185 läst · 1 svar
185 läst
1 svar
Oberoende fackman (?) för underhållsplan
Hej! Kanske nögin här som vet. Jag och min familj har bott i ett radhus från 50-talet i ca 4 år. Huset är i helt ok skick men har en del renoveringsbehov, av både kosmetiska själ och underhåll. När vi flyttade in renoverade vi köket som var i dåligt skick samt målade om.
Nu har vi en lång lista av behov, men hur ska man prioritera?
Alla vi tar in pekar åt olika håll för att själv få uppdraget. Vet ni om man kan ta in en oberoende fackman som hjälper oss prioritera och göra en smart bedömning för framtida renoveringar? Vart vänder vi oss?
Mvh
Nu har vi en lång lista av behov, men hur ska man prioritera?
Alla vi tar in pekar åt olika håll för att själv få uppdraget. Vet ni om man kan ta in en oberoende fackman som hjälper oss prioritera och göra en smart bedömning för framtida renoveringar? Vart vänder vi oss?
Mvh
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 961 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 961 inlägg
Sån hjälp kan man få från en bra besiktningsman. Jag sålde hus för några år sedan och köparen ville besiktiga och kom med en riktigt engagerad besiktningsman så köpare och besiktningsman förde en rätt detaljerad diskussion under ett par timmar om just vad som var viktigt att prioritera och inte vad gäller dessa frågor. Jag försökte att inte dras med, ville ju inte som säljare göra utfästelser av misstag fast det var kul att få uppleva.
Annars är ju mycket smakfrågor, vad man själv tycker är viktigast, vad man kan leva med och vilken risk man är beredd att ta.
Tätt tak och torr grund är ju A och O så måste nås före nästan allt annat. Rinner takavvattningen ned på fasaden så går det inte att vänta, inte heller om det kryper vatten från yttertaket. Men efter det? Strulande avloppsledningar? Är det inte det mest livskvalitetsänkande som finns med återkommande stopp eller halvstopp i avloppet?
Handlar det mer om vad som "lönar sig" så är väl en mäklare som värderar bäst yrkesgrupp, Men i dag, vet de verkligen något mer än vad var och en kan läsa på Booli och Hemnet om slutpriser?
Annars är ju mycket smakfrågor, vad man själv tycker är viktigast, vad man kan leva med och vilken risk man är beredd att ta.
Tätt tak och torr grund är ju A och O så måste nås före nästan allt annat. Rinner takavvattningen ned på fasaden så går det inte att vänta, inte heller om det kryper vatten från yttertaket. Men efter det? Strulande avloppsledningar? Är det inte det mest livskvalitetsänkande som finns med återkommande stopp eller halvstopp i avloppet?
Handlar det mer om vad som "lönar sig" så är väl en mäklare som värderar bäst yrkesgrupp, Men i dag, vet de verkligen något mer än vad var och en kan läsa på Booli och Hemnet om slutpriser?
Liknande trådar
-
Är detta arbetet fackmannamässigt utfört?
Hantverkare -
Hitta oberoende besiktningsman, måleri inomhus, Stockholmsområdet
Färg, Måla & Tapetsera -
Pågående badrumsrenovering - fackmannamässigt utfört?
Badrum -
Fackmannamässigt utförande
Juridik -
Vad kan fackman? använt för golvlack på mitt parkettgolv?
Golv