Hej!
Jag håller på att skissa på vårt nya trädäck och skulle behöva lite kommentarer på själva stommen så att jag inte går i några klassiska fällor. Som bärlina har jag använt 195x45 (RÖDA) och som reglar har jag använt 145x45 (GRÖNA). Stolparna är 95x95 (BLÅA). Avståndet mellan plintar är 2 meter respektive 1,5 meter. Avstånd mellar reglar är knappt 40 mm...
Jag har förstått att vissa rekommenderar att man bör sätta kortlingar mellan reglarna för stabilitet. Behövs verkligen det med mina dimensioner på bygget? Blir det inte stabilt ändå? Balkskor är tänkt att användas. Enda stället jag använder skråskruvning är såklart där de gröna reglarna bara vilar på bärlinan.
Har inte kommit längre än så här för tillfället. En trappa är tänkt till vänster om utsticket och såklart någon form av räcke runt om. En spaljé av något slag längst till höger!
Så, kommentera fritt
Jag håller på att skissa på vårt nya trädäck och skulle behöva lite kommentarer på själva stommen så att jag inte går i några klassiska fällor. Som bärlina har jag använt 195x45 (RÖDA) och som reglar har jag använt 145x45 (GRÖNA). Stolparna är 95x95 (BLÅA). Avståndet mellan plintar är 2 meter respektive 1,5 meter. Avstånd mellar reglar är knappt 40 mm...
Jag har förstått att vissa rekommenderar att man bör sätta kortlingar mellan reglarna för stabilitet. Behövs verkligen det med mina dimensioner på bygget? Blir det inte stabilt ändå? Balkskor är tänkt att användas. Enda stället jag använder skråskruvning är såklart där de gröna reglarna bara vilar på bärlinan.
Har inte kommit längre än så här för tillfället. En trappa är tänkt till vänster om utsticket och såklart någon form av räcke runt om. En spaljé av något slag längst till höger!
Så, kommentera fritt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ja, jag tänkte mig en kjol runtom. Får sätta distanser på stolparna och sedan klä med trall. Bifogar en liten bild på hur det är tänkt än så länge. Har börjat mecka lite på en trappa också. Ska börja på staket och spaljé när jag får tid :x
Logga in
Skapa konto
Japp. Har tittat i den. Lite bra tips i den faktiskt.bobas skrev:
OK. Vad fäster jag kjolen i då menar du? Jag tänkte att det var enklast att ha stolparna längst ute så att man kan fästa kjolen i dessa. Dessutom får jag optimalt med utrymme för bord och stolar.mexitegel skrev:
Fris är snyggt, det håller jag med om. Jag överväger det men är inte säker på att jag vill ha extrajobbet
Som det är gjort nu så låter jag kjolen gå upp och täcka de kapade ändarna på trallgolvet så att det ändå blir lite stil på det.
Har kommit en bit till. Tar gärna emot tips på snyggare design (men ändå enkel) av räcken. Kan i ena stunden känna att det är snyggt med bara 45x45 som det är på bilderna, men i andra tycka att det ser lite fattigt ut. Många sätter ju 45'or omlott på bägge sidor stolparna har jag sett, men det blir ju en förbannad massa virke och tjockt blir det. På ett staket jag har på ett annat ställe satte jag 120x28 trall omlott på båda sidor stolparna, men det tycker jag inte riktigt passar här. Blir mycket trall då
Är det fult att ha stolparna "fria" på insidan? Alltså obeklädda? Kan inte riktigt bestämma mig
Och strunta i huset, dimensionerna stämmer inte. Har inte orkat mäta upp det än.
Kom gärna med förslag.
Är det fult att ha stolparna "fria" på insidan? Alltså obeklädda? Kan inte riktigt bestämma mig
Och strunta i huset, dimensionerna stämmer inte. Har inte orkat mäta upp det än.
Kom gärna med förslag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Bygget påbörjades för ett par veckor sedan. Det blev till att gräva en plintrad till intill huset. Bärlinan fäste dåligt i och med hålstensbetong. Hade säkert gått att lösa men vi valde plintar istället.
Plintar i marken och stolpar börjar resas:
Stommen nästan klar:
Trallen är påbörjad. Den läggs ihop enligt Estwings råd. Vill inte ha för stora springor, men vill såklart ha litegrann. Vi får väl se hur mycket trallen krymper. Vissa är jätteblöta, vissa är lite torrare.
Plintar i marken och stolpar börjar resas:
Logga in
Skapa konto
Stommen nästan klar:
Logga in
Skapa konto
Trallen är påbörjad. Den läggs ihop enligt Estwings råd. Vill inte ha för stora springor, men vill såklart ha litegrann. Vi får väl se hur mycket trallen krymper. Vissa är jätteblöta, vissa är lite torrare.
Logga in
Skapa konto
Går och funderar på en sak fram och tillbaka. Från början hade jag tänkt att klä både insida och utsida med 28x45-ribbor och lägga dem omlott, alltså insida förskjuten 45 mm jämfört med utsidan. Nu har jag börjat tänka i banorna att det blir lite väl mycket. Dels blir det en förbannad massa virke (dyrt), dels så blir det så tjockt så att jag måste ha en 45x170 som överliggare.
Det jag har emot att bara klä utsidan är att stolparna blottas på insidan, men de flesta verkar tycka att detta är okej. Om man gör detta, bör man då kanske lägga ribborna lite tätare, kanske med 20 mm mellanrum? Blir lite glest annars?
Kom gärna med tips!
Sen är det ju förbannat irriterande att Södra tvunget ska trycka en text på sina reglar. Ska jag bara klä utsidan så måste jag sandpappra bort lite tryck på mina 45x95 som jag satt mellan de större pelarna.
Så här ser det ut än så länge. Kjolen är påbörjad.
Det jag har emot att bara klä utsidan är att stolparna blottas på insidan, men de flesta verkar tycka att detta är okej. Om man gör detta, bör man då kanske lägga ribborna lite tätare, kanske med 20 mm mellanrum? Blir lite glest annars?
Kom gärna med tips!
Sen är det ju förbannat irriterande att Södra tvunget ska trycka en text på sina reglar. Ska jag bara klä utsidan så måste jag sandpappra bort lite tryck på mina 45x95 som jag satt mellan de större pelarna.
Så här ser det ut än så länge. Kjolen är påbörjad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Japp, ditt däck är snyggt Andreas. Har kollat en del i din tråd
Har du märkt att dina ribbor har slagit sig något? Jag har som du ser mycket tätare mellan mina stolpar. Jag slängde in 45x95-reglar mellan mina stolpar för säkerhets skull. Blev lite nojig att de kommer slå sig och krokna med tiden.
Har du märkt att dina ribbor har slagit sig något? Jag har som du ser mycket tätare mellan mina stolpar. Jag slängde in 45x95-reglar mellan mina stolpar för säkerhets skull. Blev lite nojig att de kommer slå sig och krokna med tiden.