Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det rings alldeles för mycket till 112 i onödan. Problemet när folk ringer 112 på mindre akuta ärenden är att andra akuta fall kan bli väntande. Har varit med om att få vänta i flera minuter utan att någon svarar hos 112 för att sedan bli bortkopplad. Testade att ringa igen men fick lägga på efter några minuter då ingen svarade. Då handlade det om en sjuk herre som behövde ambulans. De fick helt enkelt rådet att åka till sjukhus själva och ringa medan de åkte bil (det fanns en till person i bilen utöver den sjuka herren).

SOS alarm har begränsat med operatörer och kan inte svara alla samtidigt, det är därför det är viktigt att inte missbruka detta nödnummer. Att tolka det som att man kan ringa 112 vid pågående brott oavsett dignitet är helt klart en feltolkning skulle jag säga. Testa att ligga på motorväg i 110 km/h och ring 112 så fort någon kör om dig t ex. Jag menar inte att kritisera de som ringer i onödan utan mer lyfta fram att det kan vara någon annans liv som inte går att rädda pga att folk okynnesringer.
 
Ring 11414 och lyssna på instruktionerna.

Det bar emot för mig att ringa 112 om ett rörmokeriproblem när jag blev dirigerad att göra det, men det är andra tider nu. 112 är bara ytterligare ett callcenter idag.
 
Troberg skrev:
Ring 11414 och lyssna på instruktionerna.

Det bar emot för mig att ringa 112 om ett rörmokeriproblem när jag blev dirigerad att göra det, men det är andra tider nu. 112 är bara ytterligare ett callcenter idag.

Det går inte att hindra någon att ringa 112 oavsett om det gäller allvarliga brott eller om någon har fått halsbränna. Jag försöker att belysa det olämpliga i att göra det i onödan eftersom att de som har stora problem kan bli drabbade. Jag anser att du gör en felaktig tolkning av när man kan ringa 112.

SOS Alarm är ett vinstdrivande företag som säljer andra tjänster också. Men jag är rätt säker på att den som dirigerade dig att ringa 112 dirigerade fel. Det brukar finnas ett journummer (inte 112) som går till SOS Alarm beroende på vilken tjänst det gäller. Jag vet inte om det är samma personers om svarar på de samtalen som nödsamtalen, men det borde finnas en prioriteringsordning.


Från sosalarm.se
Men du ska endast ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till människor inblandade i olyckor eller andra nödsituationer.

Om ditt samtal inte är brådskande, ska du istället ringa de servicenummer som du finner på insidan av pärmen till din lokala telefonkatalog.
 
Redigerat:
Att ringa till 112 är ett sattyg och skall endast göras om det är en nödsituation gällande något som hänt en person. Senast det åskade här och strömmen gick så ringde massa puckhuvuden till 112 och undrade var strömmen var. Inte riktigt det som är grejen med det nummret. De hade tagit kontakt med lokalblaskan och gjorde ett repotage om att man INTE skall ringa till dem vid sådana händelser.
 
Jag kan inte låta bli att lägga mig i den här diskussionen igen.
Troberg, du är fel ute när du tror att 112 är något annat än ett nödnummer.

Det är möjligt att SOS Alarm har andra jourtjänster också, men dom tjänsterna nås inte via 112.
Jag har inte ringt 11414 och lyssnat eftersom jag inte tycker att man ska ringa det numret heller i onödan då det gör att även det kanske blir överbelastat, vilket du påpekat att det blir.

SOS Alarm säger själva att 112 är ett nödnummer som enbart ska användas vid akuta nödsituationer. Att alla pågående brott ska anmälas till 112 strider mot sunt förnuft. Om så var fallet ska det alltså vara helt ok att ringa dit om någon kör 10 km/h för fort på motorväg, stoppar en Japp i fickan på ICA, slänger ett tuggummi på marken? Det ska vara ett nödläge, inte bara akut eller pågående.

Med lite (ganska mycket) god vilja skulle man säkert kunna tycka att dina badare är en fara för egendom och/eller miljö, men då ska det nog gå mycket längre än några krossade flaskor.

Detta kommer från http://www.sosalarm.se/sv/112/Att-larma-112/Nar-ska-du-ringa-112/

När ska du ringa 112?
Nödnumret 112 ska bara användas vid akuta nödsituationer där det föreligger fara för liv, egendom och miljö. Vi säger det igen för det händer tyvärr allt för ofta att personer ringer till oss när det inte alls är fara för varken liv, egendom eller miljö. Det är viktigt för oss, att när det är ett akut nödläge, kunna fokusera all kraft för att på bästa och snabbaste sätt lösa situationen.
Vid situationer som inte är nödsituationer bör du ringa Polisen på telefonnummer 114 14.

Vad är en akut nödsituation?
Med sunt förnuft kan du ofta avgöra om du ska ringa 112 eller inte. Men för att reda ut begreppet akut nödsituation så kännetecknas den av att fara föreligger för liv, egendom eller miljö och där man behöver omedelbar hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.

Här är några exempel på situationer när du ska ringa 112:
- Du ser bilar krocka.
- Du ser någon krossa ett fönster till en butik och personen går in genom det trasiga fönstret.
- Du ser en båt med människor sjunka.
- Du ser rök och/eller lågor slå ut genom ett fönster på en byggnad.
- Du påträffar en medvetslös person.
- Du ser en bil köra genom ett broräcke och hamna i vattnet.
- Du ser människor som slåss vilt.
- Du påträffar en person som blöder kraftigt från huvudet och verkar vara mycket förvirrad.


Med sunt förnuft kan du ofta avgöra om du ska ringa 112 eller inte. Jag tror det är här problemet ligger :p
 
Danne12345 skrev:
Det går inte att hindra någon att ringa 112 oavsett om det gäller allvarliga brott eller om någon har fått halsbränna. Jag försöker att belysa det olämpliga i att göra det i onödan eftersom att de som har stora problem kan bli drabbade. Jag anser att du gör en felaktig tolkning av när man kan ringa 112.

SOS Alarm är ett vinstdrivande företag som säljer andra tjänster också. Men jag är rätt säker på att den som dirigerade dig att ringa 112 dirigerade fel. Det brukar finnas ett journummer (inte 112) som går till SOS Alarm beroende på vilken tjänst det gäller. Jag vet inte om det är samma personers om svarar på de samtalen som nödsamtalen, men det borde finnas en prioriteringsordning.

.[/I]
SOS har olika tjänster och en av dem är 112, de operatörer som sitter på 112 jobbar inte med andra samtal. Det är inte så att man kan ta ett annat ärende emellan om det är lugnt. Hela deras arbetsplats är uppbyggd kring 112-tjänsten med t ex karta för ambulans osv.
112 ska man bara ringa vid nödläge. Sedan att SOS Alarm blir förknippat med andra tjänster betyder inte att 112 plötsligt får användas för annat.
 
verobar skrev:
SOS har olika tjänster och en av dem är 112, de operatörer som sitter på 112 jobbar inte med andra samtal. Det är inte så att man kan ta ett annat ärende emellan om det är lugnt. Hela deras arbetsplats är uppbyggd kring 112-tjänsten med t ex karta för ambulans osv.
112 ska man bara ringa vid nödläge. Sedan att SOS Alarm blir förknippat med andra tjänster betyder inte att 112 plötsligt får användas för annat.
Tack för klargörandet. Då var det som jag trodde.
 
MatCan skrev:
Att vifta med vapen är väl det absolut sista en 14 åring och en "gammal tant" ska göra. Kanske eventuellt kan det vara ett alternativ när dom fulla badarna försöker gnaga sig in genom entrédörren, men knappt då är det ett vettigt alternativ.
Inte ens då får du ta till vapen. Ni har väl inte glömt Rödeby?
 
Här är några exempel på situationer när du ska ringa 112:
(snip)
- Du ser någon krossa ett fönster till en butik och personen går in genom det trasiga fönstret.
Vilket jag betraktar likvärdigt med att man har en inkräktare i sitt hem.
 
Inte ens då får du ta till vapen. Ni har väl inte glömt Rödeby?
Tre kommentarer till det:

* I Rödeby så sköt han, han viftade inte bara med vapnet. Han sköt dessutom killen, laddade om och sköt honom igen när han låg ned. Det är grovt.
* I Rödeby, trots att den andra skjutningen var överlagd och inte nödvärn så blev skytten frikänd och förlorade inte ens sin vapenlicens.
* Min avsikt är aldrig att skjuta, bara att avskräcka. Sie vis pacem para bellum.
 
Troberg skrev:
Vilket jag betraktar likvärdigt med att man har en inkräktare i sitt hem.
Jag förstår att det är ett problem för er men nu tycker jag att du överdriver. Det handlar om personer som är på väg för att bada som går på din tomt. De har inget brottsligt uppsåt och tror att det är en vanlig badplats de är på väg till. Att likställa det med personer som med uppsåt bryter sig in i någons hem för att stjäla saker är inte riktigt rätt.
 
Dont feed the troll
 
Troberg skrev:
Min avsikt är aldrig att skjuta, bara att avskräcka. Sie vis pacem para bellum.
Då får vi hoppas att dina badgäster inte är beväpnade med skjutvapen. Vill det sig illa så börjar de också vifta och katastrofen är ett faktum.

Tyvärr kan jag ingen latin.
 
Forte fortes adiuvat - lyckan står den djärve bi.
 
Danne12345 skrev:
Jag förstår att det är ett problem för er men nu tycker jag att du överdriver. Det handlar om personer som är på väg för att bada som går på din tomt. De har inget brottsligt uppsåt och tror att det är en vanlig badplats de är på väg till. Att likställa det med personer som med uppsåt bryter sig in i någons hem för att stjäla saker är inte riktigt rätt.
Det har ju varit folk som grillat på deras altan och varit inne i farstun. Jag kanske har för höga tankar om mig själv men jag skulle inte missa bostadshuset med boende i om jag var och badade i närheten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.