Bowman
I går kväll i det ordentliga regnvädret så såg jag att det läckte in ganska bra i taket på vår gäststuga. Lite tråkigt då jag precis blivit husägare. Men å andra sidan, ett mindre allvarligt problem kanske.
Dock så vill jag såklart åtgärda detta då det skall bli en ordentlig gäststuga till övernattande gäster osv. Jag funderar på korrugerad plåt, men jag skulle behöva lite hjälp att komma i gång.
Jag har suttit och sökt på webben en bra stund så klart, men hur räknar jag, och hur går jag tillväga osv. Jag har lite svårt att få ett grepp om det. Jag är nybörjare på detta med hus.
Får man byta allt innan för med eftersom det läckt in osv. Vad behöver jag veta?

Det är ca 10kvm invändigt och en liten farstu, se bilder.
Finns det nån vänlig själ som kan putta mig i rätt riktning?

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
C
Kan du se upp nånstans om sponten under är skadad? Om det ens är spont förstås, man kanske har valt någon lösning med plywood eller liknande.

Är sponten hel är det inte så märkvärdigt. Riv av den gamla pappen, lägg underlagspapp, läkta, skruva plåt.. I stora drag. Lite fix med vindskivor, beslag, takavvattning osv, men det ger sig nog om du tittar runt lite på diverse webplatser, söker här osv.

Är sponten kass (rutten, skadad) är det egentligen ingen större skillnad, utöver att du också får riva sponten och ersätta med ny innan du lägger på nya underlagspappen.

Bowman
cheetah1 skrev:
Kan du se upp nånstans om sponten under är skadad? Om det ens är spont förstås, man kanske har valt någon lösning med plywood eller liknande.

Är sponten hel är det inte så märkvärdigt. Riv av den gamla pappen, lägg underlagspapp, läkta, skruva plåt.. I stora drag. Lite fix med vindskivor, beslag, takavvattning osv, men det ger sig nog om du tittar runt lite på diverse webplatser, söker här osv.

Är sponten kass (rutten, skadad) är det egentligen ingen större skillnad, utöver att du också får riva sponten och ersätta med ny innan du lägger på nya underlagspappen.

Ok, det lät ju bra!
Skall kolla hur spånten ser ut, frågan är bara hur?! River man upp det så gäller det ju att börja byta med en gång, alternativt kanske täta med typ byggplast till man kommer igång kanske?
Är det nån som har pelj på vad det skulle kunna kosta i runda slängar, jag har ju inte den blekaste?

börja med mät hur stort taket är sedan köper du en billig pressening som passar eller att den är lite större än taket, snören brukar vara bra å fästa pressen med
köp underlagspapp, på ditt lilla tak kan du kolla hur många våder du får ut på en rulle så slipper du skarva pappen.
sedan tar du å river pappen på ena sidan av taket då ser du om det är nån skada på spånten eller va det nu är under pappen. tänk på att ta bort allt som kan skada nya pappen, spikar å andra vassa saker.
sedan är ju takbeklädnaden en smaksak vad är det på huset ?

Bowman
ingemar_o skrev:
börja med mät hur stort taket är sedan köper du en billig pressening som passar eller att den är lite större än taket, snören brukar vara bra å fästa pressen med
köp underlagspapp, på ditt lilla tak kan du kolla hur många våder du får ut på en rulle så slipper du skarva pappen.
sedan tar du å river pappen på ena sidan av taket då ser du om det är nån skada på spånten eller va det nu är under pappen. tänk på att ta bort allt som kan skada nya pappen, spikar å andra vassa saker.
sedan är ju takbeklädnaden en smaksak vad är det på huset ?

Ok, bra info, tack!
Det är svart tegel på hustaket nu. Kanska skulle lägga svart "plåttegel" på gäststugan då.
Skall börja mäta taket i morgon, samt greja en pressenning!
Tack för hjälpen!"

Är stugan isolerat i taket o det har runnit genom, ska isoleringen bort. Ev kan du lägga den utomhus för tork. Men 10 kvm kostar lite. Saknar du isolering = ser du sponten. Är den svart och mycket mjuk = byt.
Som temp skydd i taket gilar jag byggplast i stället för pressening.

Bowman
kamilenski skrev:
Är stugan isolerat i taket o det har runnit genom, ska isoleringen bort. Ev kan du lägga den utomhus för tork. Men 10 kvm kostar lite. Saknar du isolering = ser du sponten. Är den svart och mycket mjuk = byt.
Som temp skydd i taket gilar jag byggplast i stället för pressening.
Ok, det skall jag tänka på.
Skall se om jag kan riva lite i det idag.
Tack för hjälpen.

Bowman
Jag har luskat lite priser och mätt taket. vad har jag glömt? :)

Råspånt ca 12 kvm (11lpm/kvm?) 6-7:- per m. 858,00 kr
Korrugerad plåt 75 :- kvm 900,00 kr
Underlagspapp 18-28:- kvm YAM-YAP 264,00 kr
Hängrännor 4m 179:- (x2) 358,00 kr
Krokar 30:- st, antal? 6 st? 180,00 kr
stuprör 2,5m 132:- två? 264,00 kr

Totalt? 2 824,00 kr

Eller är det en rimlig budget? Givetvis få det sticka några hundralappar hit och dit.
(Eller tusenlappar med för den delen, men då är det en dålig budget :)

Färg, vindskivor och skruv till plåt + hängrännor.

Tänk på att köpa råspont i hela längder. Annars får du kanske skarva den! Bättre att köpa lite längre plankor.

Bowman
pbengtsson skrev:
Färg, vindskivor och skruv till plåt + hängrännor.
Ja lägger jag till detta så är jag kanske "hemma då" inga större andra kostnader som jag missade. Det var ju bra.

kamilenski skrev:
Tänk på att köpa råspont i hela längder. Annars får du kanske skarva den! Bättre att köpa lite längre plankor.
Ok, så man skall försöka se till så längderna är så man slipper skarva, det skall jag tänka på.
Längden på taket (baksida till framsida på huset) är ca 4,35m Således bör jag köpa antingen minst 4,35meters brädor, eller dubbelt så långa för att slippa skarvarna. Finns det 8,70 brädor?!
Jaja, tack för hjälpen!

6 rännkrokar???

Enligt bygganvisning ska dom sitta med 60 cm mellanrum, kan dras ut lite, kanske till 75. Om ditt tak är 4 meter behöver du minst 6 krokar per sida.

Det bör bli 4.80.
Köp inga 3.60!

Bowman
vojma skrev:
6 rännkrokar???

Enligt bygganvisning ska dom sitta med 60 cm mellanrum, kan dras ut lite, kanske till 75. Om ditt tak är 4 meter behöver du minst 6 krokar per sida.
Ja ok, jag gissade bara, antog att det var där nån stans, men att jag skulle få reda på det vid inköpet.

kamilenski skrev:
Det bör bli 4.80.
Köp inga 3.60!
Ok, nej inga 3,60. :)

Sen behöver du två övergångar från hängränna till stupränna med. Fast det är ju en tämligen överkomlig kostnad.
Du skrev "två?" på stuprör, ja det är nog klokt om du har ett på var sida. =)
Spik och lite smått och gott, sen är du nog nästan hemma!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.