Hej

Har ett hus på plintgrund som jag behöver isolera underifrån. Idag finns ca 10cm kolstybb på vindpapp.
De har slagit fast "läktvirke" mellan bjälkarna och gjort en blindbotten som pappen och kolsubben ligger uppepå.

Min plan är att metodiskt ta ner blindbotten, hälla ut kolstybben sen skruva brädor i botten av bjälkarna och på så sätt få ett ca 21cm utrymme som jag tänkte båsa in lösull direkt i. Cellulosa.
Man kan hyra maskinen och göra arbetet själv.

Enligt isolerfirman behövs ingen papp eller luftspalt om jag använder cellulosa. Bara packa facken fulla.
Det skulle bli mellan 18 och 20cm. Är det OK?

Min fråga nu när jag rivit ner ett fack är om detta är den bästa lösningen. Kan det kanske räcka att behålla kolstybben och isolera under den istället? Det skulle i så fall bli ca 8cm cellulosa under stybben.

Hur mycket cellulosa måste man ha för att det ska ge något?

Det är ett j#vla slavjobb att ta ner blindbotten och kolstybb. Man ser ut som en gruvarbetare och det dammar som fasen. Slipper helst momentet om det skulle funka.

Bild 1 visar hur det ser ut idag.
Bild 2 hur det är isolerat nu.
Bild 3 är måtten där blindbotten ligger idag samt höjd på bjälkar.
Bild 4 är hur jag tänkt flytta ner blindbotten.
 
  • 20141019_111210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20141019_111111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20141019_111147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20141019_111429.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att egentligen veta tror jag att kolstybben är som sågspån och sjunker ihop med tiden vilken ger ett utrymme mellan kolet och golvet som det kan dra kalluft igenom. Är det så är det nog bättre att ta bort kolet
 
Japp, det är ett utrymme ovanför stybben som nog inte är helt optimalt.

Att ta ner allt är såklart bäst men är det att överarbeta tänker jag. Blir det gott nog att isolera under? Eller helt värdelöst?
 
Värmen i rummet ovanför skapar ett undertryck som suger in luft, så det finns nog en risk att den luften kommer via golvet om det är en springa och då blir det kallt golv trots att det är isolerat. Att hindra luftrörelser är ofta effektivare än att isolera.
 
Tolkar det som att det bara är att riva ner allt.

Nästa frågor..

Duger ca 20 cm cellulosa?
Behövs ingen vindpapp?
 
Vad händer om jag bara tar ner fack för fack och petar in 20 cm stenull och skruvar upp plywoodskivor. Är det en reell risk för fukt? Det är ju toktorrt under huset idag.
 
Jag har haft samma problem med ett gammalt hus, men då var det sågspån i stället för kolstybb.
Det var inte så skitigt, bara att ösa upp och lägga i sopsäckar.

Ditt sista förslag med plywood tror jag är det bästa. Då blir det vindtätt, och du behöver bara vara noggrann med tätningen mot syllar och mellan skivorna i varje "fack".
Och det fixar du med några tuber utefog.

Men du skall ha 220 mm isolering, förr golvbjälkarna är ju så höga.
För du menar väl att skruva plywooden under bjälkarna, och ta bort upplagen för blindbotten?

Men det förutsätter naturligtvis att du kommer åt att jobba under huset.
 
Ett alternativ är ju att anlita en lösullsfirma som suger ut kolstybben och sedan sprutar in cellulosa när du har satt ny blindbotten. Slava för tusan inte med plywood...använd cellplast med not och spont, fuktsäkert, vindsäkert och du får 100mm extra isolering!
 
Det är ju tyvärr lite kottlingar så att suga ut det kommer inte att gå. Jag får riva ner allt. Tar ett fack om dagen så är det nere snart.

Enda anledingen att jag funderar på skivor av glasull är ju att jag kan ta ett fack åt gången.

Skulle kunna köra 5 eller 10 cm frigolitskivor under också. De är billiga på Byggmax. Fördelen är ju att jag även isolerar nerekanten på bjälkarna då. De kan väl fungera som köldbrygga annars?

Är frigolit och glasull ok ur fuktsynpunkt?
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
kortlingar är nog inga problem. jag fyllde nyss mitt bjälklag med warmfiber-cellulosa och de borrar bara små hål och kör in allt med tryck..där kag hade kortlingar hade jag markerat, så borrade de ett-två hål i varje fack bara...
frigolit under bjälkarna tar bort den ganska stora köldbryggan ja, och helt fuktokänsliga skivor.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Forbo - Problemet med kortlingarna var om man skulle suga ut kolstybben.

Tänkte annars som dig, att man bara får spruta in isolering på varje sida om en kortling där de finns.

Spikade du fast cellplast direkt på bjälkarna och sedan fyllde facken med sprutisolering efteråt?
Borrade de hål i cellplasten och blåste in underifrån?
 
skruvlimmade frigolitskivorna underifrån ja. med isoleringsbrickor. Det blir stort tryck i facken, så bara att spika håller inte. de borrade hål i spånskivegolvet och blåste in...men de kan även göra det underifrån sa de.
 
Om du skall behålla eller ta bort befintlig isolering har jag ingen mening om.

Jag hade spänt lufttät duk under bjälkarna och byggt golv av råspont direkt på (under) dem. På så vis får du ytterligare 1-2 cm isolering mot vad din sista bild visar.
Frigolit tåler fukt. Men inte eld. Du bygger en rejäl -oskyddad- brandbomb om du använder det.
 
Tror tyvärr mitt gamla trähus från 32 är en brandbomb i sig.

Jag gillar tanken på att bygga bort köldbryggorna som bjälkarna innebär. Dessutom är det kanske ganska mycket enklare att limma och skruva skivor än att pyssla med tusen små brädbitar mellan facken.

Även detta förslag innebär att jag får ytterligare 2-3 cm extra isolering.

Blir det gott nog att isolera med 22cm glasull i skivor uppepå 5-10cm cellplast så kan jag göra detta själv i omgångar allt efter vad jag orkar med.

Eller är lösullen mycket effektivare så att det verkligen är värt skillnaden?

Håller 5cm cellplast med 45cc att blåsa lösull på? Eller måste man ha gles eller 10cm cellplast?
 
Holpers skrev:
...
Blir det gott nog att isolera med 22cm glasull i skivor uppepå 5-10cm cellplast så kan jag göra detta själv i omgångar allt efter vad jag orkar med.

Eller är lösullen mycket effektivare så att det verkligen är värt skillnaden?

Håller 5cm cellplast med 45cc att blåsa lösull på? Eller måste man ha gles eller 10cm cellplast?
Nej, nej, lösull isolerar inte bättre an skivor.
Om cellplasten verkar bukta lite är det ju lätt att lägga några glespanel tvärs golvbjälkarna under cellplasten och skruva dem i bjälkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.