3 332 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Nytt rum utan tillluftsventil
Hej!
Jag har precis flyttat in i ett hus på 127 m2 som har frånluftsvärme. Eftersom vi behöver ett rum till så har jag satt upp en vägg och delat av allrummet. Det nya rummet är 7 kvadratmeter.
Nu slog det mig att det finns ju ingen tilluftsventil i detta rum, räcker det med att i så fall sätta en vanlig ventil genom väggen till andra sidan? Det sitter en tilluftsventil ca 50 cm från väggen på andra sidan så jag skulle ju kunna sätta den så nära som möjligt.
Räcker detta ifall man ska kunna ha det som sovrum med stängd dörr? Eller måste man ta hit någon som monterar ytterligare en ventil från luftsystemet på vinden?
Jag har precis flyttat in i ett hus på 127 m2 som har frånluftsvärme. Eftersom vi behöver ett rum till så har jag satt upp en vägg och delat av allrummet. Det nya rummet är 7 kvadratmeter.
Nu slog det mig att det finns ju ingen tilluftsventil i detta rum, räcker det med att i så fall sätta en vanlig ventil genom väggen till andra sidan? Det sitter en tilluftsventil ca 50 cm från väggen på andra sidan så jag skulle ju kunna sätta den så nära som möjligt.
Räcker detta ifall man ska kunna ha det som sovrum med stängd dörr? Eller måste man ta hit någon som monterar ytterligare en ventil från luftsystemet på vinden?
Det kan ju inte räcka, hur skall frånluften kunna transporteras från ena rummet till det andra.D Demodog skrev:Hej!
Du behöver i så fall tilluftsventil, utifrån, i sovrummet om du bara har mekanisk frånluft.
Liknande trådar
-
Nytt utanpåliggande jordat uttag i samma rum som både jordade och ojordade uttag
El -
Renovera eller bygga nytt uterum utan bygglov
Bygglov -
Renovera badrum utan nytt flytspackel
Badrum -
Nytt badrum med utanpåliggande rör? Hjälp!
Badrum -
Nytt badrum ovan betongplatta med tillskjutande markfukt
Grund & Markarbeten