Hej!
Jag har ett fritidshus som är tillbyggt i några omgångar, nu mer en enplansvilla på plintgrund, 138 m2. 5 rok.
I dagsläget finns det ingen särskild ventilation, dvs inte ens luftspalter i fönsterna, men det ordnar väl de gamla fönsterna av sig själva. I tvättstuga och badrum finns takventiler.
När vi inte är där drar vi ner temperaturen rätt mycket, en luftvärmepump går hela tiden, resterande el-element stängs av.

Nu ska vi byta alla fönster, vilket kommer göra huset betydligt tätare.
Hur ska jag lösa ventilation tycker ni?

Spontant skulle jag säga att antingen köpa fönster med spaltventil för sovrum och vardagsrum eller sätta in väggventiler i dessa rum. Sedan eventuellt någon forcerad/fuktstyrd frånluft i kanalerna ut om kanske inte självdraget blir tillräckligt (kan speciellt gälla spaltventiler som nog kan kräva lite större drag ut). Man kan titta på behovsstyrd frånluft för att få en energieffektiv lösning på ett enkelt vis, men det är väl troligen inte värt det då det handlar om ett fritidshus (beroende på hur mycket ni är där).

Jag är ingen expert, men det är lite i de banor jag själv funderat (bytte till fönster med spaltventil i vårt 60-talshus men har ingen forcerad frånluft än i alla fall).

• Gilla
fresve
  • Laddar…
B
En fuktstyrd fläkt i badrummet + spaltventil i nya fönster.

H Hajjen skrev:
Man kan titta på behovsstyrd frånluft för att få en energieffektiv lösning på ett enkelt vis

Jo, det behöver inte vara den allra billigaste lösningen, har tittat lite på så kallade miniventilationer och det kan ju vara ett alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.