346 läst · 4 svar
346 läst
4 svar
Obesiktad krypgrund.
Hej, kikar på ett hus där krypgrunden ej är besiktad då den saknar inspektionslucka.
Ägaren vill inte heller installera sådan.
Huset är ett Älvsbyhus från 1973, har fått se de tidigare besiktningspapprerna från 2019 där besiktningsmannen har skrivit att marken delvis lutar mot huset.
Ingenting är i princip renoverat i huset sedan de byggdes eller gjort såsom vatten avrinning eller stuprörsavrinning till stenkista eller dylikt.
Hypotetiskt, om jag köper huset, försäkrar de med exempelvis folksams värsta försäkring och sedan tar upp en lucka själv genom golvet och besiktar det och de visar sig vara mögel eller ruttet i bjälklag eller dylikt.
Vad gäller då?
Ägaren vill inte heller installera sådan.
Huset är ett Älvsbyhus från 1973, har fått se de tidigare besiktningspapprerna från 2019 där besiktningsmannen har skrivit att marken delvis lutar mot huset.
Ingenting är i princip renoverat i huset sedan de byggdes eller gjort såsom vatten avrinning eller stuprörsavrinning till stenkista eller dylikt.
Hypotetiskt, om jag köper huset, försäkrar de med exempelvis folksams värsta försäkring och sedan tar upp en lucka själv genom golvet och besiktar det och de visar sig vara mögel eller ruttet i bjälklag eller dylikt.
Vad gäller då?
Utan att veta så gissar jag på att försäkringsbolaget endast ersätter skador som uppkommit från att du tillträtt. Om allt är ruttet eller massvis med mögel känns det tveksamt att försäkringsbolaget ersätter.
Den andra aspekten är att det blir nog svårt att kräva ersättning från din säljare om du inte besiktar krypgrunden, dvs som någon form av dolt fel.
Men klart knepigt att besikta om man inte kommer åt.
Den andra aspekten är att det blir nog svårt att kräva ersättning från din säljare om du inte besiktar krypgrunden, dvs som någon form av dolt fel.
Men klart knepigt att besikta om man inte kommer åt.
Låt oss säga i worst case.D Dr Benz skrev:
Vad skulle en sanering av mögel om 145m2 kosta samt ny platsning med mera.
Och i ännu värre läge, vad skulle de kosta att byta ut hela bjälklaget med mera?
Mvh
Kan tyvärr inte svara på vad det kostar men skulle gissa några hundra tusen.M miniG skrev:
Vi köpte ett hus från -65 utan ingång. Dock fanns det en avfuktare med ett hål från ena gaveln. Jag chansade och grävde sedan en ingång från utsidan då vi behövde flytta på lite avlopp. Upptäckte bl a att avloppet till toa läckte. Hål rakt igenom…
Upptäckte också att krympmånen var ca 20-35 cm beroende på vart det var under huset.
Hade dom byggt det rätt så skulle det vara 45 men det stämde Inte.
Iaf så var det inga bekymmer med fuktskador som tur var. Men jag vill inte tänka på vad det hade blivit OM det var så.
Hade inte vågat chansa igen med allt jag vet nu.