Hej,

Jag ska lägga nytt parkettgolv i en lägenhet. Nu undrar jag vilken riktning som det är bäst att lägga parketten i. Se ritning nedan:

Ritning av en lägenhet med markerad pil som visar riktning för parkettläggning i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland har jag hört att man ska lägga parketten i den riktning som ljuset faller in i rummet, och ibland att man ska lägga parketten i rummets ritning. Så jag undrar vilket som gäller?

I vardagsrummet och sovrummen blir det samma sak, eftersom både längsriktning och ljusinsläpp sammanfaller. Så golvet kan läggas "nedifrån och upp" i bilden ovan så att säga, se pilen i vardagsrummet. Men hur gör man tex i rummen märkta KLK och PASS?

Orsaken jag undrar är att nuvarande parkettgolv ligger som i pilens riktning, förutom i rummen PASS och KPR ligger det i motsatt riktning. Har de lagt golvet "fel" i dessa rum, eller kan det finnas någon anledning till att golven lagts så i dessa rum?

BirgitS
Med att lägga golv i rummets/ljuset riktning menar man alltså att längden på brädorna ska vara som pilen pekar så att skarvarna syns så lite som möjligt, vilket i sin tur innebär att själva läggningen börjar på långsidan av vardagsrummet.

I KLK kommer man att se så lite av golvet att det inte spelar någon som helst roll.
I PASS. lägger du i samma riktning som angränsande rum för man vill helst ha så många rum med samma golvriktning som möjligt för att det inte ska se knepigt ut i dörrar/öppningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.