Vet förstås inte, men kommer mest att tänka på spikutdragare typ Atle från Hultafors, som kan dra ut spikar utan huvud upp till 4 eller 5" i teorin. Jag kan, och hoppas att jag har fel, för idén verkar bra.

Nej, det är ingen spikutdagare. Man använder den att övertyga tjuriga brädor att vara raka:).
Tex trallvirke, la trall av Cumaru (hårt som f-n) där en del brädor var duktigt tjuriga.:mad: Då hade detta verktyg varit guld.
//Paul

Det menade jag inte heller, kanske otydligt uttryckt. Det jag syftade på var att det finns viss risk att Bowjak är lika bra i teorin som en Atle, men att det i praktiken inte är särskilt användbart.

Jag kan enbart lovorda spikutdragaren ATLE, köpte en sådan då den kom ut på marknaden (20 år sedan tror jag)
ett intrument jag inte vill vara utan. Med sina smala käftar, är det enkelt att slå in dessa i träet, och hämta upp vilket spik som helst.

Okej, det kanske är mina gamla Rex det är fel på då, men de är nästan identiska. Ska pröva dem snarast och se om det är läge att köpa en Atle och en Bowjak...

joppe_73 skrev:
Hallå!

Är det någon som vet om Vaughan´s "nya" Bowjak finns att köpa i Sverige
Se:[länk]

//Paul
Hej en sån hade jag kunna använda då jag la impregnerad trall på altanen. det gick iofs jätte bra med två tvingar: en som man spännde fast på golvregenln och en som var vänd så den tryckte istället för tvingade, satte denna mellan den fastspända tvingen och sedan ¨så pumpade jag på tvingen till brädan var inpressad (rak)

PPALM

Såhär ser min Bowjak ut.
En bit plattjärn och tio minuters svetsning och...voilá.

• IMG_1349.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bax skrev:
Såhär ser min Bowjak ut.
En bit plattjärn och tio minuters svetsning och...voilá.
Den ser nästan bättre ut än orginalet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.