Hej!
Jag har ett äldre plåttak med masonitskivor som undertak. Jag har nu bestämt mig för att läkta på det gamla plåttaket (TP20) och lägga ett nytt plåttak (pannprofil) ovanpå. Jag kan vara ganska dålig på att själv komma på lösningar, däremot är jag ganska bra på att jobba efter instruktioner
Några funderingar har dykt upp.
Hur får jag det snyggt vid takfotsbrädan? Det gamla taket sticker ut en bit utanför befintlig takfotsbräda (som är fäst i takstolarna). Ska jag kapa det gamla taket en bit i nederkant för att komma in mot befintlig takfotsbräda?
Takfönster. Jag har två takfönster (Velux) som kommer behöva flyttas upp då taket höjs. Då det gamla taket blir kondensskydd behöver jag givetvis få det tätt mot det gamla TP20-taket så kondens inte rinner ner och skadar.
Är det ngn som har en ide hur detta lättast görs? Min lösa tanke är att spänna kondensväv från nock ner till takfönster, och sedan återmontera takfönstret tätt mot kondensväven. Det känns mer görbart än att få det tätt mot det profilerade taket.
Några tankar? Jag vet som sagt att jag ibland kan tänka ut lösningar så jag är tacksam för all input och även om det finns klurigheter jag inte tänkt på men som också måste lösas.
Mvh