Jag köpte nyligen ett 4Ah batteri på Lidl, produktionsdatum 03/24. Det indikerade fulladdad ur kartongen, jag använde det ett tag och satta det sen på laddning. Snabbladdaren (4,5A) blinkade ilsket rött, samma sak i vanliga (2A) laddaren. Jag låt det vara så i 2 dygn, ingen skilnad, blinker fortfarande rött, laddar inte. Jag har 2 andra lite äldre Parkside batterier som alltid funkar i båda laddare. Returnerade batteriet och fick ett nytt, också från 03/24, men det är samma sak, båda laddare blinker rött. Jag håller plus 7-8 grader i verkstaden där alla mina batterier och laddare bor. Hmm, tog med in nya batteriet i huset en dag, och nu funkar det att ladda. Har det hänt något med temperaturkänsligheten på Lidls batterier ? Inte kan dom väl nu kräva mera än plus 7 för att ladda.

Lidl har ju 90 dagars nöjd kund garanti så bara att lämna tillbaka det och köpa ett nytt.

Det går att använda en chattfunktion på hemsidan för att se i vilka butiker som elverktyg finns i., vilket batterier borde ingå i.

• Gilla
Currywurst
  • Laddar…
Just det, håller ju att läsa hela texten. För du hade ju redan returnerat 1 gång.

Ska se vilka datum det är på de 2 4 Ah jag har. Har i och för sig bara använt och laddat dem i över 10 grader.

Kan ju vara tillverkningsfel så du kan ju kontakta kundtjänst och framföra din erfarenhet av dessa 2 batterier.

Jag har upptäckt samma sak, går inte ladda dom under tio grader, tar man in dom en stund i värmen funkar det.. har samma datum på mina

O Odagan skrev:
Jag har upptäckt samma sak, går inte ladda dom under tio grader, tar man in dom en stund i värmen funkar det.. har samma datum på mina
Ja då är det kanske en dålig batch, dom där från 03/24. Felkalibrerad tempsensor kanske. Jag ska nog byta andra batteriet också, men avvaktar tills dom har såld slut på 03/24 batchen...

LiIon/Lipol batterier tål inte kyla när de laddas - det fins en magisk gräns där det inte går att ladda alls under 0 grader och kallare för LiIon-teknikerna generellt och med reducerad ström med början väldigt lågt vid 0 grader och nära max laddström vid 10-15 grader C.

Så fint justerar inte skruvdragarladdare utan indikeras för låg tempereratur så vägra det att ladda helt.

Räkna inte med an 'ny' batch av batterier beter sig speciellt mycket annorlunda. lithiumjon/polymer batterier laddas bäst vid rumstemperatur.

Elbilar har löst problemet att ha inbyggd värmare (och kylare) i batteripaketen och stegar upp laddningsströmmen från enstaka procent av batteriets designade max laddningsström vid 0 grader C till att kunna ladda med sin designade märkström (om laddaren klarar att mata på så mycket på batteripacken) när man når över 10-15 grader C.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Det som är lite skumt är att ett likadant 4Ah batteri från 2022 och några andra Parkside batterier laddar fint vid samma temperatur (7 grader). Något har altså ändrats, eller är fel på dom nya batterierna.

P peter_73 skrev:
Det som är lite skumt är att ett likadant 4Ah batteri från 2022 och några andra Parkside batterier laddar fint vid samma temperatur (7 grader). Något har altså ändrats, eller är fel på dom nya batterierna.
Kan det vara tvärt om, att nya batterierna är bättre? Dumt att sabba batterierna med att ladda de för fort för kalla. Jag tycker det är bättre batteriet inte laddar alls om det är på gränsen än att det riskerar gå sönder eller åldras onödigt fort. Då kan man kanske i gengäld tillåta lite snabbare laddning istället.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag blev mest förvånad för har aldrig märkt något liknande med mina festool batterier oavsett temperatur. Men i instruktionsboken till laddaren står det att man inte får ladda under 10 grader c

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.