255 läst · 2 svar
255 läst
2 svar
Oanvänd skorsten luktar rök
Jag äger ett gammalt hus där det för ett tag sedan börjat komma röklukt från skorstenen på mellanvåningen.
Huset har 2 våningar och en källare.
När vi flyttade in för 9 år sedan eldades det med pellets, det har förmodligen varit värmekällan ett antal år före oss.
Vi slutade elda med pellets för ca 7 år sedan och använde då endast elpatron för att värma upp pannan, för 4 år sedan installerade vi bergvärme.
För några månader sedan började jag känna en röklukt på mellanvåningen, den har inte varit jättestark men har känt den ibland. Denna veckan har det luktat mer och jag lokaliserade doften till skorstenen, det är idag en "öppen" tegelvägg (man kan se teglet).
Kan detta vara farligt och hur bör jag agera?
Förmodar att jag skall ta kontakt med en sotare först för att inspektera.
Huset har 2 våningar och en källare.
När vi flyttade in för 9 år sedan eldades det med pellets, det har förmodligen varit värmekällan ett antal år före oss.
Vi slutade elda med pellets för ca 7 år sedan och använde då endast elpatron för att värma upp pannan, för 4 år sedan installerade vi bergvärme.
För några månader sedan började jag känna en röklukt på mellanvåningen, den har inte varit jättestark men har känt den ibland. Denna veckan har det luktat mer och jag lokaliserade doften till skorstenen, det är idag en "öppen" tegelvägg (man kan se teglet).
Kan detta vara farligt och hur bör jag agera?
Förmodar att jag skall ta kontakt med en sotare först för att inspektera.
Har ni nyligen satt in någon "badrumsfläkt" som går konstant?
Börjat använda köksfläkten mer/kraftigare?
Att det luktar rök från skorstenen lär bero på att det inte längre är någon frånluft genom skorstenen utan den har blivit tilluft istället.
Börjat använda köksfläkten mer/kraftigare?
Att det luktar rök från skorstenen lär bero på att det inte längre är någon frånluft genom skorstenen utan den har blivit tilluft istället.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"

Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Vi har en badrumsfläkt som går mer eller mindre konstant, den går inte till skorstenen. Men det kanske inte spelar någon roll.
Vi har ingen öppen spis eller så, utan det luktar från själva teglet från skorstenen som är synligt från mellanvåningen.
Värt att notera är att vi inte har haft sotare här på många år, vi har heller inte gjort något med skorstenen efter att den slutade användas för 7 år sedan.
Skulle gissa på att doften har börjat för ett halvår sedan, endast på mellanvåningen.
Vi har ingen öppen spis eller så, utan det luktar från själva teglet från skorstenen som är synligt från mellanvåningen.
Värt att notera är att vi inte har haft sotare här på många år, vi har heller inte gjort något med skorstenen efter att den slutade användas för 7 år sedan.
Skulle gissa på att doften har börjat för ett halvår sedan, endast på mellanvåningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skorsten luktar typ tjäraish och ser ut på detta vis, hjälp!!!
Ved, Pellets, Flis -
Oanvänd skorsten - användbar?
Ved, Pellets, Flis -
Badrumsvägg framför oanvänd rökkanal och frånluftskanal i skorsten
Värme allmänt -
Luktar skorsten inne när man inte eldar i kaminen
Ved, Pellets, Flis -
Kan en oanvänd pipa i skorsten användas för friskluft till kamin?
Värme allmänt