Hej!

Då jag är helt ny på detta och ibte vet vad som är rätt/fel, okej, fackmässigt samt acceptabelt osv. Så hade jag uppskattat lite input på nedan bilder. Ser ni något som inte är bra/okej, något som jag bör klaga på till hantverkaren? De blev klara idag och har fått faktura, vill gärna veta så jag inte tabbar mig efter jag betalat... Tack!

• Detaljbild på träpanel med kvistar och skruvar, eventuellt arbete som utvärderas för kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en nyligen installerad trätrapptröskel i anslutning till trottoar.
    Skapa konto
  • Hörndetalj på en nyligen konstruerad trätrall med synliga skruvhuvuden och en synbar fog mellan trallen och husväggen.
    Skapa konto
  • Nytt trätrallgolv med synliga skruvar och oregelbundna mönster av plankor.
    Skapa konto
  • Nybyggd trätrall med underliggande svart markduk syns i dagsljus, ej helt färdigställd.
    Skapa konto
  • Träreglar på svart underlag vid husvägg under konstruktion, synlig stötdämpning och fönster.
    Skapa konto
  • Avloppsrör leder ner i en skyddad brunnskorg vid en träaltan nära en husvägg.
    Skapa konto
Dvillan
Hej, personligen hade jag lagt trallen mer omlott alt lagt fris för att undvika ”bryggan” på bild 4. Men det är mer tycke och smak än ett direkt fel.

Kvistar och skit får man tyvärr räkna med.

Med den renstratten kommer du säkert få lite löv och annat på trallen på hösten, så den kanske är bättre att byta ut mot en kopp?

• Gilla
joksi
  • Laddar…
Bedrövligt byggt! Och måste ha varit enbart tredje sorteringen

• Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Förutom skarvningen av trallen, halvgeneralskarv så helt Ok tycker jag.
Har ni inte kommit överens om annan mer slumpmässig skarvningen av trallen så får man nog vara nöjd.

• Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Dvillan
Förresten, hur ser det ut vid altandörren? Ingen plåt i underkant?

• Gilla
A.G
  • Laddar…
Stumpen på bild 3 är ju faktiskt bara bedrövlig lathet att inte fixa. Inget fel dock förutom att det gör ont i ögonen att kolla på!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Har man inte beställt ett premiumjobb och material så är det så det ser ut, det är inget parkettgolv.

• Gilla
Sylvek
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Förutom skarvningen av trallen, halvgeneralskarv så helt Ok tycker jag.
Har ni inte kommit överens om annan mer slumpmässig skarvningen av trallen så får man nog vara nöjd.
Tack för input. Saken är just den att vi uttryckligen kom överens om att ibte samla alla skarvar... Frågan är bara om det är rimligt ändå att tvinga dem att göra om det (betyder väl att allt trall måste lossas och läggas om..?)

Dvillan Dvillan skrev:
Förresten, hur ser det ut vid altandörren? Ingen plåt i underkant?
Hur menar du då?

Det är en del plankor som har längre sprickor, som på bild ett. Är det något man måste acceptera?

• Gilla
heab
  • Laddar…
Dvillan
J joksi skrev:
Hur menar du då?
Trallen ser ut att ligga direkt under dörrbladet och mot karmen, finns risk för att fukt letar sig in. Det är att föredra med en tröskelplåt i detta läget.

optimum
Nej inte ok

Några exempel
Vid skarvarna har man spräckt trät då man inte förborrat och skruvat långt ut.
Olika mellanrum mellan trallbrädorna
En trallbräda på bilden med stupröret har van på ovansidan.

Övrigt men beror på torrhet på brädorna, så är vissa brädor helt utan mellanrum och vatten kommer stå ovanpå.
Ej fackmannamässigt att ha en så kort sargdel som det är på 3:e bilden
Ser ut att vara rätt så breda trallbrädor och då borde man haft A4 skruv som bättre klarar av rörelser i brädorna, Troligen har de använt vanliga ytbehandlade skruv.

Förhoppningsvis finns några proffs här som kan hjälpa till med analys.
Själv är jag amatör men glad att jag gör mina egna trallgolv för de ser mycket bättre ut.

Dvillan Dvillan skrev:
Trallen ser ut att ligga direkt under dörrbladet och mot karmen, finns risk för att fukt letar sig in. Det är att föredra med en tröskelplåt i detta läget.

• Nybyggd trätrall vid en glasdörr med klädda skor på en dörrmatta i förgrunden.
    Skapa konto
optimum optimum skrev:
Nej inte ok

Några exempel
Vid skarvarna har man spräckt trät då man inte förborrat och skruvat långt ut.
Olika mellanrum mellan trallbrädorna
En trallbräda på bilden med stupröret har van på ovansidan.

Övrigt men beror på torrhet på brädorna, så är vissa brädor helt utan mellanrum och vatten kommer stå ovanpå.
Ej fackmannamässigt att ha en så kort sargdel som det är på 3:e bilden
Ser ut att vara rätt så breda trallbrädor och då borde man haft A4 skruv som bättre klarar av rörelser i brädorna, Troligen har de använt vanliga ytbehandlade skruv.

Förhoppningsvis finns några proffs här som kan hjälpa till med analys.
Själv är jag amatör men glad att jag gör mina egna trallgolv för de ser mycket bättre ut.
Vad är sargdel och vad betyder van på ovansidan?
Vilket av dessa exempel tycker du är rimliga att klaga på hos utförare?

optimum
Är det så kallade "asfaltsläggare" du anlitat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.