Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Troberg skrev:
Min avsikt är aldrig att skjuta, bara att avskräcka. Sie vis pacem para bellum.
Att ta fram ett skjutvapen för att avskräcka badgäster från att uppehålla sig på stranden är oklokt och definitivt inte tillåtet i lagens mening.

Om du istället menar att vapnet skall plockas fram först när en konfrontation uppstår tror jag att även det är ett dåligt beslut. Sådana uppvisningar kan lätt få situationen att eskalera i icke önskvärd riktning. Specielt om någon part är alkoholpåverkad.

Uppstår en hotfull situation är det ju bättre att ringa 112. Med hotfull situation menar jag inte en grupp ungdomar som sitter på stranden och festar, utan att någon riktar sin agression mot dig/närstående eller ditt hus.
 
Jag förstår att det är ett problem för er men nu tycker jag att du överdriver. Det handlar om personer som är på väg för att bada som går på din tomt. De har inget brottsligt uppsåt och tror att det är en vanlig badplats de är på väg till. Att likställa det med personer som med uppsåt bryter sig in i någons hem för att stjäla saker är inte riktigt rätt.
Det är främlingar som utan lovt går in i mitt hem. Är inte det en rätt så otäck situation?
 
Då får vi hoppas att dina badgäster inte är beväpnade med skjutvapen. Vill det sig illa så börjar de också vifta och katastrofen är ett faktum.
Tja, är det så illa så att de är beväpnade så har man all anledning i världen att matcha det.

Tyvärr kan jag ingen latin.
Fritt översatt: Vill du ha fred, rusta för krig.

Det har ju varit folk som grillat på deras altan och varit inne i farstun.
Dels det, dels så börjar mitt hem, såvitt jag ser det, vid tomtgränsen.
 
Att ta fram ett skjutvapen för att avskräcka badgäster från att uppehålla sig på stranden är oklokt och definitivt inte tillåtet i lagens mening.
Inte om man beter sig hotfullt med vapnet. Att bara bära en bössa över axeln är inte ett hot, det är på sin höjd ett statement.

Om du istället menar att vapnet skall plockas fram först när en konfrontation uppstår tror jag att även det är ett dåligt beslut. Sådana uppvisningar kan lätt få situationen att eskalera i icke önskvärd riktning. Specielt om någon part är alkoholpåverkad.
Tanken var iofs att bössorna endast skulle plockas fram om situationen redan eskalerat i oönskad riktning.

Uppstår en hotfull situation är det ju bättre att ringa 112.
Under Peace & Love? Då får du vara beredd på en veckas responstid...
 
Troberg skrev:
Inte om man beter sig hotfullt med vapnet. Att bara bära en bössa över axeln är inte ett hot, det är på sin höjd ett statement.
.
Det är inte du som avgör vad som är ett hot utan den som utsätts för det. Att någon kommer ut med ett skjutvapen är jag övertygad om att folk skulle uppfatta som ett hot i allra högsta grad.
 
Troberg skrev:
Under Peace & Love? Då får du vara beredd på en veckas responstid...
Det beror helt på situationens karaktär. Är det bråk utanför ditt hus eller t.o.m. handgemäng kommer det nog en patrull ganska omgående. Sitter det däremot några badgäster vid stranden kan det däremot dröja länge precis som du skriver...

Men jag lovar dig att polisen kommer att vara på plats på 3 sekunder om du eller någon annan familjemedlem börjar vifta med ett skjutvapen och polisens mål kommer definitivt inte att vara badgästerna...

Det jag vill säga är bara att jag inte tror att skjutvapen är specielt smart att hala fram oavsett om man har vapnet på axeln eller i skjutställning.
 
Vad heter den aktuella festivalen?
 
Jag stänger den här tråden eftersom ämnet kan anses slutdiskuterat. Troberg, tycker du annorlunda så skicka ett pm till mig.

Jag raderade en hel del inlägg som kändes off topic eller som kommenterade en eventuell stängning av tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.