regler för känsliga områden.
 
B BSOD skrev:
@paralun det där var ju intressant! Speciellt med tanke på att de säljer avloppsdetaljer, och således skulle ha nytta av rigorösa avloppsregler.

Jag tror snarare på lokala regler, med skarpare regler för känsliga områden.
Jo men jag tror miljöfolket ser det viktigare att alla kommuner har en VA-plan och då blir avloppskontrollen "verktyget" för att nå detta. I vattendirektivet är ju en VA.plan central.

Man kör sedan över det kommunala självstyret via en avloppskontroll och egentligen handlar det då om rika kommuner mot fattiga samt kommuner som inte ser något behov av en VA-plan.

Det ska ju vara en miljöplan för allt i EU's alla miljödirektiv.....
 
galento
harry73 harry73 skrev:
Jag kan tycka att det är bra att man inför en besiktning av enskilda avlopp, men den behöver och borde inte kosta så mycket.
Handlar det om en vanlig trekammarbrunn med infiltration, borde man vid slamtömning kunna göra en enkel visuell kontroll som visar om avloppet är rätt dimensionerat och om infiltrationen fungerar bra. Borde går på en kvart om man ändå är där och kosta 150 - 300kr.
Slamtömningsföretaget här hade fått frågan om de kunde kontrollera om fastigheternas
avloppssystem var "godkända" i samband med tömning men de hade tackat nej till detta
p.g.a att de isåfall skulle få problem med fastighetsägare då många har gamla system
som inte är godkända. Man anlitar istället besiktningsmän från andra delar av landet som
inte har kopplingar till bygden.
Vi har trekammarbrunn med markbädd men vet inte om denna är godkänd då markbädden
är några decennier gammal , vi får väl se.

Testa ditt avlopp – Avloppsguiden
 
galento galento skrev:
Slamtömningsföretaget här hade fått frågan om de kunde kontrollera om fastigheternas
avloppssystem var "godkända" i samband med tömning men de hade tackat nej till detta
p.g.a att de isåfall skulle få problem med fastighetsägare då många har gamla system
som inte är godkända. Man anlitar istället besiktningsmän från andra delar av landet som
inte har kopplingar till bygden.
Jo för kanske 10 år sedan så var slamtömmarna mycket mer aktiva där våran tank ligger, de kom med råd samt började med en märkning med senaste tömning (en gul skylt). De senaste åren har de slutat med det och gör enbart tömningen och åker iväg.
 
Maskintok skrev:
aha så det var EU som skapade direktiv om detta för att det skulle implementeras i svensk lag? ;)

Och detta av påhittade åtgärder emot fastighetsägare.. Som redan betalar stora summor varje år för att äga och driva driften av fastigheten där samma verklighet som med bränslepriserna nu nörjar komma..

skatt på skatt på skatt, sedan moms på alltihopa... fast det är kommunerna som kallar dessa för avgifter.... Och pålagor.. Sedan kommer ålägganden...
Vart finns det logiska i detta?

döda landsbygden ytterligare och det är lätt för många av de husägare som någon annan redan betalat för indragning av kommunalt avlopp för... Att klaga på de som inte riktigt tycker att kommuner/staten ska få ha rätt att tvinga någon i detta..
Instämmer helt. Liknande taktik utnyttjas när det gäller att exploatera landsbygdens kulturmiljöer vid vattendrag, som rivs bort med hänvisning till EU-lag. Se Järle Kvarn.

https://www.svd.se/kulturmord-nar-landsbygdens-dammar-rivs

Däremot bryr myndigheterna sig inte om det lagstadgade skyddet av grundvattnet när man exploaterar för att bygga ut städer såsom i Botkyrka, södra Stockholm.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
L LarsDaniel skrev:
Instämmer helt. Liknande taktik utnyttjas när det gäller att exploatera landsbygdens kulturmiljöer vid vattendrag, som rivs bort med hänvisning till EU-lag. Se Järle Kvarn.

[länk]

Däremot bryr myndigheterna sig inte om det lagstadgade skyddet av grundvattnet när man exploaterar för att bygga ut städer såsom i Botkyrka, södra Stockholm.
Men hur får vi stopp på dessa miljögalenskaper?
 
A
P paralun skrev:
Men hur får vi stopp på dessa miljögalenskaper?
genom att politikerna måste agera transparent.
Och folk måste bli medvetna om att deras val kan skada mer än de tror...
 
Maskintok skrev:
genom att politikerna måste agera transparent.
Och folk måste bli medvetna om att deras val kan skada mer än de tror...
Jo men jag kan inte fatta att vi är så korkade.....
Vi låter en minoritet styra våra liv?

Helt obegripligt!
 
A
P paralun skrev:
Jo men jag kan inte fatta att vi är så korkade.....
Vi låter en minoritet styra våra liv?

Helt obegripligt!
gör vi?
Det mest odemokratiska hände..
En talman valde en regering genom att S valde makten framför ansvar för landet.

vi har inte valt detta.. det gjorde politikerna själva... oavsett hur vi ser på det..
demokratur... lögnen om demokrati när den är som bäst...
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
gör vi?
Det mest odemokratiska hände..
En talman valde en regering genom att S valde makten framför ansvar för landet.

vi har inte valt detta.. det gjorde politikerna själva... oavsett hur vi ser på det..
demokratur... lögnen om demokrati när den är som bäst...
Jo nu blev det kanske ännu mer obregripligt hur vi kan vara så korkade att låta oss styras av en liten klick miljöfanatiker.

Ser på fotboll så jag kan vara trögfattad.;)
 
P
P paralun skrev:
Eventuellt kan det vara så att vi även bör fundera på en Swexit för "miljöflummet" har gått för långt och svenska miljöbyråkraters iver att införa alla galenskaper som det fina folket i EU Bryssel beslutar.
Eventuellt. Dock är det ofta svenska miljöbyråkrater som är överivriga att införa EU-direktiv i svenska folkets lagstiftning med extra knorr.
Jag tror att det vore bättre att bli av med dem än att gå ur EU.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen med just en avloppskontroll så är det klart märkligt att man lägger åtgärderna på enskilda avlopp och inte VA-bolagens reningsverk (som förmodligen skulle ge en större miljövinst)
Inte ett dugg märkligt.
Att bygga om kommunala reningsverk så att de blir miljövänligare kostar en massa pengar.
Att inspektera enskilda avlopp på avloppsägarnas bekostnad drar in en massa pengar.
 
  • Gilla
  • Arg
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
wildeside wildeside skrev:
Men nu är det så att vi lever i en demokrati som röstats fram av folket och en regeringen som skrev om lite lagar för att kunna styra.
En demokrati som enbart styrs av vad befolkningen röstar fram blir snabbt en majoritetsdiktatur. Ett civiliserat och demokratiskt rättssamhälle behöver ha inbyggda tröghetssystem som stoppar, eller åtminstone bromsar*, de värsta politiska stolligheterna. Dessa tröghetssystem ska vara befolkade av människor som är välutbildade inom juridik, naturvetenskap, historia och statskunskap (bl.a.).

*En bromsad politisk stollighet kan ändra riktning för att kanske bli till något bra, eller åtminstone ställa till mindre skada.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.