Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tja, ibland är kaos kul. Om inte annat, en bra fight med P&L är betydligt roligare än pappersarbete för att undvika en sådan fight... :)
 
Mikael_L
OK.
Då gnuggar jag kristallkulan lite ...

Det kommer spinga precis lika mycket folk på badstranden i år ...
Herr troberg kommer arg som ett bi skälla på festivalarrangörerna ...
Festivalarrangörerna kommer vara helt oförstående och ovetandes om några mail ...
(Dom kommer också säga att det går absolut inte att ha koll på allt inflöde under denna period, för dom får faktiskt 100-tals mail om dagen som rör allt mellan himmel och jord.)


Nu blir min kristallkula lite grumlig, möjligen för att det är lite längre fram i tiden.
Men kanske tar Herr Troberg kontakt med kommunen i höst/vinter/nästa vår för att utverka påtryckningar, eller så inte.
Men i detta läge, när kommunen facear P&L så kommer dom igen hävda att något mail eller något klagomål aldrig har influtit ... i alla fall vad dom vet ... Tvärr var kontoret ibland bemannat av sommarjobbande 14-åringar, som inte alltid vet vad dom ska göra med det som är utanför rutinerna.

Sen är kristallkulan ännu mer grumlig, men kanske skickar Herr Troberg ett rek med mottagningsbevis våren 2012 ...
Eller så tycker han fortfarande fighten är roligare än att skriva brev ... :)

:D
*OBS, ta det inte allvarligt ...*
 
Nja, jag har faktiskt dokumenterade svar sedan förra året.

I vilket fall, att få upplåtelsen av kommunens platsmark villkorad kräver ingen kontakt med P&L, kommunen är fri att sätta vilka villkor de vill utan samråd med upplåtelsetagaren. Det där är något jag faktiskt vet en hel del om (har tagit fram ett datorsystem för kommunerna som hjälper till med den hanteringen), så det spelet kan jag spela.
 
Får jag bara återigen påpeka hur otroligt mycket jag ser fram emot utvecklingen av detta när festivalen drar igång!? :wow:

Jag förstår att Troberg själv naturligtvis är måttligt road av allt stök det medför, men det är en helt underbar tråd :D

Jag vill också passa på att tacka Troberg för att han fortsätter att uppdatera oss och dela med sig. Mycket uppskattat!
 
* Sätta upp en skylt med "Endast nudistbad" vid badstranden och sedan gå runt där och peka och skratta.
Det hade jag gjort och eftersom jag inte har nån skam i kroppen dessutom gått runt helt näck hela tiden, det brukar hålla jehovas, grannar och annat obehagligt på rimligt avstånd.
 
En långsiktig lösning kanske kan vara en tät ligusterhäck? En sån med Låånga taggar. Tills den är uppväxt så sätter man upp ett elstängsel med ett REJÄLT aggregat. Man kan ju alltid skylla på att man inte vill ha in vildsvin på tomten. det sista komplementet som jag skulle göra är att köpa några hinkar med golfbollar och en driver för att öva på golfen vid lämliga tillfällen. Elstängsel och golf skall det ju naturligtvis varnas för.

Sen är det ju alltid trevlig med nudistbad. Gärna kameraövervakat för att kolla så att det inte händer några badolyckor. Om inte något av detta funkar så kanske det går att öppna en privat badplats och ta betalt för badningen? Folk är ju i gemen snåla så det borde ju i sig avskräcka.
 
Redigerat:
Då håller vi tummarna för att du får en lugnare P&L det här året!
 
eller så kommer länsstyrelsen och säger att Troberg kan inte längre hävda så mycket yta som hemfridszon så han får acceptera att allemansrätt råder även på klippta gräsyttor och detta trots att gräsmattorna funnit sedan innan strandskyddet som råder vid ån. Det förhållandet att strandskydd råder gör att det är mycket svårt att hävda en vid hemfridszon. Kommuner och länsstyrelser blir allt míndre benägna att acceptera att mark som ianspråktagits som tomtmark för länge sedan får sträcka sig långt från huset. Detta strider visserligen mot vad som sades när strandskyddet infördes men nu råder nya tider och det allmänna trycker på, vill begränsa hemfridszon så att allemansrätten inskränks så lite som möjligt.

Folk som badar vid badplatsen kommer förmodligen inte att fällas för hemfridsbrott om det anmäls till åtal. Troberg kan åtalad för miljöbrott om han sätter upp staket mer än 60-70 meter från huset.
 
Töm ett par säckar hönsgödsel längs stranden och grillplatsen så kommer folk att avstå från att vistas där.
Fördelen är att det är ofarligt, lagligt och rena raketbränslet för grödorna.
Min far hällde ut det på tomten och höll på att skrämma iväg alla grannar så det bör fungera.
 
Helt OK förutsatt att stranden inkl. grillplatsen ligger inom hemfridszonen. Annars är det uttalat förbjudet att gödsla inom strandskyddat område och ägaren kan bli åtalad för miljöbrott.
 
kan man inte anlägga privat golfbana? om det är möjligt så skulle jag tro att snyltbadarna försvinner om det börjar komma golfbollar farandes. en drivingrange behöver ju lite yta lixsom.
 
eller upplåta marken till ilskna tjurar eller nått.
 
Totem skrev:
kan man inte anlägga privat golfbana? om det är möjligt så skulle jag tro att snyltbadarna försvinner om det börjar komma golfbollar farandes. en drivingrange behöver ju lite yta lixsom.
Golfbana kräver dispens från strandskydd, även om den är privat.
 
gråsten skrev:
Golfbana kräver dispens från strandskydd, även om den är privat.
Åh fanken... Då återstår det väl enbart att odla brännässlor och annat otyg då...:p
 
Förbjudet att plantera inom strandskyddat område utanför hemfridszonen/tomtplatsen. Miljöbrott. Fast nässlorna kan ju ha kommit av sig själva. själv tycker jag slån och törne är mysigt. Törne i skog växer kul med taggiga lianer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.