Hej forumet!

Jag behöver lite tips och råd.

Första veckorna i april reste jag nytt garage från en byggsats. Nu målar vi för fullt, men upptäckte på ena gaveln att två panelbräder har mörknat helt och fått en grå ton, se bild:

IMG_4964.JPG.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan även se färgförändringen på insidan:
IMG_4966.JPG.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på väggen under gaveln har virket även reagerat:
IMG_4967.JPG.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag testade även att skrapa på virket med morakniv:
IMG_2537.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad jag undrar är: Är det mögel eller nåt annat (järnvitriol, blånadssvamp)? Behöver jag slita bort berörda panelbräder och sätta dit nya, eller ska man slipa, eller kanske tvätta med klorin eller stålborste? Om det är mögel, varför är det bara dessa bräder? Resterande del av garage som fortfarande inte är målat ser fint ut.

Mvh,
Magnus

ps. Trät kan se lite blött ut på några av bilderna, testade att gnugga med rotborste och lite rengöringsmedel (till i princip ingen nytta). ds.
 
Redigerat:
Ser ut som järnvitrol bara att måla över.
 
Tänkte bara berätta hur det gick:

Leverantören lät mycket förvånade när de fick se ovanstående bilder, men de betalade ny för panel som jag spikade upp strax efter. Deras teori var att måleriet blandat ihop panel och råkat preparera med järnvitriol, men att det var bäst att inte chansa ifall det var något dåligt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Nangilingo skrev:
Tänkte bara berätta hur det gick:

Leverantören lät mycket förvånade när de fick se ovanstående bilder, men de betalade ny för panel som jag spikade upp strax efter. Deras teori var att måleriet blandat ihop panel och råkat preparera med järnvitriol, men att det var bäst att inte chansa ifall det var något dåligt.
Vad skönt att läsa om seriösa leverantörer för omväxlings skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.