Hej!
Jag är ingen elektriker men tycker att detta inte borde vara så knepigt. Men vill kolla med er experter här innan jag går fullständigt Öfvergård i vardagsrummet.
Vi håller på och stuvar om i vardagsrummet och jag vill passa på att bli av med allt förhatliga kabeltrassel med förlängningskablar och skit. Vid TV-bänken lär det bli ett råttbo om inget görs.
Det jag vill göra är att dra en enda kabel från ett befintligt vägguttag i närheten in i TV-möbeln där jag kan ha ett väl tilltaget grenuttag. Jag vill helst inte ockupera befintligt 2-väguttag med ett grenuttag permanent sittande i ett av de två uttagen.
Så det vore bättre om jag kunde dra en utanpåliggande kabel bort till TV-möbeln.
Jag upptäckte att någon jeppe tidigare satt jordade vägguttag i en ojordad slinga. Det är ju egentligen no-no på det men det funkar väl ändå?
Kan jag lägga en EKRK på nollan och fasen och bara vika undan/toppklämma jorden? Alt. använda wagoklämmor? Se bild.
Helst av allt skulle jag vilja byta normcentral till snabbsäkringar, JFB och dra om allt till jordat. Men det får jag inte för bostadsrättsföreningen.
Jag är ingen elektriker men tycker att detta inte borde vara så knepigt. Men vill kolla med er experter här innan jag går fullständigt Öfvergård i vardagsrummet.
Vi håller på och stuvar om i vardagsrummet och jag vill passa på att bli av med allt förhatliga kabeltrassel med förlängningskablar och skit. Vid TV-bänken lär det bli ett råttbo om inget görs.
Det jag vill göra är att dra en enda kabel från ett befintligt vägguttag i närheten in i TV-möbeln där jag kan ha ett väl tilltaget grenuttag. Jag vill helst inte ockupera befintligt 2-väguttag med ett grenuttag permanent sittande i ett av de två uttagen.
Så det vore bättre om jag kunde dra en utanpåliggande kabel bort till TV-möbeln.
Jag upptäckte att någon jeppe tidigare satt jordade vägguttag i en ojordad slinga. Det är ju egentligen no-no på det men det funkar väl ändå?