Bowman
I går kväll i det ordentliga regnvädret så såg jag att det läckte in ganska bra i taket på vår gäststuga. Lite tråkigt då jag precis blivit husägare. Men å andra sidan, ett mindre allvarligt problem kanske.
Dock så vill jag såklart åtgärda detta då det skall bli en ordentlig gäststuga till övernattande gäster osv. Jag funderar på korrugerad plåt, men jag skulle behöva lite hjälp att komma i gång.
Jag har suttit och sökt på webben en bra stund så klart, men hur räknar jag, och hur går jag tillväga osv. Jag har lite svårt att få ett grepp om det. Jag är nybörjare på detta med hus.
Får man byta allt innan för med eftersom det läckt in osv. Vad behöver jag veta?

Det är ca 10kvm invändigt och en liten farstu, se bilder.
Finns det nån vänlig själ som kan putta mig i rätt riktning?

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
C
Kan du se upp nånstans om sponten under är skadad? Om det ens är spont förstås, man kanske har valt någon lösning med plywood eller liknande.

Är sponten hel är det inte så märkvärdigt. Riv av den gamla pappen, lägg underlagspapp, läkta, skruva plåt.. I stora drag. Lite fix med vindskivor, beslag, takavvattning osv, men det ger sig nog om du tittar runt lite på diverse webplatser, söker här osv.

Är sponten kass (rutten, skadad) är det egentligen ingen större skillnad, utöver att du också får riva sponten och ersätta med ny innan du lägger på nya underlagspappen.

Bowman
cheetah1 skrev:
Kan du se upp nånstans om sponten under är skadad? Om det ens är spont förstås, man kanske har valt någon lösning med plywood eller liknande.

Är sponten hel är det inte så märkvärdigt. Riv av den gamla pappen, lägg underlagspapp, läkta, skruva plåt.. I stora drag. Lite fix med vindskivor, beslag, takavvattning osv, men det ger sig nog om du tittar runt lite på diverse webplatser, söker här osv.