Betongpannorna är sedan 1973 och vid ett riktigt kraftigt ösregn i höstas så kom det in vatten. Inge stor mängder, ca en kappekopp, men det visar väl att taket måste bytas. Här ett par av de frågor jag funderar över:

Vilket takmaterial bör jag sikta på?

Livslängd och ungefärlig kostnad per m² (Total takarea = 158 m² ) för olika tak?
Tvivlar på att befintlig läkt kan användas, eftersom taket nu består av betongpannor från en mindre tillverkare som sedan lång tid upphört med tillverkningen. Så oavsett takmaterial så tillkommer takpapp och läkt.

Någon av er som har någon idé om vad jag grovt bör räkna med för kostnader (arbete + material) vid olika takbeläggningar, om jag anlitar ett byggföretag? Jag är ingen snickare, så läktningen klarar jag knappast att göra själv. Dessutom är det ett sluttningshus - därmed för högt på nedersidan för att jag ens ska törs lägga tak där själv... :(

Kan jag räkna med att få göra rot-avdrag för arbetskostnaden?

• Gilla
RL2023
  • Laddar…
Till att börja med så är det underlagspappen man framförallt skall byta. Dina pannor är troligen också dåliga, men problemet är under pannorna om det läcker. Taket skall vara tätt även helt utan pannor. Pannorna skall framförallt skydda underlagspappen.

Val av material. Personligen tycker jag att lertegel är rätt material på ett äldre hus. Om ditt hus också är från 1973, så kör vidare med betong.

Betong är billigare, lättare att lägga, och tätare. Tätheten gör att det blåser inte in lika mycket skräp under pannorna, skräp som drar åt sig fukt.

Betong åldras (i mitt tycke) dåligt, det blir fult med åren. Men på hus från 70- 80 talet så hör det liksom till att pannorna skall se lite vittrade och förfallna ut.

Lertegel kan man ofta återanvända nästa gång det är dags att byta underlagspapp.

Det som kostar är dock inte så mycket själva pannorna som arbete, och plåtdetaljer. Om vi antar att du behöver en ny plåtkrans runt skorsten, kanske runt en vindslucka så handlar den saken om 8 -15 000.