Hej! :)
Jag har en liten fundering om lämplig kabeldragning till ett nytt uttag.
Nere vid golvsockeln har vi ett "utanpåliggande" uttag som sitter i en gammal konstig förhöjningsram direkt nere vid golvet. Från den tänkte jag ta att gå vidare med lämplig kabel - EKK eller EKLK? - i en kabellist upp till bänkskivan. Antingen i eller utanför skåpet - grön dragning.
Ovanför bänkskivan tänkte jag sätta ett utanpåliggande uttag på kaklet.
Nu till problemet...
Hur ska jag passera bänkskivan lämpligast? (Lila linje)
Ta ut ett "U" i bakkant av skivan och låta kabeln passera genom där? Dra kabeln i ett slang som gör en böj inne i väggen? :confused:
Jag vill INTE ha kabeln gå runt skivan - röd dragning - då det kommer se anskrämligt ut. Vare sig med eller utan kabelskena...

(Ja, nu är det inte jag som ska göra det här alltså utan jag vill ju bara veta vad jag ska be elektrikern göra... :rolleyes: )

Kommentar...jösses så liten första bilden blev...hoppas den här är bättre

• uttagskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Slutar kaklet i linje med underskåpet? Eller fortsätter kaklet till vänster så de är ovanför hela bänkskivan? Är alltid knepigt detta.. helst så vill man inte gå igenom en bänkskiva.. för de ska vara tätt där för vattenslask osv. Finns det ingen ström ovanifrån att ta ifrån istället? Tex spisfläkt eller dyligt? Annars kan de gå att gå rakt upp till vänster om underskåpet (fortsätta grön linje rakt upp) och karva i väggen om de bara är gips där sen gå med en snygg list rakt upp pararellt med kakelkanten sen under överskåpet (om de är nåt överskåp?) sen ner till uttaget.

Hej!
Kaklet går längs hela bänkskivan.
Det finns inget utag eller någon som helst ström ovanför (ja, förutom taklampan då... ;) ).
Väggen består av någon slags byggskiva av masonite typ, men är ca 9 mm tjock och enkel att borra och greja med. Jag kan raspa och slipa till den om jag vill ha ett hål. Det är hålrum bakom i väggen.
Bänkskivan sitter inte fast ännu och kaklet är inte kaklat så jag kan greja så mkt jag vill bakom. Jag och jag...elektrikern... *host host*... :rolleyes:
Det skulle se trist ut med skena runt om skivan tycker jag. :(
Det lutar åt att göra ett litet "U" med flexslang i väggen där skivan ska vara.
Är det bäst med EKK? Den är ju smidigare att jobba med för elektrikern... :cool:

Är väggen ihålig borde det gå att pilla in en slang som kommer ut bakom uttaget och i skåpet, sedan drar man en EKK från bef uttag, genom slangen och ut bakom uttaget.

Ja.. har du inte kaklat än så är de "busenkelt".. bara göra ett doshål där du ska ha uttaget sedan dra flexslang i väggen till de andra uttaget, alternativt till under skivan sedan utanpåliggande till uttaget (om du inte vill förstöra väggen :))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.