Betongpannorna är sedan 1973 och vid ett riktigt kraftigt ösregn i höstas så kom det in vatten. Inge stor mängder, ca en kappekopp, men det visar väl att taket måste bytas. Här ett par av de frågor jag funderar över:

Vilket takmaterial bör jag sikta på?

Livslängd och ungefärlig kostnad per m² (Total takarea = 158 m² ) för olika tak?
Tvivlar på att befintlig läkt kan användas, eftersom taket nu består av betongpannor från en mindre tillverkare som sedan lång tid upphört med tillverkningen. Så oavsett takmaterial så tillkommer takpapp och läkt.

Någon av er som har någon idé om vad jag grovt bör räkna med för kostnader (arbete + material) vid olika takbeläggningar, om jag anlitar ett byggföretag? Jag är ingen snickare, så läktningen klarar jag knappast att göra själv. Dessutom är det ett sluttningshus - därmed för högt på nedersidan för att jag ens ska törs lägga tak där själv... :(

Kan jag räkna med att få göra rot-avdrag för arbetskostnaden?

• Gilla
RL2023
  • Laddar…
Till att börja med så är det underlagspappen man framförallt skall byta. Dina pannor är troligen också dåliga, men problemet är under pannorna om det läcker. Taket skall vara tätt även helt utan pannor. Pannorna skall framförallt skydda underlagspappen.

Val av material. Personligen tycker jag att lertegel är rätt material på ett äldre hus. Om ditt hus också är från 1973, så kör vidare med betong.

Betong är billigare, lättare att lägga, och tätare. Tätheten gör att det blåser inte in lika mycket skräp under pannorna, skräp som drar åt sig fukt.

Betong åldras (i mitt tycke) dåligt, det blir fult med åren. Men på hus från 70- 80 talet så hör det liksom till att pannorna skall se lite vittrade och förfallna ut.

Lertegel kan man ofta återanvända nästa gång det är dags att byta underlagspapp.

Det som kostar är dock inte så mycket själva pannorna som arbete, och plåtdetaljer. Om vi antar att du behöver en ny plåtkrans runt skorsten, kanske runt en vindslucka så handlar den saken om 8 -15 000.

Mycket av kostnaden handlar också om ifall det går att komma fram ordentligt till huset med kranbil osv.

Vi bytte tak 2000, ca 150 kvm lertegel. Vi fick då offerter på 50 000 - 90 000. Valde med stor tvekan den billiga, det blev bra. Han körde med en stor mobilkran som höll ett flak "flytande" över taket. 5 gubbar skottade i gamla pannor. Efter 2 timmar var kranen klar, då var allt rivet, underlagspapp var pålaggd på halva taket, kranen hade även lyft upp resten av pappen, och läkt. Samtidigt gick de då ner till två man som jobbade vidare med papp och läkt. I allt väsentligt var det klart på en dag. Sedan höll de på i ett par veckor lite av o till med plåt, vindskivor osv. När teglet kom så var de 5 man igen och allt var lagt på ca 3 timmar.

Jag tror att just nu är precis rätt tid att beställa takjobb, takfirmorna har mest jobb senare när vädret blir bättre. Jag gav "min" firma rätt att göra jobbet när de ville, mellan 1a mars och midsommar.

Du bör kunna räkna med ROT avdrag.

Ett stort tack hempularen för ett riktigt uttömmande svar! Nu vet jag betydligt mer...

Det är ca sju meter från takfoten till vägen, så det där med kranbil kan nog bli svårt. Var ett tag inne på tegelpannor, eftersom jag funderade på att det skulle bli snyggare - och jag skulle mer märka att taket blivit nytt... Men det kanske blir betongpannor trots allt, även fortsättningsvis. Dom kanske passar bättre till en villa med fasad av vit panel och Mexi-tegel? Får ta min ytterligare en funderare här...

betongpannor har blivit bättre än de som fanns på 70 talet och det har lite med lutningen och mossa att göra men sånt finns det bot för.
la själv mitt tak förra sommaren, klängit jobb med tydligen hög timpenning
material= 15000kr för 120kvm men jag är onödigt noggrann tex oljade in läkten etc etc
tyvärr verkar det vara kartellbildning på betongpannemarknaden samma vara och samma priser nästan överallt så avgörande är att få paketpris på rubbet.
köpte allt på Karl Hedins och är mycket nöjd med både pris och service.

Det här om att betongpannor blivit bättre har jag hört talas om ända sedan 70- talet. Och enligt äldre släktingar så har betongpanne industrin sagt likadant sedan 50- talet. Dvs att de där gamla vittrade pannorna du ser på husen, det gäller inte längre. Dagens pannor (dvs pannorna som tillverkades 1950) kommer att se ut som nya om 30 år.

Dagens pannor (2009) tillverkas säkert med bättre metoder än vad man gjorde 1950, men jag tvivlar på att de verkligen kommer att hålla så mycket bättre, argumentet börjar bli slitet.

priset är ett bra argument, nästan halva priset och ändå bra hållbarhet.
argumentet att tegel håller i hundra år är lite jobbigt 50-70 år men på en skala, hur roligt är det att byta pannor varje gång sotaren har varit på taket
Jag har ett uthus med tegelpannor från 20 talet och där måste man upp och byta ett 30 tal st varje vår...
grannens betongpannetak har högre vinkel och han har inte bytt en enda panna sedan 1981...

Materialet går nog på ca 140kr /m2 beroende lite på leverantör, sen tillkommer kostnader för ställningar, container: runt 6500kr om man väljer aluställning och ragn sells.

edit: Med material menar jag: Underlagspapp YAP2200, läkt och benders palema betong samt spik.

Ska du använda en kvalitetsplåt eller lertegel så får du nog lägga på 100kr/m2 på materialet.

Arbetet mellan tummen o pekfinger ca 450kr/m2 beroende på takets form, kupor osv.
140+450 x 158 = 93220kr + ca 6500kr = 99720kr

Sen beror det ju på vem man anlitar... när det gäller ROT-avdraget så ska det ju gälla.'

//

Redigerat:
Måste erkänna att ca 100 000 är en 20 - 30 000 mer än vad jag räknat med. :(
Det är ett enkelt tak utan kupor eller veck.

Arbetskostnaden är uppskattad och kanske lite i överkant (på landsbygden), om du tar in offerter som kommer du nog att kunna komma ner i pris.. men om du kommer ner till 70000kr för ditt tak som är 158 m2 vet jag inte.. posta en bild på taket så blir det lättare att bedömma..

//

Oj vad lågt.. ställning går ju bort direkt..

Ja jag tror att du kan få det gjort för din tänkta budget, det ser lättarbetat ut, du ska nog ha betongpannor på det där huset :)

Det syns inte så bra på bilden med all snö, men det är ett sluttningshus - så det är betydligt högra på baksidan... :(

Kanske borde jag sikta på att anlita någon som reser en Haki(?)ställning på baksidan. Men en sådan skulle jag kunna göra en hel del arbete själv...

Beroende på hur mycket du kan göra själv så kan du kanske tjäna in en del av hantverkarens arbetskostnad på att hyra en haki..

Ja jag såg i ditt första inlägg att det var högre på baksidan, det som är jobbigt utan ställningen just där är första våderna samt första läkten. sen behöver man ju bara sele & lina (om man nu vill), å andra sidan så kan man iofs lösa första våderna och läkten utan ställning om man inte är höjdrädd förstås, upp & ner springet gör man ju på den låga sidan :)

Har du fått in några offerter?

Jag har inte lagt in några förfrågningar än, eftersom det jobbet knappast är aktuellt förrän tidigast ett par månader. Bor en bra bit upp i Värmland. Men snart börjar det bli aktuellt att bestämma sig. Startade tråden för att i god tid få klart för mig hur jag ska lägga upp det hela och vilken typ av tak som är lämpligast. Nu är jag åtminstone säker på att det är betongpannor som är aktuellt - och varianten med att göra en stor del själv verkar faktiskt kunna vara ett alternativ...

Du Axelzons, hempularen och gnoll ska ha ett stort tack för hjälpen. Tycker mig veta klart mer nu.

Underlagspapp YAP2200, läkt och benders palema betong samt spik.
jepp, samma material som jag använde, bra grejer:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.