719 läst · 1 svar
719 läst
1 svar
Nytt värme och ventilationssystem.
Har just flyttat in i ett enplanshus med källare från 1944, tillbyggt med garage och vardagsrum ovanpå 1977. Huset har en elvärmepanna från 2006 och självdragsventilation. Vattenburet, enrörs radiatorsystem.
Boyta: 94 kvm
Uppvärmd källare 93kvm
Ca 20 000 KWh/år av tidigare ägare
Jag är nu i färd med att installera bergvärme, typ Thermia legend 10 med arbetstank 180m borrhål (Offert - 222 tkr innan ROT)
Thermia Atlas 12 utan arbetstank 180m borrhål
(Offert - 256 tkr innan ROT)
Jag har även fått en halvseriös offert på IVT GEO 608C utan arbetstank 160m borrhål (235 tkr innan ROT)
Kan även tänka mig motsvarande NIBE, men har förstått att dom sliter mer än konkurrenterna med leveranstid. Är det någon som känner till en vettig NIBE installatör i Göteborgs-området som man kan offerera?
Någon som har erfarenhet av Thermia Atlas och Legend?
Ventilationssystem:
Jag funderar på om man skall smälla in en Thermia Vent FX aggregat samtidigt för att få fart på luften och återvinna värme. Är det lönsamt eller mer av en skrivbordsprodukt?
Återförsäljaren föreslog FTX istället. Men jag vet inte riktigt vilken fot jag skall stå på.
Boyta: 94 kvm
Uppvärmd källare 93kvm
Ca 20 000 KWh/år av tidigare ägare
Jag är nu i färd med att installera bergvärme, typ Thermia legend 10 med arbetstank 180m borrhål (Offert - 222 tkr innan ROT)
Thermia Atlas 12 utan arbetstank 180m borrhål
(Offert - 256 tkr innan ROT)
Jag har även fått en halvseriös offert på IVT GEO 608C utan arbetstank 160m borrhål (235 tkr innan ROT)
Kan även tänka mig motsvarande NIBE, men har förstått att dom sliter mer än konkurrenterna med leveranstid. Är det någon som känner till en vettig NIBE installatör i Göteborgs-området som man kan offerera?
Någon som har erfarenhet av Thermia Atlas och Legend?
Ventilationssystem:
Jag funderar på om man skall smälla in en Thermia Vent FX aggregat samtidigt för att få fart på luften och återvinna värme. Är det lönsamt eller mer av en skrivbordsprodukt?
Återförsäljaren föreslog FTX istället. Men jag vet inte riktigt vilken fot jag skall stå på.
Vilken framledningstemperatur behövs det vid DVUT för att hålla innetemperaturen på ca 21 °C ? DVUT för Göteborg är -12,3 °C om jag minns rätt. Elpannor kan jobba med höga temperaturer medans värmepumpen helst ligger på max 55 °C men många modeller klarar idag 60 °C med lite sänkt verkningsgrad.
Ett FX-aggregat till en bergvärmepump motsvarar ungefär samma vinst av energi som ett ca 30 m djupare borrhål. FTX är fint men kostar mycket med alla kanaler som ska installeras och det måste göras av en expert för att undvika problem med oljud.
Ett FX-aggregat till en bergvärmepump motsvarar ungefär samma vinst av energi som ett ca 30 m djupare borrhål. FTX är fint men kostar mycket med alla kanaler som ska installeras och det måste göras av en expert för att undvika problem med oljud.