Har ts ens pratat med sambon? Det ts pratar om är väl knappast nåt som normalt ens tas upp om man inte är väldigt bevandrad i det juridiska. De flesta är nöjda att dela på det som finns och rimligen bör väl frågan ha kommit upp hur det blir med ägandet på fastigheten? Övrig bodelning är ju helt frivillig. Inget man måste......
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä det måste man inte Daniel, men det kan ofta vara lämpligt.
Om man vill att sambolagen ska upphöra att gälla så måste man det. Annars kan motparten kräva en bodelning långt i efterhand.
 
Redigerat:
Om man vill att sambolagen ska upphöra att gälla så måste man det. Annars kan motparten kräva en bodelning långt i efterhand.
[/QUOTE]
Javisst, men inte "måste" man som du skrev, det är fritt att ta sitt pick och pack och dra utan att nånsin höra av sig igen som sambo.
 
Nu var det en kommentar på påståendet om att sambolagen inte gäller om man har flyttat isär. Det gör den tills en bodelning är genomförd.
 
Man har väl ett år på sig att begära bodelning?
 
  • Gilla
misiler och 7 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man har väl ett år på sig att begära bodelning?
Precis så har jag uppfattat det, dessutom är det ju valfritt och inget man måste göra.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Om man vill att sambolagen ska upphöra att gälla så måste man det. Annars kan motparten kräva en bodelning långt i efterhand.
Om du med långt menar inom ett år så ja.

Om jag får killgissa så tror jag att det är relativt ovanligt att man begär bodelning när man separerar som sambo.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Fairline: Jag får erkänna att jag fått för mig att det bar längre tid. Men ja, det är den perioden jag syftar på. Det räcker inte att flytta isär.
 
  • Wow
Hullefar
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Fairline: Jag får erkänna att jag fått för mig att det bar längre tid. Men ja, det är den perioden jag syftar på. Det räcker inte att flytta isär.
Jag vet att åtminstone vid skilsmässa är det betydligt längre tid. Kanske är den kortare för samboskap?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag vet att åtminstone vid skilsmässa är det betydligt längre tid. Kanske är den kortare för samboskap?
8 paragrafen i sambolagen säger att bodelning ska begäras innom ett år.
Men det är ju helt frivilligt att bodela och inget man "måste".
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
H hfjn skrev:
Så frågan som i första meningen - när kan hon kräva mig på nyttjanderättsersättning och kan jag kräva henne på driftkostnader då hon fortfarande har 50% lagfart?
Snabb googling ger:
Nyttjanderättsersättning är en ersättning som makar eller sambor kan behöva betala till den parten som inte bor kvar i den gemensamma bostaden efter en separation. Nyttjanderättsersättning är inget som regleras i lag utan något som har vuxit fram genom domstolarnas praxis (rättsfall).

...

Syftet med nyttjanderättsersättning

Anledningen till att nyttjanderättsersättning finns är att boendekostnader kan vara en betydande utgift vid en separation. Tanken är att nyttjanderättsersättningen ska utjämna och neutralisera de negativa effekter som en separation kan innebära. Ersättning kan även förekomma i ”motsatt förhållande”, det vill säga att den som flyttar ut kan behöva betala ersättning till den som bor kvar. Om man inte kan komma överens om en rimlig kostnadsfördelning vid en separation så kan frågan om nyttjanderättsersättning bli aktuell.
Det verkar som syftet är att likaställa utgifterna efter separation, dvs om du betalat mer för "drift och underhåll" än hon betalat i tex hyra så borde hon ersätta dig och vice versa.

Men som många i tråden menar så borde denna summan vara marginell i jämförelse med priset på bostaden? Hur längesen hon flyttade ut?
 
  • Gilla
Carcoza och 3 till
  • Laddar…
Har TS och sambon separerat? Eller har dom blivit särbo?
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så hon äger 75 % då? De 50 % du givit henne, plus halva din andel då bostaden ursprungligen köptes i syfte att vara gemensam bostad och därmed samboegendom.

Den frågan skulle jag genuint vara mer orolig för än driftkostnaden. Därtill har hon enligt samägandelagen rätt att kräva tvångsförsäljning av bostaden för att få ut sin andel, oavsett vad den är.

Att du rimligen bör ersätta exsambon för att du bor där delvis på hennes bekostnad torde vara uppenbart, liksom att hennes del i driftskostnaden ska dras av från det.

Varför du ska skapa en långdragen process förstår jag inte om hon inte är ute efter mer än de 50 % som hon har såväl moralisk som legal rätt till. Att egendomen var din enskilda när du gav bort den var ju inget skydd mot ditt eget handlande, så mer än femtio procent kommer du aldrig att kunna dömas till ägare av. Mindre är dock som sagt inte omöjligt och det förstår jag iofs. om du vill försöka undvika.
75%?

Utifrån ditt resonemang så är det bara mannens del av bostaden som ska fördelas. Gavs hälften bort för att hon skulle ha den som enskild egendom och inte vara en del av den gemensamma bostaden?

Än så länge har inte Schyman kommit till makten.
 
  • Gilla
leven85 och 3 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Än så länge har inte Schyman kommit till makten.
DET är nått att glädjas över!
 
  • Gilla
  • Älska
rocklind och 7 till
  • Laddar…
E
Haha, klassiskt byggahus. Nu är TS long gone, och det snackas om Schyman. 🤷🏼‍♂️
 
  • Gilla
  • Haha
Grävling15 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.