Hej!
Jag är ingen elektriker men tycker att detta inte borde vara så knepigt. Men vill kolla med er experter här innan jag går fullständigt Öfvergård i vardagsrummet.
Vi håller på och stuvar om i vardagsrummet och jag vill passa på att bli av med allt förhatliga kabeltrassel med förlängningskablar och skit. Vid TV-bänken lär det bli ett råttbo om inget görs.
Det jag vill göra är att dra en enda kabel från ett befintligt vägguttag i närheten in i TV-möbeln där jag kan ha ett väl tilltaget grenuttag. Jag vill helst inte ockupera befintligt 2-väguttag med ett grenuttag permanent sittande i ett av de två uttagen.
Så det vore bättre om jag kunde dra en utanpåliggande kabel bort till TV-möbeln.
Jag upptäckte att någon jeppe tidigare satt jordade vägguttag i en ojordad slinga. Det är ju egentligen no-no på det men det funkar väl ändå?
Kan jag lägga en EKRK på nollan och fasen och bara vika undan/toppklämma jorden? Alt. använda wagoklämmor? Se bild.
Helst av allt skulle jag vilja byta normcentral till snabbsäkringar, JFB och dra om allt till jordat. Men det får jag inte för bostadsrättsföreningen.
Jag är ingen elektriker men tycker att detta inte borde vara så knepigt. Men vill kolla med er experter här innan jag går fullständigt Öfvergård i vardagsrummet.
Vi håller på och stuvar om i vardagsrummet och jag vill passa på att bli av med allt förhatliga kabeltrassel med förlängningskablar och skit. Vid TV-bänken lär det bli ett råttbo om inget görs.
Det jag vill göra är att dra en enda kabel från ett befintligt vägguttag i närheten in i TV-möbeln där jag kan ha ett väl tilltaget grenuttag. Jag vill helst inte ockupera befintligt 2-väguttag med ett grenuttag permanent sittande i ett av de två uttagen.
Så det vore bättre om jag kunde dra en utanpåliggande kabel bort till TV-möbeln.
Jag upptäckte att någon jeppe tidigare satt jordade vägguttag i en ojordad slinga. Det är ju egentligen no-no på det men det funkar väl ändå?
Kan jag lägga en EKRK på nollan och fasen och bara vika undan/toppklämma jorden? Alt. använda wagoklämmor? Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helst av allt skulle jag vilja byta normcentral till snabbsäkringar, JFB och dra om allt till jordat. Men det får jag inte för bostadsrättsföreningen.
En behörig elektriker kan dra kabel till ett nytt uttag. Denna kommer då även att byta ut uttaget mot ett ojordart. Att installera en jordfelsbrytare kan jag inte tänka mig att bostadsföreningen motsätter sig.E emiluttke skrev:Hej!
[bild]
Edit. Sedan tror jag inte heller de kan motsätta sig om att du drar om elen, då det oftast ligger på lägenhetsinnehavarens ansvar
Vad säger stadgarna om elsystemet i lägenheten?
Så fördelas ansvaret
Enligt bostadsrättslagen ska du på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick, om inget annat har bestämts i bostadsrättsföreningens stadgar. För elanläggningen gäller vanligtvis att föreningen ansvarar för de fasta elinstallationer som finns i allmänna utrymmen som trapphus, vinds- och källarförråd och utomhus. Föreningens ansvar brukar sluta vid lägenhetens elcentral. Där tar du som bostadsrättshavare över ansvaret för elanläggningen. Detta kan dock regleras på annat sätt genom föreningens stadgar.
Ett vanligt undantag är när föreningen har försett lägenheten med elledningar som tjänar fler än en lägenhet. Men eftersom ledningarna i de flesta fall bara tjänar den enskilda lägenheten är det föreningens stadgar som avgör vem som har ansvar för vad. Därför är det viktigt att alltid kontrollera vad stadgarna säger om ansvaret.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...n/sa-tar-du-ditt-ansvar-for-elen/bostadsratt/
Så fördelas ansvaret
Enligt bostadsrättslagen ska du på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick, om inget annat har bestämts i bostadsrättsföreningens stadgar. För elanläggningen gäller vanligtvis att föreningen ansvarar för de fasta elinstallationer som finns i allmänna utrymmen som trapphus, vinds- och källarförråd och utomhus. Föreningens ansvar brukar sluta vid lägenhetens elcentral. Där tar du som bostadsrättshavare över ansvaret för elanläggningen. Detta kan dock regleras på annat sätt genom föreningens stadgar.
Ett vanligt undantag är när föreningen har försett lägenheten med elledningar som tjänar fler än en lägenhet. Men eftersom ledningarna i de flesta fall bara tjänar den enskilda lägenheten är det föreningens stadgar som avgör vem som har ansvar för vad. Därför är det viktigt att alltid kontrollera vad stadgarna säger om ansvaret.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...n/sa-tar-du-ditt-ansvar-for-elen/bostadsratt/
Du kan ju inte ha ett fast anslutet uttag i en lös möbel. Ditt grenuttag måste tyvärt anslutas med stickpropp. Alternativt måste TV-bänken skruvas fast i golvet, som fast inredning.
Du får inte heller på något sätt använda jordade uttag, utan fungerande jord. Även om det är gjort sedan tidigare, är du ansvarig för det felet också.
Du får inte heller på något sätt använda jordade uttag, utan fungerande jord. Även om det är gjort sedan tidigare, är du ansvarig för det felet också.
Jag tror inte att de stadgarna håller. Enligt bostadsrättslagen får föreningen bara vägra tillstånd om åtgärden är till påtaglig skada. Jag har väldigt svårt att se att jordning av elledningar är till skada för föreningen. Gissar att det även gäller byte av central.
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. installation eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten,
3. installation eller ändring av anordning för ventilation,
4. installation eller ändring av eldstad eller rökkanal, eller annan påverkan på brandskyddet, eller
5. någon annan väsentlig förändring av lägenheten.
För en lägenhet som har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden krävs alltid tillstånd för en åtgärd som innebär att ett sådant värde påverkas.
Styrelsen får vägra att ge tillstånd till en åtgärd endast om den är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Ett tillstånd får förenas med villkor. Om bostadsrättshavaren är missnöjd med styrelsens beslut får han eller hon begära att hyresnämnden prövar frågan. Lag (2022:1026).
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar
4. installation eller ändring av eldstad eller rökkanal, eller annan påverkan på brandskyddet, eller
För en lägenhet som har särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värden krävs alltid tillstånd för en åtgärd som innebär att ett sådant värde påverkas.
Styrelsen får vägra att ge tillstånd till en åtgärd endast om den är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Ett tillstånd får förenas med villkor. Om bostadsrättshavaren är missnöjd med styrelsens beslut får han eller hon begära att hyresnämnden prövar frågan. Lag (2022:1026).
Jag har förstått att man inte ska ha jordade uttag utan fungerande jord. Men ingen har kunnat förklarat varför. Vad är konsekvensen? Jag talade med en elektriker som sa precis som du. Att man får inte sätta jordade uttag om det inte finns fungerande jord. Men han lade till att det går att göra det. Kan jag inte dra kabel vidare till ett utanpåliggande uttag under TV-möbeln?A AG A skrev:Du kan ju inte ha ett fast anslutet uttag i en lös möbel. Ditt grenuttag måste tyvärt anslutas med stickpropp. Alternativt måste TV-bänken skruvas fast i golvet, som fast inredning.
Tack! Då ska jag ta ett snack med styrelsen igen. Känns fånigt att de ska vara emot en förbättring.1 16386 skrev:Jag tror inte att de stadgarna håller. Enligt bostadsrättslagen får föreningen bara vägra tillstånd om åtgärden är till påtaglig skada. Jag har väldigt svårt att se att jordning av elledningar är till skada för föreningen. Gissar att det även gäller byte av central.
Problemet är att det ger intryck av att vara jordat fast det inte är det. Det är inte farligt, men otillåtet.
Jo du kan dra vidare till ytterligare ett uttag.
Jo du kan dra vidare till ytterligare ett uttag.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Du kan ju dra en fast förlagd installationskabel (alltså inte samma sak som en lampsladd) från uttaget till lämplig plats.
Sedan om du ändå skall renovera rummet, så kan man ju överväga att fräsa in ett elerör/slang i väggen, och en dosa där du vill ha uttaget. Blir väldigt mycket snyggare, och inte så himla mycket mer jobb om du ändå skall göra om ytskikten i rummet. I röret drar man sedan FK trådar eller motsvarande.
Det där med jordat uttag utan ansluten jord, är framförallt ett grovt regelmässigt fel. Vid normala situationer är det inte farligt (eller inte farligare än ett ojordat uttag där). Men det finns några mer eller mindre sannolika situationer där det blir farligt. Om det sitter ett jordat uttag så kan någon bli lurad att det faktiskt är jordat, och använda det på ett sätt som blir farligt.
Ett hypotetiskt fall, antag att någon skall köra en eldriven häcksax i trädgården. Han hittar inget fungerande utomhusuttag, drar då in en skarvkabel i huset sätter den i det "jordade" uttaget. Och så råkar han klippa av sladden därute, med dödlig utgång, vilket inte hade behövt hända om uttaget var jordat.
Den användningen eller liknande må kännas osannolika, men den dag olyckan sker, så kommer man på att det var ju faktiskt rätt sannolikt, utomhusuttaget har ju varit trasigt i 3 år, eller liknande. Olyckor beror väldigt ofta på en kombination av "osannolika" faktorer. Som visar sig vara mer sannolika än någon kunde tänka sig.
När det gäller själva inkopplingen av kabel till uttaget. Det sitter tydligen redan två trådar i anslutningarna. Det blir troligen inte så bra med en 3e, kan bli dålig kontakt (såvida det inte finns fler oanvända anslutningar på uttaget). I så fall får man ordna ihopkopplingen med wago eller liknande och till den dra en stump till uttaget.
Sedan om du ändå skall renovera rummet, så kan man ju överväga att fräsa in ett elerör/slang i väggen, och en dosa där du vill ha uttaget. Blir väldigt mycket snyggare, och inte så himla mycket mer jobb om du ändå skall göra om ytskikten i rummet. I röret drar man sedan FK trådar eller motsvarande.
Det där med jordat uttag utan ansluten jord, är framförallt ett grovt regelmässigt fel. Vid normala situationer är det inte farligt (eller inte farligare än ett ojordat uttag där). Men det finns några mer eller mindre sannolika situationer där det blir farligt. Om det sitter ett jordat uttag så kan någon bli lurad att det faktiskt är jordat, och använda det på ett sätt som blir farligt.
Ett hypotetiskt fall, antag att någon skall köra en eldriven häcksax i trädgården. Han hittar inget fungerande utomhusuttag, drar då in en skarvkabel i huset sätter den i det "jordade" uttaget. Och så råkar han klippa av sladden därute, med dödlig utgång, vilket inte hade behövt hända om uttaget var jordat.
Den användningen eller liknande må kännas osannolika, men den dag olyckan sker, så kommer man på att det var ju faktiskt rätt sannolikt, utomhusuttaget har ju varit trasigt i 3 år, eller liknande. Olyckor beror väldigt ofta på en kombination av "osannolika" faktorer. Som visar sig vara mer sannolika än någon kunde tänka sig.
När det gäller själva inkopplingen av kabel till uttaget. Det sitter tydligen redan två trådar i anslutningarna. Det blir troligen inte så bra med en 3e, kan bli dålig kontakt (såvida det inte finns fler oanvända anslutningar på uttaget). I så fall får man ordna ihopkopplingen med wago eller liknande och till den dra en stump till uttaget.
Redigerat:
Ett jordat uttag som inte är jordat ger fel signal till annan person som använder uttaget i tron om att det är jordat.E emiluttke skrev:Jag har förstått att man inte ska ha jordade uttag utan fungerande jord. Men ingen har kunnat förklarat varför. Vad är konsekvensen? Jag talade med en elektriker som sa precis som du. Att man får inte sätta jordade uttag om det inte finns fungerande jord. Men han lade till att det går att göra det. Kan jag inte dra kabel vidare till ett utanpåliggande uttag under TV-möbeln?
Som tex att man drar en skarvsladd från uttaget som ser ut att ha jord till en miljö där det krävs jord och eftersom alla tror att uttaget har jord så utsätts man för livsfara vid ev. fel på tex den anslutna apparaten, eller om man har flera apparater anslutna till skarvsladden kan man "sprida" felet till en annan apparat som sitter i samma skarvsladd.E emiluttke skrev:Jag har förstått att man inte ska ha jordade uttag utan fungerande jord. Men ingen har kunnat förklarat varför. Vad är konsekvensen? Jag talade med en elektriker som sa precis som du. Att man får inte sätta jordade uttag om det inte finns fungerande jord. Men han lade till att det går att göra det. Kan jag inte dra kabel vidare till ett utanpåliggande uttag under TV-möbeln?
Har man flera anslutna apparater med jordade kablar till en ickejordad grendosa så kommer alla dessa att bli spänningsförande vid ett jordfel i någon av apparaterna.E elmont skrev:Som tex att man drar en skarvsladd från uttaget som ser ut att ha jord till en miljö där det krävs jord och eftersom alla tror att uttaget har jord så utsätts man för livsfara vid ev. fel på tex den anslutna apparaten, eller om man har flera apparater anslutna till skarvsladden kan man "sprida" felet till en annan apparat som sitter i samma skarvsladd.
Det är en säkerhetsrisk.
Bättre att montera ojordade grenuttag som man du kan skruva fast i din möbel.